Vlaamse premie voor thuisbatterij stijgt en wordt verlengd tot 2025
De Vlaamse overheid brengt belangrijke wijzigingen aan in het premiebeleid voor thuisbatterijen.
Wie zonnepanelen heeft zal hoe langer hoe meer gedwongen worden om zelf voor buffercapaciteit te zorgen. Aangezien vehicle-to-grid (V2G), een systeem waarbij je elektrische auto als opslagcapaciteit fungeert, nog in z’n kinderschoenen staat, zullen zonnepaneleneigenaars thuisbatterijen moeten overwegen.
LEES OOK: Elektrische auto thuis opladen is 12% duurder in 2021
Om de aanschaf van een thuisbatterij te stimuleren geeft de Vlaamse overheid sinds 2020 een premie. Die bedraagt 250€ per kWh, met een maximum van 35% of 3.200€ van het factuurbedrag inclusief BTW.
Sinds 1 april 2021 zijn de bedragen veranderd. De kWh-subsidie stijgt naar 300€, maar bedraagt 250€ wanneer de capaciteit 6 kWh overschrijdt. De maximumsubsidie stijgt naar 40% van het factuurbedrag maar wordt afgetopt op een lager maximum van 2.550€. De komende jaren zal de subsidie dalen, zoals je kan zien in bovenstaande tabel.
OOK INTERESSANT: Alle subsidies en premies voor elektrisch rijden in 2021
De bijgestuurde premie werd nog niet definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering, maar dat zal vermoedelijk snel gebeuren.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
En voor diegene die reeds een thuisbaterij heeft.
Aangekocht zonder subsidies (2016).
Heeft men momenteel groene energie op overschot? (Zelfs op piekmomenten)
Kwestie dat men moet beseffen dat de roundtrip maar rond de 85% ligt dus 15% groene energie gaat verloren, gesubsidieerd verloren. Waar is men mee bezig.
Een wijkbatterij zou al voor veel minder verlies zorgen én zouden de niet PV bezitters ook ten goede komen.
vanuit maatschappelijk en ecologisch standpunt zouden wijkbatterijen inderdaad beter zijn, de vraag wordt dan echter hoe je dit alles financieel regelt. Krijgen zonnepaneeleigenaars dan een grotere injectievergoeding? Moeten ze dan minder betalen voor hun stroom zolang het uit de wijkbatterij komt? Betalen mensen uit de wijk dan ook minder? want in dat geval waarom zou je dan zelf investeren in panelen als je kan ‘profiteren’ van de panelen van een ander.
Ik ben al een lange tijd aan twijfelen of ik ga investeren in panelen met batterij, en momenteel heb ik toch een interessante offerte die mede door de verhoogde premie(s) interessanter geworden is, al blijft die terugverdientijd een groot vraagteken voor mij, momenteel zou die 11 jaar zijn omdat ik de batterij ’s avonds moeilijk leeg ga krijgen, maar moest ik een EV hebben die iedere avond de batterij zou kunnen leegtrekken wordt de terugverdientijd veel lager, behalve dat door te investeren in PV met batterij de investering in een EV ook vertraging zal oplopen. Daar ga ik toch nog een paar nachtjes over liggen piekeren vrees ik.
Ik heb klik al lang gemaakt.
Voor mij is energieonafhankelijkheid een onbetaalbaar comfort.
De terugverdiendtijd neem ik zelfs niet in rekening.
Mijn leven staat niet in het teken dat elke uitgave zich na x tijd moet terugverdienen.
Dan had ik ook nooit een goed uitgeruste keuken, auto, e-bike, salon,…. moeten kopen. Ook nooit op reis moeten gaan want hoe betaalt zich dat dan terug?
Voor alles wat je koopt bestaat er tenslotte wel een goedkoper alternatief.
Of goedkoop zichzelf altijd terugverdiend durf ik ook wel te betwijfelen.
Eerst een thuisbatterij met energie vullen om deze vervolgens door te geven aan de batterij van een BEV lijkt me ook geen al te best idee. Veel te laag rendement.
de ev als thuisbatterij is niet zo ver meer weg . dacht dat elke vw vanaf 2022 daartoe in staat is .
Met een EV met V2H functie alleen kom je er niet.
Heb je ook nog een thuislaadpaal nodig met omkeerfunctie. Kost momenteel rond de 4.000 €.
Het grootste probleem (voor mij toch) is dat mijn auto overdag niet in de garage staat want dan ben ik op mijn werk. Dus zelfs al heeft die V2H, de stroom afkomstig van zonnepanelen gaat op het net gezet worden tenzij ik een thuisbatterij zou hebben.
