Elektrische auto thuis opladen is 13% duurder geworden in 2021
Een elektrische wagen thuis opladen is tijdens de eerste zes maanden van 2021 10% tot 13% duurder geworden in Vlaanderen.
In januari 2021 kostte het in Vlaanderen 0,19€ tot 0,22€ om je elektrische auto thuis op te laden aan nachttarief. De variatie is afhankelijk van je netbeheerder, en dus van waar je juist woont in Vlaanderen. Amper 6 maanden later is deze kost al gestegen naar 0,21€ tot 0,25€, een verhoging van 10,5% tot 13,6%. Het komt overeen met een elektriciteitskost van 4,3€ tot 4,9€ per 100 km. Hoe we tot deze cijfers komen lees je hier.
Volgens de CREG heeft deze prijsverhoging te maken met het aantrekken van de economie, maar ook met een verhoging van de Europese CO2-rechten die energieproducenten moeten betalen.
Ten opzichte van anderhalf jaar geleden is de prijsstijging nog groter. In februari 2020 kostte het thuis opladen aan nachttarief nog 0,17€ tot 0,21€. Nu is dat dus 19% tot 29% duurder.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Ik geloof niets van dit alles. Gewoon er zijn meer electrische wagens dus zullen we elektriciteit ook systematisch duurder maken ter compensatie can de accijns die de overheid verliest. De coronakost moet ook ergens vandaan komen hè. 🤔 wij Vlamingen zijn geen idioten hè? Alhoewel wat de overheid allemaal met de brave Vlamingen kan uitrichten. Dat doe je met geen een ander volk.
En als alles verloopt volgens DNB planning wordt de korting op distributie nachttarief vanaf 1/1/22 afgeschaft zodat de prijs nogmaals 7ct/kWh duurder zal worden . Dus iedereen in de EV?
Of moeten we stilaan concluderen dat het ‘vervoer’ van het product elektriciteit een veelvoud wordt aan het product op zich.
Spijtig dat we tot op heden ook dat niet kunnen invoeren vanuit China
nachtarief is volledig verouderd en de toekomst is aan de dynamische tarieven. Yuso en Engie bieden die al aan. laden is het goedkoopst overdag bij momenten van veel wind of veel zon – in het weekend wordt je soms zelffs betaald om je wagen te laden.
manipuleren,liegen,bedriegen,verbieden,verplichten,
beboeten…….
samengevat POLITIEK!
Heb hier een groot gevoel van ‘told you so’. Vanaf volgend jaar het capaciteitstarief, dus alles nog wat duurder. Zou me niet verbazen dat we binnen een paar jaar 0,70 euro zullen betalen per kwh
Told you so? Het tegendeel is het geval.
Al valt de euro bij de ene wat langzamer dan bij de andere. En je hebt nog de Hermannen van deze wereld die zelfs tegen beter weten in de werkelijkheid blijven ontkennen.
Herman trek nu eindelijk je hoofd eens uit de grond.
De tijd van de struisvogelpolitiek is nu definitief voorbij.
Of dacht je dat de recente beslissingen van de EU aan je petrolhead ongemerkt voorbij zullen blijven gaan?
Je hebt het capaciteitstarief blijkbaar ook nog niet goed begrepen. Met de juiste maatregelen wordt de elektriciteit helemaal niet duurder.
Gas, benzine, diesel zullen alleen maar duurder worden. Je bent en blijft nl. voor 100% afhankelijk van de prijszetting door derden.
Voor wie er tijdig voor gekozen heeft zijn energie thuis zelf op te wekken, en niet de kat uit de boom kijkt tot hij te laat is, is dit alleen maar goed nieuws. Het rendement van de thuisinstallatie wordt met iedere prijsstijging van de energie er alleen maar hoger op.
De ontkenners van de nakende klimaatchaos worden dit jaar ook weer te kijk gezet. In het westen van Canada en de US branden ze weg te branden en hier verzuipen ze in grote delen van het land. Zelfs de meest pessimistische klimaatchaosscenario’s blijken al achterhaald.
Als elec goedkoper gaat worden waarom staat er dan in het artikel dat er een prijsstijging is van 13% over de eerste 6 maand van dit jaar en zelfs bijna 30% over het laatste anderhalf jaar ?
