Vlaanderen wil enkel elektrische auto’s vanaf 2027
Vanaf 2027 enkel nog zero-emissie auto’s inschrijven? Het voorstel ligt op de Vlaamse regeringstafel.
Elk overheidsniveau in België loopt momenteel rond als een kip zonder kop om de klimaatdoelstellingen te halen, en dan vallen er al eens radicale voorstellen uit de kast. Op het Vlaams niveau ligt het vervroegd uitfaseren van auto’s met verbrandingsmotoren op tafel, zo raakte afgelopen nacht bekend.
Vanaf 2027 zou Vlaanderen het al willen verbieden om nog nieuwe wagens met diesel- en benzinemotoren (ook hybrides) in te schrijven. Dat is een pak vroeger dan de deadline van Europa, die momenteel in 2035 ligt. Inschrijvingen van tweedehands auto’s zouden vanaf 2030 onmogelijk worden. Het voorstel komt van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Regeringspartij N-VA zou dan weer eerder op 2030 mikken in plaats van 2027, om de Vlaming niet al te hard op de kast te jagen.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische wagens die in de toekomst op de markt komen
Op federaal niveau is dit jaar al beslist dat enkel zero-emissie bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zullen zijn vanaf 2028, wat er de facto op zal neerkomen dat er vanaf 2028 quasi geen fossiele bedrijfswagens meer ingeschreven zullen worden. Vlaanderen overweegt die lijn dus door te trekken naar de particuliere markt.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Is het verplicht elektrische auto’s of is er ook ruimte voor andere vormen van voertuigen die geen uitstoot hebben ? Zoals zo vaak worden termen door overheden en pers vermengd elkaar . Ook wagens op waterstof kunnen perfect passen in een duurzame mobiliteit.
Wacht effe Lydia Peeters wil dat, niet Vlaanderen. Vlaanderen lijkt mij plots paniekvoetbal te spelen. Mss eerst een degelijke laadinfra uitrollen ? Brussel is ook zo’n lachertje, volgend jaar willen ze 250 laadpalen installeren in het gewest. Trots zegt de minister we zullen het aantal verdubbelen volgend jaar. 500 laadpalen terwijl er in Brussel gewest 1.000.000 auto’s zijn, om nog maar te zwijgen van de toeristen, pendelaars e.d. De meeste Brusselaars hebben geen mogelijkheid om thuis te laden en zijn dus afhankelijk van publieke laadinfra. Weer een voorbeeld van hoe weinig voeling de politiek heeft met de realiteit
Subsidies voor Ev zoals in de buurlanden . Waarom maken ze daar geen week van.
@Didier , de prijs zal ook zo wel hoog blijven; met de chiptekorten en de productieproblemen bij Lithium
Geen enkele nieuwe wagen rijdt nog zonder software en electronica. Ook niet deze met een verbrandingsmotor.
Op sommige premiummerken – met verbrandingsmotor – is het tussen tekenen bestelbon en levering nu ook al 12 tot 24 maanden wachten. En dat dan bij leasemaatschappijen die een voetje voor hebben bij importeurs.
En wie nu nog gelooft en blijft verdedigen dat in 2027 elektrisch aangedreven auto’s duurder in TCO zullen zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor is zelf losgeslagen van iedere realiteitszin.
Maar dat is blijkbaar dezelfde conservatieve stem als die van zichzelf denkt dat hij ‘de wil van Vlaanderen’ vertolkt.
@David dat geloof ik zeker. De lithium prijs bvb is met 400% gestegen op 1 jaar. De batterijprijzen gaan de hoogte in (in china worden de lithiumprijzen al doorgerekend). Idem voor electriciteit , bij ecopower is het vanaf volgend jaar 0.3 euro per kwh.
Je zegt het zelf voor ICE voertuigen loopt de levertijd op tot 2 jaar. Dan zijn we al bijna 2024 ! Er is toch geen zinnig mens die gelooft de EV voertuigen plots veel goedkoper zullen zijn tegen 2025 ? Volgens statbel is 0.7% van het wagenpark puur electrisch. Geloof jij nu echt dat plots tegen 2027 iedereen een EV gaat kopen ? Of beter gelooft Lydia Peters dat ? Natuurlijk 2027 is een andere legislatuur, kan iemand anders de shit opkuisen
Herman, lithium is één van de meest beschikbare mineralen op aarde, in het Rijnbekken is een voorraad ontdekt goed voor 400 miljoen EV. De prijzen van EV zijn nu al aan het zakken, maar zelfs als dat niet zou gebeuren, de TCO van EV is sowieso lager dan die van ICE. Als de overheden het verbod op ICE niet opleggen, zal de markt dat wel doen, zowat alle constructeurs kondigen het einde van de ICE-productie aan. En Vlaanderen moet volgen, veel te klein om daar invloed op uit te oefenen. Wat trekken constructeurs zich aan van Statbel, op Europees vlak bedraagt de verkoop van BEV nu al 10 %, en de stijging is exponentieel. Dát is de trend die de toekomst voorspelt.
Geert, lees Reuters eens:
“Soaring costs of materials such as lithium and nickel used to make electric vehicle batteries are starting to feed through into prices of these batteries in China, Benchmark Mineral Intelligence said this week.”
en
“BMI’s assessment of the lithium carbonate price in China shows a jump of more than 300% over the last year to $28,675 a tonne in mid-October”
TCO is marketing onzin, dit heeft enkel zin als je al de variabelen in de hand hebt.
