Zoveel elektrische wagens telt België in 2021
Met alle media-aandacht voor elektrische mobiliteit zou je denken dat elektrische voertuigen al aardig vertegenwoordigd zijn in het Belgische wagenpark, maar is dat zo? In dit artikel vertellen we je hoeveel elektrische en andere milieuvriendelijke voertuigen precies rondrijden in België.
Aantal elektrische wagens
Volgens het Belgische statistiekbureau stonden er op 1 augustus 2021 in totaal 40.851 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Op een totaal wagenpark van 5.927.912 komt dit op een aandeel van slechts 0,69%.
Zetten we het elektrische personenwagenpark van de voorbije jaren in een grafiek, dan zien we wel een exponentiële groei.
Nemen we ook alle andere voertuigen (motorfietsen, bussen, vrachtwagens, bestelwagens, …) in rekening, dan komt het aantal ingeschreven elektrische voertuigen uit op 47.973. Dit stemt overeen met 0,62% op een totaal voertuigenpark van 7.751.422.
Aantal hybride wagens
Kijken we naar de hybride-markt, dan zien we dat deze sterker vertegenwoordigd is. Op 1 augustus 2021 reden in België 258.916 hybrides rond, wat 4,37% van het totaal aantal personenwagens uitmaakt. Het gaat hierbij zowel om diesel-, benzine- als stekker-hybrides.
LEES OOK: Ook in 2021 blijft autoverkoop achteruit gaan
Auto’s op gas
De gas-auto’s beginnen serieus achter te lopen op elektrische wagens. Op 1 augustus 2021 telde België 15.999 personenwagens op gas (CNG en LPG), of 0,27% van het totaal aantal ingeschreven personenwagens. In 2020 waren het er 14.957.
Conclusie
De markt van milieuvriendelijke wagens (elektrisch, hybride) zit duidelijk in de lift, maar maakt nog steeds een relatief klein deel uit op het totale personenwagenpark (5,06%).
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Heb je een idee wat het getal was eind 2021? Eind 2020 was het 0,5%, dus ik vermoed rond de 1%..?
Als we naar de % BEV tov totale nieuwe inschrijvingen zien, hebben we een duidelijke exponentiele groei met ongeveer 60-65% per jaar.
2020: 3,5% BEV
2021: 5,9% BEV
2022 Q1: 9,3% BEV
Extrapolatie zou betekenen in 2025 zo’n 40% van de nieuwe verkopen BEV zijn, en ongeveer 10% van het totale Belgische wagenpark BEV.
Inflectiepunt van de S-curve (groei niet meer exponentieel) zal ergens in 2026 liggen waarschijnlijk –> wat zou impliceren dat nieuwe BEV verkopen wat lager liggen dan de puur rekenkundige extrapolatie van 65%.
kb waar haal je die cijfers vandaan?
@Jenny u kan naar de URL van het Belgische Statistiek bureau, url = statbel.fgov.be
dan kan u in de rechterbovenhoek bij het vergrootglas gewoon ‘wagen’ als zoekterm ingeven en u krijgt vele beschikbare statistieken over wagens. Zeer leerzaam (en vrij beschikbaar).
Voor dit artikel werd eerder zoekterm ‘wagenpark’ gebruikt en dan komt volgende publicatie van Statbel beschikbaar: statbel.fgov.be/nl/themas/mobiliteit/verkeer/voertuigenpark
Ook bij Febiac vind je deze gegevens.
@KB en @Jenny
ook op de site van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen kan je die cijfers vinden, onder de rubriek Publicaties en Statistieken
daar is een ‘open’ met veel rapporten beschikbaar voor iedereen
url = mobilit.belgium.be/nl/publicaties/open_data
Bedankt om deze link te delen Kris, Hier kom ik wel aan lichtjes andere data, 5,0% BEV in 2021 (Filters: CAR en NEW). Maar de trend zal logischerwijze wel hetzelfde zijn.
ja, er is het verschil in aantal nieuwe inschrijvingen (cijfers van de DIV) en de totaliteit binnen het wagenpark (StatBel)
de publieke cijfers van DIV gaat over het ganse jaar 2021 maar het rapport van StatBel tot 1 augustus 2021
En het aantal inschrijvingen geeft over langere tijd inderdaad wel de groei van inschrijvingen en bijgevolg ook het aandeel in het totale wagenpark.
Verschillende scenario’s spelen hierin mee, zoals bijvoorbeeld een oudere dieselwagen die naar buitenland gaat na vervanging door een nieuwe BEV hier in Belgie.