Vanaf volgend jaar wordt thuis opladen nog wat duurder, wie oplaadt met 11 kwh laadpaal zal het geweten hebben. En bij publieke DC laadpalen zit je snel duurder dan bij benzine of diesel.
Gas/diesel/benzine zit je inderdaad afhankelijk van derden. Maar wat te denken van batterijen ? 90% van de zeldzame aardmetalen komen uit Chili, CHina of Afrika. En kom niet af met recyclage, er moeten eerst nog miljoenen batterijen gemaakt worden om al die EV’s aan te drijven en pas binnen 20 jaar hebben we wellicht genoeg batterijen om de recyclage voldoende groot te hebben.
En stop die angst zaaierij over het klimaat. Vorig jaar moesten we zuinig omspringen met water dit jaar staat alles onder. En dat de EU helemaal van het pad af is wel duidelijk. EU staat voor 18% van de wereldwijde CO2 uitstoot, dus in 2035 willen we nog voor 9% verantwoordelijk zijn – als ondertussen China en Afrika en Brazilie hun CO2 uitstoot gelijk houden. Die EU klimaatplannen gaan nog serieus wat discussie veroorzaken, mij zou het niet verbazen dat er nog wat EU exits gaan gebeuren.
Ha, zo kennen we ontkenner Herman weer. 🙂
Je moet wel alles lezen en niet alleen wat in jouw kraam past.
Als je je elektriciteit, net zoals je benzine, diesel, waterstof, stookolie volledig bij derde partijen betrekt ben je natuurlijk altijd de klos.
De enige energie die ik momenteel ken welke je lokaal zelf kan opwekken en breed kan toepassen voor uiteenlopende doeleinden (huishouden, verwarming, mobiliteit,…) is elektricteit.
Je hebt duidelijk nog nooit een BEV langdurig gebruikt. Dan zou je weten dat opladen met 11 kW voor gewoon dagdagelijks gebruik gewoon onzin is en bovendien absoluut geen noodzaak. Typisch weer zo’n argument van iemand zonder dagelijkse langdurige praktijkervaring.
Ik deed het meerdere jaren zonder enig probleem.
DC laadpalen heb ik altijd gratis gebruikt en dat kan nog altijd. DC laden is ook alleen nuttig als je lange afstanden wenst te overbruggen. En dat doe je meestal over autosnelwegen. Nu niet de plaats waar je benzine en diesel aan de goedkoopste prijzen kan tanken. Dus stop met de duurste e-prijs te vergelijken met de goedkoopste fossielaanbieder (deze laatste zal je overigens binnenkort zijn emissierechten per liter moeten doorrekenen).
Met de laatste stand van batterijtechnologie ben je ook al niet meer mee. Er worden steeds minder zeldzame grondstoffen gebruikt in de batterijtechnologie. Het is trouwens een technologie die aan het begin van zijn doorontwikkeling staat. Niet te vergelijken met de fossiele industrie welke op zijn laatste benen loopt en waar men al jaren het onderste uit de kan moet halen om nog enkele % winst te boeken. Trouwens, geen benzine, diesel, waterstof zonder elektriciteit. Dat wetende kan je die energie dus beter rechtsteeks gebruiken dan via allerlei omwegen. Toch een voor iedereen begrijpbare wetmatigheid van efficiëntie?
De technologie is ook al zo ver dat een batterij in een normale woning minstens 10 jaar meegaat en in een auto de levensuur van een normale auto al overstijgt.
Die periode ben je als gebruiker dus al gerust. Benieuwd of je de volgende 10 jaar ook een prijsgarantie krijgt op je fossiele brandstoffen. 🙂
Binnen 20 jaar.? Man toch, nog altijd in de ontkenningsfase? Om over 20 jaar nog fossiel te mogen en kunnen rijden (het is jouw geld) zal je toch moeten gaan verhuizen.
Angst zaaien over klimaat? Je leeft blijkbaar nog altijd in een ontkenning over zowat alles. Jij weet het natuurlijk weer veel beter dan 95% van alle wetenschappers, incluis deze van de EU.
Met je opmerking over het klimaat bewijs je eens te meer dat je over de oorzaken en gevolgen van de klimaatchaos geen enkele notie hebt.