Simpel vb : de experts zeggen dat tegen 2025-2026 de prijs veel lager zal zijn. Dus neem bvb een EV van 50.000 die tegen 2027 nog maar 25.000. Wie zal jouw EV van 50.000 nog willen kopen als occasie als hij voor minder een nieuwe kan krijgen ? Waar zit jouw TCO dan ?
Klopt Vlaanderen is veel te klein , waarom willen we dan plots de beste van de klas zijn ? Qua laadinfrastructuur staan we nergens, we willen kerncentrales sluiten maar gascentrales geraken niet vergund. Mss eerst de kernproblemen oplossen ? Als de markt voldoende betaalbare EV’s heeft dan volgt de consument wel.
Lydia Peeters maakt trouwens een joekel van een redeneer fout. Veel mensen kopen een auto met in gedachte een wederverkoopwaarde die gebruikt wordt om een volgende wagen te kopen. Als de wederverkoopwaarde van een ICE 0 is zullen veel mensen hun aankoop uitstellen en zal uiteindelijk het gevolg geven dat het wagenpark sterk zal verouderen
Niemand zegt dat tegen 2027 iedereen een EV gaat kopen. Nog minder tegen 2025. Dat maak jij ervan.
Een groot deel van de particulieren koopt een tweedehandsauto. Daar is nog geen verbod op ICE. Hoeveel meer deze in gebruik zal kosten dan een EV zullen de onwetenden spijtig genoeg dan zelf wel ondervinden. Het voorstel gaat alleen over nieuw ingeschreven auto’s. En voor de leasemarkt, die een groot deel van de nieuw ingeschreven auto’s in Vlaanderen uitmaakt, is de maatregel al van toepassing vanaf 2026.
Ik schrijf ook helemaal niet dat voor ICE auto’s de levertijd oploopt tot 2024. Dat is weer iets dat jij er van maakt. Ik schrijf dat ik al weet heb dat voor 2 premiummerken de levertijd via lease nu oploopt tussen de 12 en 24 maanden. En dat voor een ICE er ook allerlei elektronische componenten gebruikt worden. Je argument om dit alleen voor EV’s te gebruiken is dus naast de kwestie.
Je ander argument dat louter toegespitst is op de aankoopprijs van een EV in 2021 doet ook niet ter zake. Iemand die kan rekenen houdt rekening met de TCO. Hij of zij rekent dus zonder tunnelvisie. En, zoals aangehaald, is de TCO van een nieuwe EV meestal nu al goedkoper dan deze van een nieuw aangekochte ICE. Dat jij dat niet kan of wil zien is louter jouw persoonlijk probleem. Een probleem dat met de dag groter wordt.
En ook dat zal je niet graag horen, maar Vlaanderen is niet de spil van de wereld. Wat hier gebeurt of beslist wordt, daar houdt geen enkele fabrikant rekening mee. De ene na de andere constructeur kondigt nu al aan tegen het einde van dit decennia geen ICE meer te produceren. De beslissing – als ze al genomen wordt want de 1302-partij ligt al dwars omdat ze geboren dwarsliggers zijn tegen alles wat na 1302 gebeurt – van Vlaanderen is dan ook eerder symbolisch om internationaal hun achterhaalde denkwijzen – remember, ze waren in Parijs het fossiel van de dag – wat bij te kleuren. Ze worden internationaal gewoon voor voldongen feiten geplaatst en moeten nu hun geschonden imago weer wat oppoetsen om niet overal uitgelachen te worden. Dat ZD twijfelt om nu naar Glasgow af te reizen is in dat kader ook te begrijpen. De vorige keer werd ze al publiekelijk op haar plaats gezet omdat ze blijkbaar totaal geen benul had waar het over ging.
Nu ja als jij tegen wil blijven spartelen tot je kopje ondergaat is dat jouw probleem. Dwarsliggers gewoon om te kunnen dwarsliggen of uit angst voor iedere verandering in hun leven vind je overal.
Vraag het maar aan de dino’s. Die zijn tenslotte ook geëindigd als kakelende kip.
Dat het wagenpark zal verouderen valt nog af te wachten. Dat onder de huidige regelgeving de wederverkoopwaarde van een auto nul wordt ook. Voor diesel waarschijnlijk wel. Maar als vanaf jaar X het verboden wordt om nog nieuwe ICE in te schrijven en vanaf jaar Y er geen nieuwe ICE meer geproduceerd zullen worden zal de tweedehandsmarkt van kleine tot middelgrote auto’s met een benzinemotor terug opveren. Om aan de vraag te voldoen. In eerste instantie stijgt de prijs als de vraag verhoogt en het aanbod daalt.
Maar als de taksen op fossiele brandstof zo hoog worden dat de gebruikskosten van het voertuig het eenmalig voordeel van een lagere aankoopprijs – trouwens louter jouw argument – teniet doen ben je er op korte termijn ook aan voor de moeite.
En maak je maar geen zorgen. Vlaanderen is bijlange nog niet de beste van de klas. Ze doen alleen een poging om de opgelopen achterstand een beetje bij te benen. Het begint daar waarschijnlijk ook te dagen dat je beter kan investeren om een beetje mee te zijn dan achter te blijven en de budgetten dan te moeten besteden aan boetes waar hun kiezers ook niets aan hebben.
Dat de consument zal volgen indien er voldoende betaalbare EV’s zijn daar ben ik het overigens mee eens. Alleen geloof jij niet dat dit tegen 2027 zo al zal zijn. Maar dat is iets anders. CU in 2027.