En het klopt dat op energetisch vlak de energie van een thuisbatterij gebruiken om een EV op te laden geen goed idee is, op financieel vlak is dat wel interessant, want momenteel krijg je niet meer dan 5cent per kWh injectie, maar afnemen kost vlot 25cent of meer per kWh. Dus zelfs al is de efficientie van zonnepaneel naar thuisbatterij naar autobatterij maar 20% ten opzichte van zonnepaneel naar net, dan nog is het financieel interessanter om dit te doen dan gewoon de stroom op het net te injecteren.
Hangt gewoon van de eigen situatie af.
Ik kan een BEV gratis laden dus die 4 c€/kWh teruglevering voor elke kWh die ik zelf niet kan verbruiken is nog altijd winst.
Ik kan ook moeilijk elektrisch extra km’s gaan rondbollen om de zonnestroom op te rijden. Dat is ook gewoon verlies.
Wanneer je alleen of hoofdzakelijk thuisbatterijen plaatst om de eigen overproductie en de thuisbatterij op te slaan en dan ’s avonds te transfereren naar een BEV ben je economisch ook niet goed bezig. De verhouding batterij BEV en thuisbatterij is niet in evenwicht.
Als je een thuisbatterij hebt van bv. 10 kWh kan je daar – toch als je de levensduur van je thuisbatterij niet wil beperken – maar een 8 kWh effectief stroom in opslaan. Na omzetverliezen blijft daar nog 6-7 kWh van over. Je hebt dan in het beste geval voor ongeveer 40 km bijgeladen en daarmee 1.75 € uitgespaard. Tegen de tijd dat je de investeringskost van de thuisbatterij met die besparing hebt teruggewonnen is ze al lang buiten dienst.
Er zijn meerdere redenen om thuis al een thuisaccu te plaatsen maar economisch is het in de meeste gevallen geen goede zaak.
Voor de prijs van een thuisaccu van 10 kWh laad je thuis al 32.000 kWh gewoon van het net of het ewuivalent van een 160.000 gereden km. En die energie is er altijd. Niet alleen als er thuis overproductie is.
Zoals je zegt, heel situationeel, in mijn geval, op basis van een specifieke offerte die ik momenteel heb en rekening houdend met de huidige premies, komt de prijs voor een batterij van 2,2kW uit op 620 euro, die batterij krijgt een garantie van 60% capaciteit na 10 jaar. De berekening die ik gemaakt heb voor enkel de batterij is de volgende:
2,2kWh*10jaar*365dagen*60%(ik veronderstel over de volledige tijd slechts 60% van de batterij te kunnen gebruiken, deels om omzettingsverliezen te simuleren)*€0.21/kWh(0.25cent afnameprijs-0.04cent injectie)=€1011,78.
Dit wil dus zeggen dat om aan een terugverdientijd van 10 jaar te komen de batterij 62% van de tijd volledig opgeladen/ontladen moet worden op een dag, wat gezien mijn laag verbruik overdag en hoge geschatte opbrengst van de overgedimensioneerde PV-installatie perfect mogelijk is. De reden waarom ik de installatie overdimensioneer is omdat de meerkost van de extra panelen ten opzichte van de goed gedimensioneerde installatie zodanig klein is dat puur op injectie die extra panelen zich op 20 jaar zouden terugverdienen (en hun garantie loopt 25jaar). Bovendien kunnen die dan latere meerverbruiken dekken (van warmtepomp of EV). De grootte van de installatie maakt echter dat ze perfect 2 van die batterijen zouden kunnen laden, echter zonder een bijkomende verbruiker zoals een EV krijg ik die nooit leeg op een nacht, dus zou ik met nutteloze capaciteit komen te zitten en dus rendement verliezen.
Een batterij met een opslag van 2.2 kWh kost uiteraard veel minder. In de praktijk is ze dan ook hoogstens goed om het nachtverbruik te overbruggen van een huishouden met minimaal standby verbruik (max. 1.6 kWh). In de praktijk blijft er dus al niets bruikbaars meer over voor een BEV.
Blijft nog de vraag of een batterij van 2.2 kWh genoeg kW kan leveren om een BEV (of andere toestellen) genoeg (opstart)vermogen te leveren.
De meeste BEV-omvormers vragen minimaal 6 A (1.4 kW)om op te starten.
1.6 kWh is toch zeer weinig om de uren tussen zonsondergang en zonsopgang in het tussenseizoen en zeker de winter te overbruggen tussen 17:00 en 09:00 uur.
