Polestar 2 SR: prijs & info (2024)

Polestar 2 nieuw

De Polestar 2 Standard Range Single Motor (2024) is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 370 km. De auto is momenteel te bestellen en leverbaar in België.

Polestar 2 prijs

Een Polestar 2 kopen kan in België vanaf 46.900€.

VersiePrijsEG1
Polestar 2 Standard Range Single Motor46.900€
Andere beschikbare versies:
Polestar 2 Long Range Single Motor49.900€
Polestar 2 Long Range Dual Motor53.900€

EG1 Prijs in België, inclusief BTW.

Productie & Levering

Polestar 2
Standard Range
Single Motor
Leverbaar sinds
(in België)
Maart 2022
Levertermijn
[maanden]
3

Specs & Prestaties

SpecificatiePolestar 2
Standard Range
Single Motor
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruto
69,0
Batterijcapaciteit [kWh]
Bruikbaar
67,0
AandrijvingVoorwiel
Rijbereik [km]
WLTP
440
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
370
Acceleratie 0-100 km/u [s]7,4
Topsnelheid [km/u]160
Vermogen [kW/pk]170 / 231
Koppel [Nm]330
Verbruik [kWh/100km]
EGEAR-verbruikEG2
18,1
CO2-uitstoot [g/km]0
Luchtweerstand [Cd]NA

EG2 Actieradius en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Polestar 2 opladen

Elektrische Polestar 2 in België

In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een Polestar 2 Standard Range Single Motor, aan verschillende laadpunten.

LaadpuntMaximaalTijd
 
Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
230V / 1x10A / 2,3kW26u00EG3
(10%-100%)
 
Type 2
1-fase
16A / 3,7kW
230V / 1x16A / 3,7kW17u00EG3
(10%-100%)
 
Type 2
1-fase
25A / 5,8kW
230V / 1x25A / 5,8kW 11u00EG3
(10%-100%)
 
Type 2
1-fase
32A / 7,4kW
230V / 1x32A / 7,4kW9u00EG3
(10%-100%)
 
Type 2
3-fase
16A / 11kW
400V / 3x16A / 11kW6u00EG3
(10%-100%)
 
Type 2
3-fase
25A / 17kW
400V / 3x16A / 11W6u00EG3
(10%-100%)
 
Type 2
3-fase
32A / 22kW
400V / 3x16A / 11W6u00EG3
(10%-100%)
 
CCS
DC
50kW
50kW75 minEG3
(10%-80%)
 
CCS
DC
350kW
130kW35 minEG3
(10%-80%)

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Laadkosten

In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de Polestar 2 Standard Range Single Motor, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.

LaadpuntPrijs
per kWh
Prijs
per 100km
ThuisEG40,24€4,8€
Publiek (AC) middelsnelEG50,45€9,0€
Publiek (DC) snelEG60,75€14,9€

EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenPolestar 2
Standard Range
Single Motor
Lengte [mm]4607
Breedte [mm]1800
Breedte met spiegels [cm]1985
Hoogte [mm]1479
Spoorbreedte voor [mm]Geen data
Spoorbreedte achter [mm]Geen data
Wielbasis [mm]2735
Bodemvrijheid [mm]151
Draaicirkel [mm]11500
Koffer vooraan [liter]
"Frunk"
35
Koffer [liter]405
Koffer [liter]
Achterbank neergeklapt
1095
Massa Rijklaar [kg]Geen data
Massa Max. Toegestaan [kg]2400
Laadvermogen [kg]Geen data
Dakbelasting [kg]75
Trekhaak mogelijkJa
Max. gewicht
aanhangwagen [kg]
1500
Zitplaatsen5
Deuren5
Isofix plaatsen3
SegmentD

Belastingen

BelastingEG7Polestar 2
Standard Range
Single Motor
Belasting op inverkeerstelling
Vlaanderen
0,00€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Vlaanderen
0,00€
Belasting op inverkeerstelling
Wallonië
61,50€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Wallonië
83,95€
Belasting op inverkeerstelling
Brussel
61,50€
Jaarlijkse verkeersbelasting
Wallonië
83,95€
Aftrekbaarheid voor
Belgische bedrijven
100%
VAA per jaar
Voordeel alle aard
1.577€
CO2-bijdrage per maand
Solidariteitsbijdrage
28,17€

EG7 Raadpleeg steeds een boekhouder om je te vergewissen van voorwaarden en eventuele wijzigingen.

Polestar 2 leasen

LeaseprijsEG8
Polestar 2 Standard Range Single MotorGeen data

EG8 Indicatief bedrag per maand voor een operationele lease in België, exclusief BTW, op basis van 5 jaar en 10.000 km. Zonder elektriciteit.

Polestar 2 verzekering

PremieEG9
Polestar 2 Standard Range Single MotoGeen data

EG9 Indicatief bedrag per jaar voor een BA-polis in België, inclusief BTW. Op basis van 15.000 km, bonus-malus 0 en een bestuurder van 40 jaar.