Herman, nikkel en kobalt worden in de nieuwste LiFePO al niet meer gebruikt, als het Chinese lithium te duur wordt, zijn er meer dan voldoende alternatieven. Lithium wordt ook gerecycleerd uit afgedankte batterijen, zal je van de peperdure en vervuilende fossiele brandstoffen nooit kunnen zeggen.
TCO is de enige correcte en volledige basis om de kostprijs van auto’s te vergelijken. Zich blindstaren op de aankoopprijs alleen is kortzichtig, maar zelfs die prijzen zijn nu al aan het zakken, daarvoor moeten we niet wachten tot 2027. Dat een EV goedkoper is dan een ICE, zal wel doordringen, voor een veroudering van het wagenpark hoeven we dus niet te vrezen. Hier spreekt u trouwens uzelf tegen: u gelooft niet dat EV goedkoper worden, maar u gaat voor de berekening van de TCO wél uit van een halvering van de aankoopprijs tegen 2027 …
Kerncentrales sluiten noodzaakt een vervangcapaciteit van 2,3 GW, er is nu een aanbod van 4,4 GW, dat zit dus wel snor. Trouwens, binnen enkele jaren hebben honderdduizenden Vlaamse gezinnen niet veel stroom van het net meer nodig: ze zullen hun EV kunnen opladen met hun zonnepanelen, en hun EV gebruiken als thuisbatterij.
De halvering van de kostprijs is wat experten zeggen volgens Lydia. Niet wat ik zeg. Het haalt wel heel uw verhaal van TCO onderuit.
De lithium prijzen zijn marktprijzen, heeft helemaal niks met China ansich te maken. LiFePo batterijen worden voornamelijk gebruikt in kleine stadswagen, de grotere jongens blijven gebruikt maken van de klassiek batterijen.
En wat kernenergie betreft, heb nog even nr electricitymap gaan zien. Vandaag produceren we 4.92GW, dus hebben we veel meer nodig. En wat zon betreft , das om te lachen zeker? Vandaag produceren we 265 MW, 5% van de totale capaciteit. Tis November de komende 5 maand zal je met zon niet ver komen
David, we zullen inderdaad zien in 2027. U doet verschillende aannames zoals bvb de taksen op fossiele brandstoffen. MAAR u vergeet een belangrijk deel, hoe minder fossiele auto’s hoe minder accijnzen en taksen. En men kan de taksen niet oneindig verhogen want de vrachtwagens e.d. rijden ook op fossiel en die taksen worden uiteindelijk nr de eindklant doorgerekend.
Trouwens u zwijgt zedig over de prijs van electriciteit, in mijn geval stijgt die met 20% volgend jaar (van 0.25 nr 0.3 ) in absolute cijfers ‘maar’ 5 cent. Maar als het zo doorgaat zitten we in 2027 aan 1 euro. En dan je de TCO helemaal in de vuilbak gooien
Volgens mij gaan alle middenklasse EVs naar LFP.
95% van het HLN-publiek en andere Hermans zullen het nooit snappen, maar iedereen die tussen 2025 en 2030 een nieuwe wagen kan kopen, zal een EV kopen (tenzij hij bewust meer wil betalen om in de oude gewoontes te blijven en elke week aan het tankstation te gaan staan). Daar is zelfs geen verplichting nodig van Vlaanderen…
Ik denk dat de soep ook niet zo heet zal gegeten worden als ze wordt opgediend, want klassieke wagens moeten toch nog verhandeld kunnen worden lijkt me. En er zullen ook wel achterpoortjes blijven.
Wat het wel in gang brengt, is dat misschien meer bewuste consumenten de hun afweging gaan maken en nu al gaan kiezen voor een EV omdat ze anders hun benzine niet meer gaan kwijt geraken over 8-10 jaar.
Alle FUD die je leest is ongelooflijk:
*Prijs zal niet zakken
*EV is niet beter voor het milieu
*EV kan geen caravan trekken
*We gaan niet genoeg elektriciteit hebben
*We gaan niet genoeg laadpalen hebben
*Na 10 jaar moet je een nieuwe batterij kopen van 10 000 euro
*….
Allemaal 100% te weerleggen met wetenschappelijke data
Herman, in dat 4,4 GW aanbod zit nauwelijks wind of zon, hernieuwbare stroom is zoveel meer dan enkel wind en zon. Maar dat beseffen we hier niet, omdat kernenergie de markt decennia heeft verstikt en geen plaats heeft gelaten voor betere alternatieven. De lithiumprijs wordt zoals elke prijs bepaald door vraag en aanbod, en het aanbod is enorm. Dat is nu net het mooie aan batterijen: geven componenten problemen, dan verander je de samenstelling, gebeurt al 100 jaar, zal je van fossiele brandstoffen nooit kunnen zeggen. LiFePO wordt nu gebruikt door Tesla en Mercedes, toch geen kleine stadswagens. Halvering van de aankoopprijs geeft een significant lagere TCO, nog lager dus.
@Herman. Uiteraard zwijg ik over uw elektriciteitsfactuur want ze wijkt totaal af van de mijne. Voor mijn TCO moet ik alleen met mijn elektriciteitsfactuur rekening houden en niet met de jouwe. Spijtig voor jou als jij in 2027 rond de 1 euro voor een kWh elektriciteit zal betalen. Ik – en velen met mij – doen daar al een tijdje niet meer aan mee.
Momenteel is elektricteit zowat de meest belaste energie. Fossiele brandstof rekent nog altijd niet de werkelijke kostprijs door en krijgt bovendien nog subsidies ook. Luchtvaart is zelfs totaal vrijgesteld van taksen op zijn brandstof.
