Autodelen wint aan populariteit in België
Autodelen zit in de lift in België. In 2021 groeide het aantal geregistreerde autodelers tot 194.005.
Je zou denken dat mensen tijdens een pandemie een zekere smetvrees ontwikkelen, en dus niet in een gedeelde auto willen rijden, maar niets lijkt minder waar. Volgens Netwerk Autodelen is het aantal geregistreerde autodelers in Belgie namelijk stevig gegroeid tijdens de coronapandemie.
In 2019 telde België namelijk 114.032 geregistreerde autodelers. In 2020 steeg dat naar 148.467 (+30% t.o.v. 2019), en in 2021 steeg het door naar 194.005 (+31% t.o.v. 2020).
Die 194.005 gebruikers zijn verdeeld over verschillende deelsystemen, namelijk free floating (zonder vaste parkeerplaatsen), roundtrip (met vaste parkeerplaatsen) en peer-2-peer (auto lenen van een particulier). De meeste geregistreerde gebruikers zitten in het free float systeem (112.211), gevolgd door roundtrip (65.792) en peer-2-peer (16.002).
262 km per jaar
De 194.005 autodelers delen 4.600 wagens en legden in 2021 51 miljoen kilometers af. Dat komt neer op 1 auto per 42 gebruikers en 262 km per gebruiker. Dat laatste cijfer lijkt eigenlijk vrij laag. Dat komt allicht omdat heel wat geregistreerde autodelers zich inschrijven voor een bepaalde deelapp, er één keer gebruik van maken, en het vervolgens maanden links laten liggen. Ik zelf bijvoorbeeld ben ingeschreven in drie deelautosystemen, maar heb er al 4 jaar geen gebruik meer van gemaakt.
OOK INTERESSANT: Overzicht van alle deelautobedrijven in België
Volgens Netwerk Autodelen zal autodelen de komende jaren verder aan populariteit toenemen. Garagehouders zullen zich door dalende onderhoudsinkomsten ten gevolge van de elektrische auto ook steeds meer op autodeelconcepten gaan richten, aldus de organisatie. Ze halen tenslotte ook aan dat de autoverkoop in 25 jaar niet meer zo laag geweest is.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
is het misschien gewoon te duur aan het worden om een auto aan te schaffen? ook te onzeker hoelang je nog een ice kan rijden . dus uit grote miserie maar delen dan vermoed ik . ik kocht elke 7 jaar een nieuwe auto , doe nu al 9 jaar met mijn huidige . reden ; ice niet meer interessant , ev te duur en accu nog niet top
De particulier gebruikte personenauto in Vlaanderen rijdt nog geen uur per dag. Wanneer je dan regelmatig kan thuiswerken of een goede verbinding hebt met het openbaar vervoer is de rekening vlug gemaakt. Een elektrische deelauto kan dan een goed werkbaar en veel goedkoper alternatief zijn.
Wanneer wij geen gebruik meer kunnen maken van een elektrische bedrijfsauto zal deze voor vervoer waarbij we een auto nodig hebben ook vervangen worden door een elektrische deelauto. Reden, ik betaal niet graag voor iets dat meer in de weg staat dan nuttig gebruikt. Onze laatste ice die we zelf hebben aangekocht werd om dezelfde reden al jaren geleden van de hand gedaan. Op het laatst werd er nog maar een 3000 km per jaar mee gereden. Als je alle lopende kosten van een ice moet doorrekenen opeen beperkt aantal km ben je veel goedkoper en comfortabeler af met een elektrische deelauto.
Iedereen maakt natuurlijk voor zichzelf zijn eigen rekening.
als er dan toch zo’n goede OV verbindingen zijn , kan je beter die 3000km daarmee doen . veel beter voor her milieu . een ev die stilstaat moet in de toekomst dienst doen als thuisbatterij . kan je dus moeilijk delen
Pekkie, ik denk niet dat je een deelauto kan gaan gebruiken als thuisaccu. Na gebruik van een deelauto parkeer je hem terug op een vaste plaats waar de volgende er gebruik van kan maken. Een deelauto is geen particulier bezit. Het is een vorm van geïndividualiseerd openbaar vervoer.
Dat is juist het hele idee achter een deelauto. Dat hij meer gebruikt wordt dan een auto in privébezit.
En die 3000 km ging bovendien over een ICE en niet over een elektrische auto. We hebben onze ICE vervangen door een elektrische fiets en de salarisauto met verbrandingsmotor door een elektrische auto. Dus van 2 verbrandingsmotoren naar één elektrische auto en één elektrische fiets
En wanneer de salarisauto verdwijnt wordt hij vervangen door autodelen.