Maar sommige mensen zouden dat inderdaad voor elkaar kunnen krijgen.
Dat is dus ook niet tijdens de nachturen maar de uren tussen zonsondergang en zonsopgang, wanneer de PV-installatie niets of onvoldoende levert om het huishouden draaiende te houden.
Tussen eind februari en begin november (dus al 8 maanden per jaar) ben je ook weinig met een batterij van 2.2 kWh. Zeker niet als je overdag niet thuis bent. Op een half uurtje is zo’n batterij al bijgevuld. De rest van de dag zit je dan ook terug te leveren naar het net. Je levert dan meer terug dan je kan opslaan en ’s avonds uit de batterij kan halen.
Het systeem dat ik aan het bekijken ben is modulair met telkens modules van 2,2kWh dus er zijn nog mogelijkheden, ik ben nog volop bezig te kijken hoe of wat. Gelukkig kan ik ook kijken naar de PV installatie van mijn ouders om een inschatting te kunnen maken van opbrengst/maand.
Maar ik ben er nog altijd niet 100% aan uit of ik het ga doen of niet, want zelfs met premies blijft het veel geld. Anderzijds is die extra energie-onafhankelijkheid wel heel aanlokkelijk.
Ik blijf in afwachting van de evoluties op de energiemarkt in verband met dynamische tarifering (in functie van het capaciteitstarief m.a.w.).
In het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld, is de dynamische tarifering met een slimme meter een bron van geweldige mogelijkheden met thuisbatterijen. En dus niet alleen maar de slechtnieuws-show die het soms lijkt te zijn op het eerste zicht.
Je kan namelijk de batterij niet alleen gebruiken om stroom van eigen productie (PV) op te slaan, maar ook stroom van het net wanneer er hernieuwbare overschot is en die stroom dus spotgoedkoop is. Soms zelfs negatief (m.a.w.) je wordt betaald om te verbruiken.
Op de momenten dat dit dan omgekeerd is – er veel vraag is en/of weinig hernieuwbare productie, gebruik je de stroom die je in je batterij hebt of indien je niet alles gebruikt plaats je deze op dat moment terug op het elektriciteitsnet, waardoor het net meer wordt gebalanceerd, en je krijgt er bijgevolg ook een hoger bedrag voor terug – de injectieprijs is namelijk ook dynamisch.
Er zijn in het VK dan ook reeds geïntegreerde systemen met hybride inverter/batterij op de markt die alles voor je doen en met een app beheerbaar zijn, en via internetconnectie zelf de ‘juiste’ keuzes kunnen maken wat betreft de oorsprong van de energie die je verbruikt.
In Vlaanderen zijn we zover nog niet natuurlijk. Om te beginnen zijn er simpelweg minder hernieuwbare bronnen (voornamelijk wind, die uiteraard dag en nacht opbrengt) dan in het Verenigd Koninkrijk die hier echt een invloed op kunnen hebben. Ten tweede is zowel de Vlaming als de energiemarkt voor dit soort veranderingen nog niet helemaal klaar, ten slotte heeft een groot deel van PV eigenaars gewoon nog een terugdraaiende teller en that’s it.
Nochtans zijn dit soort zaken interessante nieuwe paden die het interessant maken voor iedereen, zowel consumenten als de energie-industrie. Want mensen worden aangezet om bewust om te gaan met hun energieverbruik (en dan vooral het ‘wanneer’ in functie van de omstandigheden in plaats van alleen de hoeveelheid kWh), en met die slimme technologie wordt dat veel gemakkelijker.
Anderzijds wordt het stroomnet gebalanceerd wat zorgt voor enorme besparingen voor de netbeheerders én bovenal drastisch verlaagde emissies, aangezien de noodzaak voor gascentrales en andere fossiele bronnen wordt afgebouwd.
Ikzelf wacht dus af of/wanneer de energiemarkt in Vlaanderen hiernaar toe evolueert. De producten die dan op de markt zullen komen zullen wellicht ‘slimmer’ zijn en daardoor het rendement optimaliseren.
Engie biedt al zoiets aan met Dynamic. Daarbij betaal je voor je afgenomen stroom gewoon de marktprijs +0,2cent/kWh. Injectie volgt ook de marktprijs Vandaag was er bvb een periode tussen 3 en 5 waarbij de elektriciteit zo goed als gratis is/was. Als je dan een goed systeem heeft dat de batterijen op de juiste momenten oplaad en zorgt voor injectie op de momenten dat de prijs hoog staat gaat dat je rendement van je installatie drastisch verhogen.