Hoezo hoe minder fossiele brandstof, hoe minder taksen?
Hoezo vrachtauto’s rijden en blijven rijden op fossiel? Ik dacht dat vrachtauto’s in de toekomst op waterstof gingen rijden ipv op fossiel? Een uitgangspunt waar ik het overigens wel mee eens ben.
Batterij- en EV-techniek staat, in tegenstelling tot jouw uitgangspunten, ook niet stil. Verdiep je eerst eens in de materie ipv de gekleurde standpunten van de populistische politici en pers na te praten. Leer eens voor jezelf denken en de beschikbare info zelf opzoeken en doorgronden in plaats van de voorgekauwde riedeljes te blijven slikken en goedgelovig als een marionet te blijven verspreiden.
Wat je ‘voorspelling’ over wind- en PV-energie voor de komende 5 maanden betreft, dit kan alleen weer komen van iemand die niet thuis is in de materie, ze zelf niet wenst te gebruiken en keer op keer louter een spreekbuis van de populistische agenda blijkt.
Iedere twee uur valt er al genoeg zonne-energie op aarde om dezelfde planeet een jaar lang in haar energiebehoeften te voorzien. Urr na uur na uur. Als je het grotere plaatje niet kan en wil zien ga je het inderdaad nooit echt begrijpen en blijven steken in het achterhaalde verleden.
KB, inderdaad, vandaar dat de Vlaamse regering er goed zou aan doen een informatiecampagne op te starten die al die ongefundeerde vooroordelen tegen EV voor eens en voor altijd weerlegt, moeilijk is dat niet. Zou misschien meer effect hebben en beter aanvaard worden dan een verbod of een verplichting. Want het is ongelooflijk hoeveel onwetendheid er is, en hoeveel indianenverhalen m.b.t. EV blijven circuleren.
Geert, en welk andere bronnen zijn er dan ? Hydro hebben we niet, en getijdenwerking staat nog in labofase.
En nogmaals de lithiumprijs is op 1 jaar x4 gegaan. En er lijkt geen einde in zicht. En Tesla gebruikt inderdaad LiFePO batterijen maar enkel in hun lower-range modellen idem voor Mercedes de EQE en EQS zijn met klassieke batterijen uitgerust. Nu van fossiele brandstoffen weet je niet wat je zegt ondertussen is diesel en benzine allang niet meer hetzelfde dan pakweg 30 jaar geleden. In de geschiedenis van de bezine is men bvb van gelode bezine overgegaan nr niet gelode en daarna nr E5 en E10.
En uw opmerking over TCO toont weer eens aan dat un niet snapt wat TCO is. TCO is de kost van iets wat ik vandaag koop en wat ik bvb er over 5 jaar aan heb uitgegeven. Dat is aankoopprijs, wederverkoopwaarde, brandstof, tax, …
Als de wederverkoopwaarde binnen 5 jaar veel minder is dan nu gedacht, dan kan ik weleens met een zeer hoge TCO zitten
David, steek je kop maar verder in je zelfgenoegzame bubbel. Ten eerste het is winter, zon komt er niet meer aan te pas. Vandaag: 265 MW op een geinstalleerde vermogen van 4.79 GW. Met zon ga je vandaag nt veel EV’s opladen. Wind: 302 MW. Vandaag zal je met zon of wind niet ver schieten.
Dat de zon iedere twee uur zoveel energie levert weet ik als sinds het 6de leerjaar lagere school. U leeft met theoretische modellen die in de praktijk niet opgaan. 30 jaar geleden ging een Duits consortium (o.a. Siemens) gigantische zonneparken bouwen in de Sahara en die electriciteit transporteren nr Europa. Waar zijn die parken? Hoeveel electriciteit krijgen we al van ginder ? Wordt eens wakker uit uw droomwereld en kom eens terug nr de realiteit
@KB ‘wetenschap’ is dat iets wat jij leest in de EOS , zo die populair wetenschappelijke blaadjes ?
Ik hou het liever op facts. Bvb Tesla model 3 is dit jaar al 10% duurder geworden. Het caravan trekken is vooral een Nederlands verhaal, maar waar ik wel zit op te wachten is een break. Die zie je niet in EV land. En over caravan trekken gesproken, ja het kan maar je moet dan wel maximaal 1000 kg trekken, en je actieradius zakt dramatisch. Tenzij je natuurlijk een budget hebt van meer dan 100.000 euro dan kan je een Tesla Model X nemen
Herman, voor de TCO van een EV is de aankoopprijs een veel belangrijker factor dan voor ICE, omdat de andere kostenposten (verbruik, onderhoud, taksen …) veel minder doorwegen tot quasi nihil zijn in vgl. met ICE. Halveer je de aankooprijs van een EV, dan halveer je de TCO. Vanaf 2030 zouden ook geen ICE occasies meer mogen verkocht worden, en dus is de restwaarde daar ook nul.
Benzine en diesel worden aangepast, maar de basisgrondstof blijft altijd dezelfde: petroleum. Stijgt de prijs van petroleum, dan stijgt de prijs aan de pomp, en we blijven altijd de gijzelaars van OPEC en aanverwanten.
LiFePO wordt de standaard voor alle EV, dat is nu al duidelijk, kwestie van de monopoliepositie van Congo voor de kobaltproductie te omzeilen. Als de prijs van lithium te hoog wordt, wordt het lucratief om nieuwe mijnen op te starten, dat is nu al het geval. Lithium is zo wijdverspreid aanwezig op onze aardbol, dat we nooit in een gijzelingssituatie zoals met petroleum kunnen terechtkomen. Maar sommigen zijn de autoloze zondagen blijkbaar al lang vergeten.