Uiteraard zijn er altijd wel regimes te vinden welke de problemen liever doorschuiven naar anderen dan ze zelfs op te lossen of er aan mee te werken. En ze zullen altijd kiezers zoals je er waarschijnlijk zelf een bent vinden.
Zoals ik eerder schreef, je zal je dus moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid of moeten verhuizen naar een regio met regimes die jouw ontkenning delen.
Blijft natuurlijk nog altijd de vraag (die je al meermaals gesteld is) wat een ontkenner en die hard petrolhead zoals jij er zo plezierig aan vindt om op een site als e-gear (dus niet met de p van petrol) de onontkoombare toekomst trachten af te remmen.
Bang dat je anders alleen achterblijft met je dieseltje?
Ik weet het veel beter, waarom ? Omdat ik nadenk, observeer en analyseer. Wat jij helaas niet doet en enkel de artikeltjes die in de mainstream pers komt. Weet je, een club onverkozen EU technocraten die hun willetje willen opleggen aan de lidstaten noemt men ook weleens een dictatuur. De EU is 7% van de wereldbevolking dus wij gaan het verschil nt maken. Belgie is verantwoordelijk voor 0,28% van de wereldwijde co2 uitstoot dus een reductie met 55% is 0,14%. Dus we gaan miljarden uit geven voor een scheet in een fles. Nogmaals ik denk eerder dat de EU voor 2030 zal ophouden te bestaan. Het is begonnen met de VK, binnenkort Polen en Hongarije. Dan kan je met je stekkerautootje nog rustig op de kermis rond rijden
Goedemorgen,
Net artikeltje gelezen, 13 % prijsverhoging gemakkelijk op te lossen en te vermijden.
Fiets en benengebruik verhogen met 13 % is goed voor de moraal en de gezondheid op de koop toe. Driedubbele winst 🙂
Pluk de dag,
Mvg,
Rik
Inderdaad Rik. En opnieuw luierdoeken gebruiken, afval verbranden in den hof en de kaka als meststof gebruiken voor de groentjes. Het leven kan simpel zijn.
We hebben maar één energiebron, de zon. De rest zijn opslagmodi (zelfs de wind}. Het gedurende duizenden jaren opslaan van co2 heeft deze planeet leefbaar gemaakt en wat doen we nu… we halen alles terug uit de grond, pompen het terug in de atmosfeer en houden ons ondertussen bezig met triviale discussies, halleluja! Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke dus. Mijn vrouw en ik hebben 5 kinderen en voorlopig 3 kleinkinderen… het gaat over de toekomst van het universele nageslacht beste mensen! Wat kunnen we eraan doen? Wel, de toekomst begint bij onszelf, bijvoorbeeld via adaptatie. Met de waarde van een “heb je mij gezien”-thermische auto hebben wij 9 jaar geleden zonnepanelen geplaatst, 5 jaar geleden een elektrische motor gekocht (Zero DS) voor functioneel gebruik (op heden 38600 km) en 4 jaar geleden een Renault Zoé (op heden 85000 km, uiteraard ook functioneel). Onze TCO is op heden relevant lager dan om het even welk thermisch alternatief. Ja maar, niks te ja maar, als wij het kunnen, kunnen jullie het ook. Wij leven in Wallonië, dus toen geen 4500 EUR incentive op de Zoé. Aan alle thermische fanaten: SHAME ON YOU! In de familie van mijn vrouw (dus ook mijn familie) werden twee weken geleden in de vallei van de Vesder 7 (ZEVEN) kelders en gelijkvloerse verdiepingen van 7 huizen compleet vernield. Moet er nog zand zijn? Wil toch met een positieve noot afsluiten: de solidariteit met die mensen die uit Vlaanderen komt, is ongezien!!! De plaatselijke bevolking zal dit niet vergeten! Kippevel.