Het probleem hier in België zijn alle taxen die er bijkomen, dat gaat het volgens mij moeilijk maken om injecteren op het net op dure momenten rendabel te maken. Als er echter vergoedingen zouden komen voor het helpen van het balanceren van het net dan veranderd de zaak natuurlijk.
@JeroenD inderdaad, het is alleszins volgens mij zo dat hier nog geen geïntegreerde producten op de markt zijn die de stroomprijs volgen en op basis daarvan opnemen of injecteren. En dat je dus bijgevolg wordt beloond om het net mee te balanceren. Als ik fout ben, hoor ik het graag natuurlijk.
@David, die vraag heb ik gesteld aan de firma die voor mij de eerder vernoemde offerte opgemaakt heeft. Moest hun systeem zo geïntegreerd zijn laat ik het weten, al zal veel natuurlijk ook afhangen van de energie leverancier en de manier waarop die de dagprijzen doorgeeft.
Als je in Vlaanderen een thuisbatterij inclusief premie wil laten installeren ben je sowieso al verplicht een 2-weg communicatiemodule te laten installeren die in de nabije toekomst dynamische tarieven toelaat.
Wanneer je batterijmodules op verschillende tijdstippen laat (bij)plaatsen moet je toch erg goed uitkijken.
Niet ieder batterijsysteem kan daar technisch goed tegen gezien de cellen op elkaar afgestemd moeten worden en blijven.
Enkele energieleveranciers bieden nu al dynamische contracten aan. Maar dat blijft rommelen in de marge.
De Vlaamse energieprijs bestaat immers maar voor 1/3 uit de energiecomponent zelf. Als je sommige tijdstippen 50% bespaart op de energiecomponent is dat eigenlijk maar een klein deeltje van de totale aangerekende prijs.
Ieder maaakt uiteraard zijn eigen keuzes. Zelf vind ik energieonafhankelijkheid onbetaalbaar. Ik geef dan ook liever wat meer geld uit aan energieonafhankelijkheid dan aan een ander luxeproduct dat zichzelf ook niet terug betaalt.
Op de toekomstgerichtheid van de Vlaamse overheid en Fluvius durf ik al lang niet meer betrouwen. We zijn dus ieder onze eigen weg gegaan. En ik heb het me nog geen seconde beklaagd. 🙂
Als je voor je energievoorziening blijft steken in een netgebonden concept en voor je vervoer blijft inzetten op een eigen privé-auto zal een ander altijd het grootste deel van je rekening blijven bepalen.
@David wat bedoel je juist met energieonafhankelijkheid?
Ik neem aan dat je niet bedoelt dat je werkelijk off-grid zou gaan? Want dat lijkt me wel erg moeilijk in Vlaanderen.
Zonee, welke stappen heb je dan wel genomen?
Uiteraard ben ik al off grid gegaan.
Maar in stappen. Eerst zoveel mogelijk eigen energie opwekken met het grid als back up. Dan semi off grid met alleen het grid als back up in de moeilijkste maanden en eigen energieverbruik zoveel mogelijk terugdringen om tenslotte 100% off grid te eindigen.
En dan bedoel ik ook niet het ene grid te vervangen door een ander. Dus ook gasonafhankelijk.
Het lijkt moeilijker dan het is.
De eerste stap die je moet nemen, voor veel mensen de moeilijkste en zelfs onoverkomelijk, is om je ongebreidelde energieconsumptie trachten te verminderen. Hoe minder energie je nodig hebt hoe eenvoudiger het is er zelf voor in te staan.
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat je niet meer moet meelopen, ook niet in je hoofd, met de plannen die anderen voor je trachten uit te stippelen. Gewoon zoveel mogelijk je eigen weg gaan en de oplossingen grijpen die er al zijn maar voor velen als “moeilijk” of “onmogelijk” worden afgedaan.
Of iets echt moeilijk of onoverkomelijk is kan je pas weten als je het effectief probeert.
Ik heb er wel een jaar of elf over gedaan om zo ver te komen maar nadien blijkt dat een tijd die zo voorbij gevlogen lijkt.
In de praktijk komt er op neer dat ik twee keer zoveel PV vermogen geplaatst heb dan ik op een jaar tijd nodig heb en genoeg opsmag in thuisbatterijen om een paar dagen echt slecht weer (nulopwekking) te kunnen overbruggen.
Vergeet ook niet dat een DC gekoppelde installatie veel rendabeler en efficiënter is dan een AC gekoppelde installatie met omvormerverliezen.