Hydro hebben we nu bijna niet, maar daar is nog veel potentieel voor. We hebben duizenden km. stromen en rivieren, op de Ourthe bvb. komen de volgende jaren 18 kleine waterkrachtcentrales. Vlaanderen verzuipt in de drijfmest, zou via biogasintallaties kunnen omgezet worden in elektriciteit, is meteen ook het nitraatprobleem opgelost. Er zijn biomassa-centrales mogelijk met speciaal geteelde gewassen zoals miscanthus of korte omloophout, zorgen ook voor CO2-opslag. Maar wie gaat investeren in productiemiddelen die niet mogen produceren door de hegemonie van de niet-moduleerbare kerncentrales?
Facts:
Meest betaalbare EVs in 2020 / 2021:
1) Seat Mii Electric 21 190 EUR / Dacia Spring 16 990 EUR
2) Smart EQ ForTwo 24 000 EUR / Renault Twingo ZE 19 850 EUR
3) MG ZS EV 30 985 EUR / Fiat 500e 23 900 EUR
In 2020 2 onder de 30 000 EUR, in 2021 9:
https://www.egear.be/goedkoopste-elektrische-auto/
Herman, ik zie een trend. Jij ook?
@Geert voor uw TCO is de afschrijving redelijk bepalend. Als jij vandaag een auto koopt van 50.000 en je verwacht die binnen 5 jaar te kunnen verkopen aan 25.000 en in de praktijk blijkt dat het maar 15.000 dan heb je wel 10.000 meer aan TCO. Een simpel voorbeeldje mss: een Kia Niro en een Niro EV. Instapmodel hybrid benzine aan 27340 , instapmodel EV aan 39040. 12.000 verschil. 15000 km per jaar en dit over 5 jaar. Aan benzine ben ik 4379 euro kwijt aan electriciteit 3577 euro. Ik heb trouwens de TCO eens uitgerekend met een TCO calculator en dit voor een typische particulier belgisch gebruik (geen subsidies, 18.000 km per jaar , 7 jaar mee rijden). En dit veel lelijk tegen , 100 euro per jaar goedkoper voor een EV. Dus alles staat of valt met hoe snel de afschrijving de komende jaren gaat gaan
@KB Dacia spring: max snelheid 125 km/u bereik 160 km.
Smart EQ For Two max snelheid 130 km/u bereik 100km.
Renault Twingo max snelheid 130 km/u bereik 130 km.
Fiat 500 max snelheid 135 km/u bereik 165 km.
Gelieve echte auto’s in jouw vergelijk te gebruiken, deze 4 zijn stadswagentjes voor beperkt gebruik
@Herman: De vergelijking gaat wel op, want zowel voor 2020 als 2021 zijn het wagens met een beperktere range.
Je kan diezelfde oefening doen in het middensegment, bvb goedkoopste wagens met 300km range of meer. Maar daar ga ik nu hier mijn tijd niet insteken:-)
TCO van onze Zoé Intens 40 op heden: 42712 EUR
– juni 2017
– km: 88523
– batterij gehuurd 131 EUR/maand verzekering inbegrepen
– aanname restwaarde: 1800 EUR
Het leven is schoon.
Oh ja, voor ik het vergeet:
– set winterbanden op stalen velgen inbegrepen
– aankoop, installatie en keuring wallbox (monofase, 32 ampère) inbegrepen
Herman, afschrijving van de aankoopprijs is inderdaad belangrijk, zeker voor EV, omdat de aankoopprijs dikwijls de enige belangrijke kost is. En dan zit je bij een EV beter, omdat de restwaarde nog altijd groter is dan bij een vergelijkbare ICE. Bij elke lease-maatschappij is de TCO van een EV lager dan die van een vergelijkbare ICE, en voor hen is de TCO de basis van hun businessmodel, ik neem dus aan dat zij het kunnen weten. TCO is ook meer dan aankoopprijs en verbruik alleen, je moet er ook onderhoud en taksen bij rekenen. En die kosten liggen voor een ICE veel hoger, voor een EV zijn ze quasi nihil.
A propos, 75.000 km. rijden voor 4379 euro aan benzine is wel heel optimistisch, 3577 euro aan elektriciteit zeer pessimistisch, zeker als je weet dat 600.000 Vlaamse gezinnen nu al volledig gratis kunnen opladen, en dat dit aantal toeneemt met gemiddeld 100 per dag.
TCO VW ID3 (146 pk): 517 euro/maand, TCO VW Golf (136 pk): 713 euro/maand. Bron: fleet.be
@Geert, u bewijst exact mijn punt , u gooit 2 cijfers de lucht in qua TCO. Maar deze zijn niets zeggend want je vertelt er niet bij wat de onderliggende parameters. Nu toevallig weet ik welke site fleet.be gebruikt om die berekening te doen. Het is een site van de EU.
Ze gebruiken idd de VW ID3 vs een VW Golf. Als ik daar de volgende parameters ingeef ( 0 euro subsidies, 18000 km/jaar , 7 jaar). En deze parameters zijn een normaal particulier gebruik.
En dan zijn de resultaten 517 euro/maand voor de ID3 en 527 euro voor de Golf. Dat is dus 10 euro verschil. Vandaar dat ik zeg dat alles enorm gaat afhangen hoe de afschrijving van de ID3 zal zijn over 7 jaar
@Geert en stop die marketing babbel van het gratis opladen. Ik heb zelf voor 3000 kwh zonnepanelen liggen. In de maand oktober had ik een opbrengst van 143 kwh. Daar kan ik theoretisch, met een verbuik van 18kwh/100 km, wel geteld 794 km mee rijden ; ofte 26 km per dag.