@Daniel ik wordt zo’n beetje moe om van ieder extreem weerfenoneem meteen de link te leggen nr klimaatopwarming en in het verlegende dan maar gaan bashen op benzinewagens. Ja de ramp was groot aan de vesder, maar het begint er ook op te gelijken dat er heel wat fouten zijn gebeurd in het waterbeleid. Het KMI had al dagen daarvoor de code rood voor regen gegeven, men wist dat er heel veel ging vallen. Men had de stuwdammen moeten laten leeglopen, de wachtbekkens openzetten etc. Trouwens het KMI zegt dat dit soort waterbommen zowiezo onderdeel zijn van ons weer. De klimaatopwarming zal er voor zorgen dat het mss 1x om de 50 jaar gaat voorvallen ipv 1x om de 100 jaar. Er zijn ginder aan de Vesder duizenden wagens vernield. Denk je dat die mensen nu ineens geld gaan hebben voor een EV ? En waar gaan ze die opladen ? Ik heb begrepen dat er ginder nog altijd geen electriciteit is.
🙂
@Daniël: top. TU.
@Herman: een struisvogel steekt alleen zijn kop in het zand. Een Herman is blijkbaar meer verwant met een blinde mol die bovendien nooit meer bovenkomt.
Blijven ontkennen Herman!
Als je van voorstanders van elektrisch vervoer ‘zo moe wordt’ kan je toch beter wat meer vertoeven op een forum van die hard petrolheads? Dinosaurussen zie je toch ook niet meer op deze wereld. Of het zou uitgekleed in één of ander museum moeten zijn.
Je moet de hoofdtekst van dit forum eens goed lezen:
ABOUT
eGear.be is een blog over elektrisch rijden en de toekomst van mobiliteit.
Dus niet over de nostalfie naar fossiel rijden en al zeker niet over het verleden van de mobiliteit.
Je hebt je gewoon vergist van forum. Uiteraard word je daar moe van. Je hebt gewoon de verkeerde deur genomen.
ps. De wateroverlast was trouwens niet uitsluitend te vinden rondom de Vesder. Eerder wereldwijd. Als het tenminste niet aan het branden was.
Maar dat nieuws heeft je waarschijnlijk zo diep weggegraven niet bereikt en past al helemaal niet in je beperkte denkwereld.
Herman, volgens alle simulaties is capaciteitstarief zelfs goedkoper voor wie laadt in de daluren. En met PV is laden nog goedkoper. Elektriciteit maken we grotendeels zelf, voor fossiele brandstoffen blijven we de gijzelaar van schurkenstaten. Benzine- en dieselprijs staan op het hoogste niveau sedert jaren, en zullen nog stijgen. Told you so.
@Geert
Benzine maximumprijs 2010: 1,4555 euro/liter
Electriciteit: 2010: 0,18 euro/kwh
Benzine maximumprijs 2021: 1,5740 euro/liter
Electriciteit: 2010: 0,26 euro/kwh
Op 11 jaar tijd is electriciteit 44% duurder geworden en benzine amper 9%. Just saying
Inderdaad David , dit is een forum voor EV. Maar toch zijn er altijd een paar groen linkse klimaatactivisten die toch maar weer eens moeten vertellen wat voor een grote wereldverbeteraars ze zijn met hun EV en hun zonnepanelen. Er zijn er hier al een paar de revu gepasseerd die zichzelf verheven boven de rest vinden, twerijl ze met het vliegtuig de wereld rond vliegen om met eigen ogen de klimaatopwarming te gaan aanschouwen.
Ik denk David dat jij ook zo’n woke activist bent die neerbuigend een laagdunkend op anderen neerkijkt, vroeger hadden we hier IvoB en nu David
Herman,
Waarom 11 jaar teruggaan? Om de toekomst te voorspellen, zijn recente gegevens veel relevanter:
maximumprijs diesel 2016: 1,054 euro/liter
maximumprijs diesel 2021: 1,594/liter
verschil: + 51 %
prijs elektriciteit 2016: 0,24 euro/kWh
prijs elektriciteit 2021: 0,21 euro/kWh
verschil: – 12,5 %
Benzine 2016: 1,401
Benzine 2021: 1,574
Verschil: +12%
Electriciteit ecopower 2016: 0,24
Electriciteit ecopower 2021: 0,26
Verschil +8%
En dan wordt er hier nog geen rekening gehouden met het prosumententarief voor ZP eigenaars. Die hun rekening is nog een pak hoger.
