Stellantis: “elektrische auto zal jobs kosten”
De CEO van autoreus Stellantis waarschuwt dat de transitie richting elektrische auto’s pijn zal doen.
Stellantis, het bedrijf boven de automerken Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall, maakt zich zorgen. In een interview met persagentschap Reuters, deelde CEO Carlos Tavares zijn bezorgdheden over de toekomst.
Volgens Tavares zadelt de elektrificatie die opgelegd wordt door overheden de autoconstructeurs op met 50% extra kosten. Die extra kosten kunnen volgens de CEO niet volledig doorgerekend worden aan de klant, omdat de middenklasse nu eenmaal niet over voldoende budget beschikt om het te kunnen betalen.
Er zijn volgens Tavares twee mogelijkheden. Ofwel gaan autoconstructeurs hogere prijzen aanrekenen, en verkopen ze minder auto’s. Ofwel accepteren autoconstructeurs lagere winstmarges. Beide opties zullen sowieso leiden tot kostenbeparingen, en dat zal dan weer leiden tot ontslagrondes. Reuters citeert Europese en Noord-Amerikaanse vakbonden, die voorspellen dat de komende jaren tienduizenden jobs zullen verloren gaan in de auto-industrie.
Elektrificatie forceren is contraproductief
Tavares vreest ook dat de elektrificatie die nu snel snel moet doorgevoerd worden zal leiden tot kwaliteitsproblemen. “Autoconstructeurs hebben tijd nodig om te testen en om te verzekeren dat de nieuwe technologie werkt. Dat proces forceren is contraproductief. Het zal leiden tot kwaliteitsproblemen. Het zal leiden tot allerlei problemen.”, aldus de CEO.
LEES OOK: China wil minder concurrenten op elektrische auto markt
De autobaas eindigt met een positieve noot. Hij laat verstaan dat de autoconstructeurs altijd grote crisissen hebben moeten bezweren, en ze zullen er zich ook deze keer doorslaan. Maar het zal dus pijn doen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Wat hij eigenlijk zegt is dat Stellantis zelf niet op tijd klaar geraakt.
En dat zal dan inderdaad jobs kosten…. Bij Stellantis.
Waarschijnlijk gaan de meeste traditionele constructeurs moeten afslanken omdat ze niet aan de vraag kunnen voldoen door supply issues van oa batterijen. Chinese constructeurs zullen wel in dat gat duiken en een groot deel van de markt innemen.
Over 10 jaar zullen we heel wat Xpeng, Nio, Li, BAIC, SAIC, BYD etc zien rijden geloof ik.
Nagel op de kop @KB.
Hun getreuzel en tegenstribbelingen zijn hiervan een groot deel van het probleem.
Herbert Diess heeft het begrepen, maar ondervindt nog steeds veel tegenkanting binnen zijn eigen bedrijf.
Tegelijkertijd is niet of nauwelijks op de kar springen van elektrificatie, zoals Toyota en co momenteel nog steeds doen, op termijn een verzekering dat het bedrijf enorme schade zal oplopen.
Het is m.a.w. onvermijdelijk dat er een grote shift komt, omdat legacy auto ver achter de feiten aanloopt, en de gaten worden gevuld door Tesla en de talloze Chinese bedrijven die staan te springen om marktaandeel te veroveren.
@KB Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. vandaag in ieder geval staan er geen Chinese merken in de aanbieding bij de grote leasebedrijven. En als je nr de inschrijvingen kijkt van de laatste maanden staan die de chinese merken er gewoon niet tussen. Meer nog het aantal inschrijvingen daalt nog steeds. Ik denk dat we eerder naar een veroudering van het wagenpark aan het evolueren zijn
dat er jobs sneuvelen mag niet erg zijn , er zijn duizenden vacatures die niet ingevuld raken . dus kunne die eventueel ingevuld worden met de overschotten uit de automotive . kwaliteitsproblemen zouden vlug opgelost kunnen worden . zie tesla en dat is een nieuwe speler
Ja Herman, ze staan er nu inderdaad nog niet tussen, maar er was een tijd dat er ook neergekeken werd op merken als Toyota / Kia / …. Mijn vermoeden is dat die acceptatie er komt het volgende decennium, puur uit noodzaak. Als de traditionele merken niet meer aan de vraag kunnen voldoen!
Hoezo ze staan er nog niet tussen? Een label dekt al lang niet meer de nationaliteit van een voertuig.
Ondertussen kijkt Toyota naar BYD om hen te helpen de achtergelopen achterstand nog wat goed te maken.
En krijgt men bij Volvo Gent de vacatures maar moeilijk ingevuld.
Volvo is al volledig Chinees en als Toyota voor zijn elektrificatie moet inzetten op de know how van BYD (of gewoon een BYD gaat verkopen met een Toyota label er op) komt de technologie ook al uit China.
De tijd dat een label nog het land van herkomst omschreef is al lang voorbij.
De Chinezen zijn wel iets slimmer dan dat. Laat de Europese consumenten maar denken dat ze het heft nog zelf in handen hebben door en een oud label dat de lading niet meer dekt op te kleven. De werkelijkheid is al lang anders.
Het Toyota verhaal over BYD is inderdaad een opvallende schuldbekentenis van hun kant.
Zo sterk op het verkeerde paard wedden dat je een concurrent moet inschakelen in de hoop om wat hopeloos verloren terrein te winnen.
Toyota heeft nog het voordeel dat ze in Japan – een significant deel van hun afzetmarkt – veel invloed op de publieke opinie hebben, en dat daardoor veel Japanners door hun toedoen blijven geloven in hybride verbranders en waterstof.
Hier in Europa gaat die vlieger (gelukkig) niet op. De noodzaak aan elektrische voertuigen wordt enerzijds steeds duidelijker, en de ‘brand loyalty’ zal op termijn echt niet blijven standhouden als blijkt dat China in staat is om (minstens even) hoogwaardige producten te leveren aan een significant lagere prijs.
De productielijnen van de traditionele merken (bv. Stellantis) zijn over het algemeen simpelweg niet geschikt, in veel gevallen verliezen ze zelfs geld aan het produceren en verkopen van EVs. Dat is bij hun opkomende concurrentie (waaronder Tesla en de Chinezen) het tegendeel, omdat zij niet gebukt gaan onder de reeds gemaakte keuzes en investeringen die nu compleet gedateerd blijken te zijn.
voorbeeld: Herbert Diess (CEO VW groep) stelde bij een bedrijfsbezoek bij Tesla vast dat het deze laatsten slechts tien uur kost om een auto te produceren, waar het bij Volkswagen 30 uur kost.
Stel je eens voor wat dit aan verloren werkuren en misgelopen inkomsten voorstelt, een factor van 3. En Volkswagen is dan nog één van de betere voorbeelden.