En ja de cijfers van de benzine, zijn nochtans gewoon de cijfers van Kia zelf, de ene de Niro Hybrid de andere de eNiro
Herman, Fleet.be gebruikt geen site, ze berekenen dat zelf. En als je van hun berekeningsmethode gebruik wil maken, moet je betalen. 0 euro subsidies is trouwens niet correct, want je betaalt geen BIV of wegentaks voor een EV, en de aankoopprijs is voor bedrijven en zelfstandigen 100 % fiscaal aftrekbaar, VAA voor werknemers is lager. Dat zijn flinke subsidies.
@Geert Met 0 euro subsidies bedoel ik geen premie bij aankoop zoals je bvb krijgt in Nederland of Duitsland. In de TCO calculator worden voor EV geen taksen of dergelijke meegeteld. Al de andere zaken die je aanhaalt houden geen steek bij een TCO bepaling.
Tussen haakjes over de 100% aftrekbaarheid doen veel cowboy verhaaltjes, het is niet zo dat de belastingen de EV 100% terugbetaald. Ook niet vergeten dat als je de EV na 5 jaar verkoopt dat je dat bedrag moet inbrengen als inkomen.
Op zich ben ik geen tegenstander van het voorstel, maar mijn grootste bedenking is en blijft aanschafprijs.
TCO heeft voor mij amper impact omdat daarbij in vrijwel elke berekening ervan uitgegaan wordt dat de auto na 4 jaar verkocht wordt (restwaarde) en dat is iets dat ik niet doe. Ik koop mijn auto en rij hem zo goed als op, dus restwaarde heb ik sowieso niet, hoogstens de recyclagepremie. Bovendien is TCO ook enkel van toepassing als je het geld voor de aanschaf ook effectief kan neerleggen. Wat ben ik met de lagere TCO van een ID3 (vanaf €33.700 volgens prijslijst op VW website) als ik enkel genoeg heb voor een Golf (vanaf €24.280) en ja dat is incl. BTW want particulieren bestaan ook. VW heeft dus 4 jaar tijd om €9.420 (of 27%) van de prijs van de ID3 te doen om hem op eenzelfde prijspunt als de golf te krijgen.
En ja de ID3 heeft hoogstwaarschijnlijk meer opties dan de Golf als standaard, maar opnieuw doet dat er niet toe, als ik een nieuwe wagen nodig heb en ik heb niet genoeg voor opties dan neem ik ze ook niet.
En een autolening is ook niet vanzelfsprekend, zeker als alleenstaande. Ik heb een hypotheeklening lopen en kan nog iedere maand €500 sparen, maar geen enkele bank is bereid een autolening te geven want mijn schuldlast is al te hoog (30% van mijn maandinkomen).
Theoretisch is het zeker mogelijk om de prijs van EV’s gelijk te krijgen met die van ICE binnen 4 tot 6 jaar zoals nu rondgaat in de media. Maar met de snel stijgende vraag naar EV’s vraag ik me af of het aanbod snel genoeg gaat kunnen meestijgen met de vraag of dat we niet iets gelijkaardig gaan krijgen zoals met de halfgeleiders nu. Al helemaal als de politiekers er een spel van gaat maken om te proberen zo snel mogelijk een verbod op nieuwe ICE auto’s in te voeren lopen we het risico dat bestaande productielijnen niet snel genoeg aangepast gaan kunnen worden.
@JeroenD als de politiek er zich begint mee te moeien is het over het algemeen om zeep. Kijk maar nr het debacle van de (over)subsidiering van zonnepanelen, de ecopremie op kleine dieselwagens, de farce met de gascentrales etc etc
Herman, taksen maken wel degelijk deel uit van de TCO, de T staat voor “total”, hé, en taksen betaal je ook, en zelfs redelijk veel, geen wonder dat u er met uw interpretatie van TCO totaal naast zit. Dat 100 % aftrekbaarheid niet betekent dat de fiscus alles terugbetaalt, weet ik ook wel, maar je trekt wel 100 % af in de hoogste belastingschijf, en dat is voor velen 50 %, dus betaalt de fiscus toch al de helft terug.
En ondertussen kloppen de prijzen van benzine en diesel morgen een zoveelste record, met dank aan de stijgende petroleumprijs en de OPEC die de kraan dichthoudt. Maar bijna 50 jaar na de eerste oliecrisis en de autoloze zondagen, zijn er dus nog altijd die ziende blind willen blijven.
Jeroen D, als u uw auto volledig oprijdt, dan is de restwaarde voor de TCO-berekening inderdaad nul. Maar dan is de jaarlijkse afschrijving van uw aankooprijs ook veel lager. En vermits die afschrijving voor een EV zeer zwaar doorweegt in de TCO-berekening (voor een ICE heb je veel meer hogere kosten zoals verbruik, taksen en onderhoud), is TCO ook voor u een belangrijke indicatie. U zal voor een EV meer betalen in aankoop (in het geval VW Golf of ID3 een verschil van nog 3.600 euro, voor u 7 maanden sparen), maar als u de ID# volledig oprijdt, zal u dat in veelvoud terugwinnen, en wat meer kunnen sparen voor uw volgende EV.
Ik denk trouwens niet dat een politieke beslissing in het kleine Vlaanderen een invloed zal hebben op productielijnen of prijzen in de internationale auto-industrie.