Ben vooral benieuwd wat 2022 en daarna gaat geven
ZP eigenaars hebben hun elektriciteit gratis, die hun rekening is juist een pak lager. Benzine en diesel stegen nu voor de 9de keer op rij. Wie consequent voor de goedkoopste elektriciteitsleverancier kiest (zoals ik), betaalt vandaag 0,19 euro. Voor fossiele brandstoffen blijven wij de slaaf van onbetrouwbare regimes, sommigen zijn de autoloze zondagen blijkbaar al vergeten. Het volstaat dat in het Suez-kanaal een boot scheef gaat liggen, en wij betalen het gelag. Maar goed, hoe meer er het licht van de zon blijven ontkennen, en zich blijven vastklampen aan benzine en diesel, hoe beter. Zij zullen de transitie naar de elektromobiliteit betalen.
@Geert volgens de VREG is de goedkoopste leverancier ecopower en daar is de prijs 0,26. Bij wie jij 0,19 betaald is mij een raadsel (tenzij je sociaal tarief hebt).
U gaat trouwens vlot voorbij aan het feit dat om batterijen te produceren er gebruikt wordt gemaakt van zeldzame aardmetalen. Sommige van deze metalen komen voor 90% uit China, ook niet meteen een toonbeeld van democratie. En de ontginning van deze metalen is dan ook nog eens een aanslag op het milieu en omgeving. In Europa zou men sommige van die metalen ook kunnen ontginnen; maar stoot op verzet van de bevolking
Herman, ik weet wat ik betaal, en maak o.m. jaarlijks gebruik van de welkomstkortingen die elke leverancier geeft aan nieuwe klanten. Daar houdt de VREG geen rekening mee, en aan de pomp krijg ik die niet. Goedkoopste tarief is ook afhankelijk van het verbruiksprofiel, en is voor iedereen anders. Zeldzame metalen worden ook gebruikt bij brandstofwagens, o.m. in de katalysatoren waar platinum,palladium en rhodium gebruikt worden. Die reageren bovendien met de giftige stoffen in de uitlaat, waardoor ze niet kunnen gerecycleerd worden, zoals de grondstoffen voor batterijen. Op termijn zal 35 á 40 % van de batterijgrondstoffen afkomstig zijn van urban mining, Umicore haalt nu al 80% van zijn winst uit zijn recyclagetak. Geeft een batterijgrondstof problemen, dan verandert men de samenstelling van de batterijen, dat doet men al decennia. Zo bevatten de nieuwe LiFePO-batterijen al geen nikkel of kobalt meer. Fossiele brandstoffen zijn niet aanpasbaar, zijn helemaal niet recycleerbaar en worden gewoon verbrand met een rendement van nog geen 25 %, 75 % wordt omgezet in nutteloze warmte en giftige uitstoot. De landen waar petroleum opgepompt wordt, zijn ook niet bepaald voorbeelden van democratische regimes, in de Niger-delta is Shell al 60 jaar bodem, grond- en oppervlaktewater aan het vergiftigen, met duizenden doden tot gevolg. Wie daartegen durft protesteren, wordt na een schijnproces terechtgesteld.
Herman, de simulatie voor mijn verbruik op mijnenergie.be is duidelijk: ik betaal bij Engie
Easy Indexed 846,56 euro voor 1200 kWh dagtarief en 2800 kWh nachttarief, gemiddeld 21,16 cent/kWh, 19 cent voor het nachttarief, alles inbegrepen. Daar is een korting van 230,24 euro in verrekend. Volgende maand kan een andere leverancier de goedkoopste zijn (ik krijg die simulaties maandelijks toegestuurd), één keer per jaar stap ik over naar de goedkoopste. Aan 19 cent per kWh, kost een EV mij in verbruik minder dan de helft van een diesel, met PV nog veel minder. En dat voordeel zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Beste Herman,
voel me echt niet aangesproken als groen linkse klimaatactivist en ben zeker geen wereldverbeteraar die neerkijkt op anderen. Ben een eenvoudige huisvader die af en toe een beetje telt, een beetje burgerzin tracht te hebben en tot de conclusie is gekomen dat ik mijn steentje kon bijdragen aan een milieuvriendelijkere samenleving op een gezinsbudgetvriendelijkere manier. Dat mag ik hier toch delen, neem ik aan.
Heb dus gewoon gedacht, gedurfd en gedaan, punt 😉
Ik sluit me volledig aan bij Daniël …
We rijden enkel EV en hebben PV installatie sinds 2008.
