“Versnel verbod op dieselauto’s in Brussel”
Dieselauto’s zijn vanaf 2030 verboden in Brussel, maar stadsbeweging BRAL wil dat die deadline vervroegd wordt.
Net als vele andere grootsteden heeft ook Brussel een tijdschema om dieselauto’s te bannen. Vanaf 2022 mogen Euro 4 diesels niet meer binnen, vanaf 2025 wordt de Euro 5 verboden en vanaf 2030 wordt zelfs de meest recente diesel, de Euro 6d, verbannen.
De Brusselse stadsbeweging BRAL vindt dat echter niet snel genoeg gaan. Via een persbericht (22 november 2021) laten ze aan de Brusselse politiek weten dat alle dieselmotoren zo snel als mogelijk verboden moeten worden.
LEES OOK: Vergeet biodiesel, blauwe diesel is het nieuwe wonderkind
BRAL voelt zich bij deze vraag gesterkt door een recente studie (november 2021) van het ICCT, het “International Council on Clean Transportation”. In hun rapport met de titel “Evaluation of real-world vehicle emissions in Brussels” komen ze tot de conclusie dat dieselwagens de luchtkwaliteit in onze hoofdstad harder aantasten dan in theorie.
Om tot die vaststelling te komen deed het ICCT in de herfst van 2020 metingen bij ongeveer 130.000 voertuigen in Brussel. Daaruit blijkt dat Euro 4 dieselauto’s slechts 10% van het totale verkeer uitmaken, maar dat ze wel zorgen voor 25% van alle NOx-uitstoot, en voor de helft van alle fijnstof-uitstoot. De Euro 5 en Euro 6 diesels doen het beter, maar zorgen wel voor meer uitstoot dan hun homologatiecijfers aangeven.
Parijs krijgt al dieselverbod in 2024
Volgens Raf Pauly, coördinator voor BRAL, is het dan ook goed dat Euro 4 diesels vanaf januari 2022 verboden worden, maar hij wil dat Brussel verder gaat: “Dit rapport toont aan hoe belangrijk de komende uitfasering van Euro 4 diesels in januari 2022 is voor de luchtkwaliteit in Brussel, en dat de lage-emissiezone een belangrijk instrument is. Maar het toont ook aan dat voor de andere, talrijkere dieselmotoren de uitstoot van stikstofdioxide en fijne deeltjes te hoog is. Dieselmotoren behoren tot het verleden. In Parijs zullen ze vanaf 2024 verboden zijn. We moeten de uitfasering van deze motoren zo snel mogelijk, en vóór 2030, versnellen.”
OOK INTERESSANT: Overzicht van lage-emissiezones in België
Volgens BRAL moet de dieselban ervoor zorgen dat er minder Brusselaars vroegtijdig overlijden ten gevolge van luchtvervuiling, en zal het ook kosten besparen in de gezondheidszorg.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Ik reed voorheen een HEV. Sedert kort een PHEV die ik zeer consequent wil opladen. Meestal laad ik thuis op. Ik ben veel in Gent. Daar is het sukkelen en zoeken naar een beschikbare laadpaal. Als je er eentje vindt, is de helft voor een Cambio deelwagen, ok. Als Vlaanderen wil elektrificeren, dan gaat men in SNELTEMPO DUIZENDEN laadpalen moeten bijplaatsen. Dat men er maar ONMIDDELLIJK aan begint!