@Geert , je slaat de bal mis. De T staat voor total idd, maar niet over VAA of aftrekbaarheid. Trouwens in de TCO calculator staan de voertuigtaksen op 0. Het belastingstarief in vennootschap is ofwel 25% ofwel 20% (klein vennootschap).
Natuurlijk is het te zien wat je recordprijs noemt, gecorrigeerd voor inflatie staat de benzine prijs nu ongeveer even hoog als in 1974
Herman, inderdaad, en in 1973 en waren de fossiele brandstoffen zo duur en schaars dat autoloze zondagen moesten ingelast worden. Vandaag zijn ze dus opnieuw zo duur en schaars, de geschiedenis herhaalt zich voor wie haar niet wil begrijpen en er zijn lessen wil uit trekken.
Geef mij maar een aftrekpost van “slechts” 25 of 20 %, met de bedragen waarover we spreken heeft die een belangrijke invloed op de TCO. Als in uw calculator de voertuigtaksen op 0 staan, is dat een slechte calculator die niet alle kosten in aanmerking neemt, en de ICE in belangrijke mate bevoordeelt.
Die TCO calculator bevoordeelt dan wel de EV want voor ICE staan ze wel ingevuld…
Wacht, we hebben het hier over TCO voor particulieren, als je het wil berekenen voor zelfstandigen en vennootschappen dan spelen heel andere elementen. Een particulier kan 0 euro van zijn aankoop aftrekken van zijn inkomsten en je zit nog eens met de 21% BTW die je als vennootschap wel beperkt kan aftrekken.
Begrijp jij eigenlijk wat ‘gecorrigeerd voor inflatie’ wil zeggen ?
Dat wil zeggen dat de benzineprijs redelijk constant is gebleven sinds 1974. In 1974 was 1 liter benzine ongeveer 14 frank,ofte 0,35 euro, had die prijs de inflatie gevolgd dan koste 1 liter benzine nu 3,5 euro. Daar zijn we nog even van af
@Geert, hoe kom je aan dat verschil van slechts €3.600? Ik heb vandaag voor het schrijven van dat bericht nog gekeken op de prijslijsten van de officiele website van VW België en het verschil tussen de goedkoopste Golf en de goedkoopste ID3 is €9.420 (zie mijn vorige post).
Je spreekt over jaarlijkse afschrijving, maar dat is toch enkel van toepassing voor bedrijven? (als ik het mij ten minste goed herinner van mijn oude cursus boekhouden van lang geleden). Als particulier ben ik daar toch niets mee? Maar als jij toch een manier kent om dat toe te passen als particulier) zodat een EV plots €5.800 goedkoper wordt (zoals in het voorbeeld van golf/ID3) dan hoor ik dat heel graag 🙂 .
En als ik over politiek spreek heb ik het ook niet uitsluitend over onze Vlaamse politiekers. Als enkel de vlaamse politiek de 2027 ambitie zou hebben is er geen probleem, maar als er in andere regio’s opeens nog politiekers beslissen om ook zo snel mogelijk om te schakelen en daardoor een soort sneeuwbal van versneld verbieden van ICE ontstaat dan kan dat wel verstorend werken op de internationale markten.
@JeroenD het is wel duidelijk dat de politici vandaag met hun opbod qua ambiteuze voorstellen totaal geen impactanalyse. Dat er verstorend gaat werken op de internationale markten is wel duidelijk. Zelfs lokaal is er impact, vlaanderen verbiedt ICE, dus ik kan geen porsche GT3 meer kopen in Antwerpen maar wel nog in Brussel ? En wat met de garages ? Hoeveel arbeidsplaatsen zullen verloren gaan ? Een tweedehandsmarkt die volledig gaat ineen storten zal er mss toe leiden dat mensen langer met hun bestaande auto gaan rijden. Dat soort impactanalyse vergt tijd en veel onderzoekswerk, je gaat me niet zeggen dat Lydia Peeters haar kabinet dat op een weekendje hebben uitgerekend
@Herman Daar ben ik het zeker mee eens dat deze beslissing lokaal veel impact gaat hebben, maar wat Geert zegt klopt ook. Als het enkel Vlaanderen is die zo snel af wil van de verkoop van ICE gaat dat amper invloed hebben op de internationale markt en gaat er weinig verschil zitten tussen vraag en aanbod.
Tegelijk kunnen er ook positieve zaken bovenkomen hieruit. Voor Volvo wordt het dan misschien rendabeler om meer te investeren in de fabriek in Gent omdat de lokale markt voor EV’s groter is geworden, wat dan weer leidt tot meer jobs. Maar dat is puur speculatie van mijn kant.
@jeroend dat vlaanderen klein is en geen impact is duidelijk. Maar dat geldt ook voor de co2 uitstoot, belgie is verantwoordelijk voor 0,28% van de globale co2 uitstoot; vlaanderen mss 0,15% (dankzij de havens). We gaan de burgers dus miljarden euro’s geld doen uitgeven die qua impact nog minder zal zijn dan een homeopatische verdunning. En ondertussen lees je in de krant dat Ursula Von Der Leyen meerdere keren privejets gebruikt (zelfs voor een afstand van 50km) om vergadering bij te wonen
@JeroenD:
Wat Geert wilde zeggen is dat als je een EV op langere tijd ‘afschrijft’, gaan de gebruikskosten harder doorwegen dan de aankoopkost. Dat maakt de TCO voor een EV als particulier nog interessanter.