Stoken met speksteenkachel met regeneratief hout uit eigen bos.
3 uur branden en 24u warm. Akkoord , niet iedereen heeft een bos.
Kweken eigen groentjes en hebben warmtepompboiler voor sanitair warm water. We proberen er dus iets aan te doen en voelen ons daarom niet meer als een ander. Het geeft ons wel een goed gevoel.
Akkoord , iemand op een appartement kan dit alles niet maar kan in de mate van het mogelijke ook bijdragen. Waar een wil is …
Zeer recent is definitief gebleken (de zoveelste keer) dat een EV beduidend proper is dan een fossiele verbrander – alles in acht genomen. Men bracht zelfs een EV in rekening , geïmporteerd uit China en die rondrijd in Polen (Zeer vervuilende productie van elektriciteit) en dus niet lokaal gemaakt en rondrijden op stroom van eigen panelen op het dak… Dan nog sloeg de balans over in het voordeel van de EV. De productie van brandstof : oppompen, raffineren, transport , opslag en dies meer werd niet volledig in rekening gebracht ‘wegens onmogelijk te berekenen’. (Specifiek vooral de vervuiling van grond water en lucht)
En de opwarming … tja … moeder aarde maakt zich duidelijk boos. En zoals velen al schreven : er is geen planeet B
@Herman, door mensen met een andere mening, zonder enige kennis over deze mensen, in één of ander hokje te willen wegstoppen wijzigen de feiten niet.
Dat zegt alleen meer over jouw instelling.
Jouw mening, of diegene die je hier bij herhaling verkondigt, ook niet maar dat wisten we al.
Ik denk ook niet dat het merendeel van de wetenschap en leden van de EU, want er is gewoon wetenschappelijke consensus over wat ik schrijf, weggezet kunnen worden als ‘woke klimaatactivisten’.
En je weet, naast hun politieke overtuiging, ook al van deze mensen hoe en naar waar ze zich verplaatsen? Gewoon omdat ze je kortzichtige mening niet delen? Straf.
En door je ‘bijdrage’ over PV-energie en prosumentenbijdrage bewijs je nog maar eens dat je gewoon niet weet waarover je het hebt en maar wat vertelt over van horen zeggen.
Tot zover je kunst over het observeren en analyseren vanop de zijlijn.
Ecopower is zelfs niet de goedkoopste energieleverancier, Verre van zelfs.
Het is wel een voordelige energieleverancier voor prosumenten met een analoge terugdraaiende meter en een nulverbruik. Dit omdat ze dan geen vaste kosten betalen en nul euro per afgenomen kWh. Ze betalen alleen de prosumentenvergoeding. Een vergoeding die niet afhankelijk is van de leverancier maar van de netregio en dus bij iedere leverancier per regio even hoog is.
Je bent dus zowel over andere mensen als over de feiten verkeerd ingelicht.
Ik ken niet alleen mijn energie- en mobiliteitsrekening voor 2022 maar zelfs al voor de komende tien jaar: nul euro.
Ik denk niet dat de jouwe veel lager gaat zijn.
Ik voel me niet beter dan een ander want ik beoefen geen enkele nuttige job en de wereld verbeteren wil ik al helemaal niet meer doen wegens te oud en hopeloze opdracht.
Maar daarom is het nog niet verboden om verkeerde informatie, die jij, in het beste geval, wegens een verengd energiebeeld, bij herhaling, loslaat op een forum dat gespecialiseerd is in elektrische mobiliteit recht te zetten, te duiden of bij te sturen.
Dat je op een forum voor elektrische mobiliteit tot in het absurde toe en met uit hun verband gerukte of verkeerd geïnterpreteerde cijfers fossiele brandstofvoertuigen blijft verdedigen en zelfs al meent te weten dat elektrische mobiliteit geen lang leven meer zal beschoren zijn doet het eerder overkomen dat je een trol bent.
De een na de andere fossiele brandstofconstructeur
deelt zelfs je mening niet meer en geeft binnen dit en 10 jaar de brui aan de constructie van fossiele brandstofauto’s voor individueel personenvervoer. En daar zullen toch wel heel weinig wereldverbeteraars en groene linkse woke klimaatactivisten te vinden zijn?