Bvb: neem dat je de ID3 ‘afschrijft’ op 15 jaar kost die jaarlijks 2250 euro, als je hem ‘afschrijft’ op 5 jaar 6750 euro. Dus het verschil in ‘afschrijving’ met de Golf is veel lager op een langere periode en kan makkelijker gecompenseerd worden door de lagere gebruikskosten en taksen.
En daarbij komt dat de ID3 waarschijnlijk na 15 jaar/300 000km nog steeds verkoopbaar is, terwijl de Golf dat niet is.
@KB wat onzin vertel jij nu allemaal. Wat jij beschrijft als afschrijving is een boekhoudkundige lineaire afschrijving. Zo werkt het natuurlijk niet, bij TCO rekent men met de waardevermindering per jaar en een restwaarde.
Concreet vandaag zegt men dat een ID3 van 30.000 euro een rest waarde heeft van 6.000 euro en een waardevermindering van 24000 euro (op 7 jaar). Bij een Golf van 21.500 is de rest waarde 9.030.
Wat betreft de verkoopwaarde binnen 15 jaar is het serieus koffiedik kijken. Gelet op de huidige stand van de batterijtechnologie en de snelheid van ontwikkeling lijkt mij dat over 15 jaar de huidige EV gewoon voor de schroothoop zijn
@KB ok dat snap ik zeker, en het is ook niet dat ik eraan twijfel dat de TCO van een EV lager is dan die van een ICE (zeker met de huidige brandstofprijzen) maar dat lost het fundamenteel probleem van de hogere aanschaf niet op. Wat maakt het uit dat hij over 5 of 10 jaar €6.000 goedkoper is als je nu niet de €6.000 extra hebt die nodig zijn om hem aan te schaffen.
Dat is net zoals met huizen tegenwoordig. Er is niemand die zal durven beweren dat een passiefhuis of BEN woning op de lange termijn niet de goedkoopste optie zijn om te wonen, toch zijn de grootste deel van de woningen die verkocht worden oude huizen die hoogdringend gerenoveerd moeten worden. Waarom? Omdat dit het enige is dat men kan betalen want het aanbod goeie woningen is er gewoon niet en zelf bouwen is voor velen onbetaalbaar.
Niet iedereen kan zich de goedkoopste optie op lange termijn veroorloven en moeten het doen met de goedkoopste optie op korte termijn. En veel van de rijke EV eigenaars willen dat punt maar niet vatten.
En zeggen dat het nu al te zien is dat EV’s betaalbaarder worden door te verwijzen naar de allergoedkoopste modellen van het moment is heel kort door de bocht. Kijk je naar de aankomende EV modellen op deze site (toegegeven niet 100% nauwkeurig want veel prijzen zijn schattingen maar wel indicatief lijkt me) zie je dat dit jaar 0/17 goedkoper zijn dan €40.000; voor 2022 zijn er 4/35 en voor 2023 er 2/12 goedkoper dan €40.000. Als je nu echt durft beweren dat EV’s nu al betaalbaar worden als slecht 9% van de aankomende modellen goedkoper zijn dan €40.000, wetende dat de gemiddelde prijs betaald voor nieuwe wagens rond de €35.000 euro lag in 2019 dan leef je op een roze wolk.
Herman, uw TCO-calculator is er ene van den Aldi, zeker? Houdt gewoon geen rekening met de helft van de personenwagens, want de helft wordt niet als particulier ingeschreven. Van de helft die wel als particulier ingeschreven wordt, kan dan ongeveer de helft via zonnepanelen gratis opladen, met dank aan het “débacle” van de zonnepanelen. Conclusie: Voor een kwart is de TCO van een EV lager dan de TCO van een ICE, voor drie kwart is die veel lager.
Net als in 1973 worden benzine en diesel voor velen bijna onbetaalbaar, uw inflatiecorrectie is voor hen maar een magere troost. En de oorzaak is net dezelfde als in 1973: totale afhankelijkheid van enkele petroleumproducerende landen. In 1973 was er nog geen alternatief, nu wél. Maar toch zijn er die diezelfde fout willen blijven maken. En dan is het de plicht van de politiek om in te grijpen, kwestie van de toekomstige generaties niet verder op te zadelen met de kwalijke gevolgen van die blindheid, en ervoor te zorgen dat we de volgende 50 jaar niet opnieuw de gijzelaar van de OPEC blijven.
Jeroen D, volgens Tony Verhelle in Het Nieuwsblad bedraagt het verschil tussen Golf en ID3 6.000 euro, foutje van mij. Voor u dus een jaar langer sparen, maar met een verschil in TCO van 200 euro/maand, wint u dat wel in 2,5 jaar terug. Hebt u zonnepanelen, dan is dat veel sneller.
JeroenD: ik snap dat het inderdaad niet voor iedereen makkelijk is om een grotere investering te doen. In jou plaats zou ik naar een goedkope tussenoplossing kijken als uitstellen niet mogelijk is. Bvb 2ehands Nissan Leaf / Renault Zoe of een goedkope ICE.
Klopt, ik ben ultiem pro EV maar heb zoals velen niet het geld om een nieuwe Tesla oid te kopen. Mijn tweedehandse ZOE is echter nog steeds fantastisch en heeft me niet meer gekost in aanschaf dan een tweedehands benzine autootje, terwijl ik er de facto gratis mee rondzoef, gemakkelijker, aangenamer en veel vlotter dan haar fossiele tegenhangers. In het begin een beetje range anxiety, maar tegenwoordig draai ik mijn hand niet meer om voor een trip van enkele 100 KMs. Ik ga nooit meer terug naar het juk van de pomp en dat hoeft gelukkig ook niet.