Foto’s

Goedkopere Polestar 2

Bekijk hier alle foto’s van de Polestar 2.

Beschrijving

Polestar werd in 2017 omgedoopt van Volvo tuner tot een elektrisch submerk. Begin 2019 introduceerde het z’n eerste geëlektrificieerde auto, de Polestar 1, een plug-in hybride sportwagen die in beperkte oplage verkocht werd. Midden 2020 kwam het submerk met z’n tweede wagen, de Polestar 2, dit keer een volledig elektrische wagen.

De Polestar 2 is gebouwd op het CMA-platform. De eerste Polestar 2 beschikte over een 78 kWh batterij en vierwielaandrijving. Midden 2021 bracht Polestar drie nieuwe versies: de Standard Range Single Motor (64 kWh, voorwielaandrijving), de Long Range Single Motor (78 kWh, voorwielaandrijving) en de Long Range Dual Motor (78 kWh, vierwielaandrijving). Die laatste is in feite dezelfde Polestar 2 zoals die in 2020 op de markt kwam.

In maart 2022 kreeg de Standard Range Single Motor meer batterijcapaciteit (69 kWh bruto, in plaats van 64 kWh bruto) en 5 kW meer motorvermogen.

Polestar verkoopt z’n wagens online via hun eigen website. Informatie en testritten gebeuren via Polestar Spaces, fysieke winkels naar analogie met de Tesla Stores.

12 reacties

  1. johan provoost / 9-5-2021 / ·

    Graag had ik geweten hoeveel km actieradius de lon rage heeft en hoeveel hij kost?

  2. Joachim Auman / 13-2-2024 / ·

    Prachtig hoe op het model aan de zijkant de batterij-capaciteit vermeld wordt… Echt zonde dat de verkoop ervan niet aanslaat!

  3. Anoniem / 13-2-2024 / ·

    @Joachim, met die verkoop valt het nogal mee, maar het blijft een omgebouwde verbrander met beperkte ruimte (of toch niet het ruimtelijke gevoel dat je bij échte EV-platforms kan ervaren), die niet al te efficient is (was?), in een prijsklasse met heel veel concurrentie met merken en modellen die of op gebied van prijs, of kwaliteit of efficiëntie, of op al die vlakken samen, een beter voorstel hebben.

    Dus misschien kan je u de vraag stellen: waarom hebben dit jaar 2024 toch al weer 138 mensen een nieuwe Polestar ingeschreven.

  4. Anoniem / 13-2-2024 / ·

    Vind jij dat raar Joachim dat dit niet aanslaat? 47000 euro voor een auto die tijdens koude dagen amper 300km ver geraakt? De mensen zijn niet zot toch? Voor particulieren is een EV nog steeds een dikke nul, zie verkoopcijfers.

  5. Anoniem / 14-2-2024 / ·

    @anoniem: gaan we die discussie eeuwig blijven voeren? 300 km bereik is meer dan genoeg. Denk voor uzelf terug wanneer je nog eens 300 km in één ruk hebt gereden. En dan nog, na 300 km even stoppen en 20-30 min bijladen is toch geen issue?

    Om het concreet te maken met écht voorbeeld: ik rij straks effectief met mijn EV naar Parijs (380 km). Ik vertrek thuis en rij zo’n dikke 300 km tot Saint Witz (net voor Parijs) om daar dan 20 minuten bij te laden tot 80%, terwijl ga ik even naar toilet en check ik eventueel een paar mails. Nadien rij ik door naar Parijs. Als ik dan zaterdag in Parijs vertrek rij ik tot Ionity Thieu (nabij Mons), weer 10 tot 20 min bijladen, om dat thuis te arriveren. Ik verwacht zo’n 100 kWh te gaan moeten laden, komt mij op 30 euro laadkosten onderweg (excl. thuisladen en 13 euro per maand abo op Ionity).

    Dus neen, het is NIET duurder in verbruik onderweg, en neen het kost u GEEN zee van tijd onderweg. En mijn EV heeft minder gekost in aankoop dan mijn vorige BMW 320d Touring SportLine én op mijn vorige onderhoud aan 60.000 km was ik 180 euro kwijt.

  6. Anoniem / 14-2-2024 / ·

    Waarom een polestar kopen als particulier ? Restwaarde is 1 van de slechtse op de markt voor EV. Ik zou het niet doen.

  7. Renée / 15-2-2024 / ·

    Het zijn hier blijkbaar allemaal anoniemen, maar dat doet er niet toe. Aan anoniem 2 dan maar, dat rijbereik heeft helemaal niks te maken met hoe vaak je die afstand per jaar in één ruk rijdt, dat weet iedereen dat dit niet dikwijls voorkomt, het gaat erom dat heel wat mensen niet thuis kunnen laden en voor hen is het belangrijk hoe dikwijls ze moeten op zoek gaan naar een parkeerplaats met laadpaal, hoe vaak ze moeten hun wagen gaan verzetten als die geladen is en hoe vaak met die kabels moeten worstelen in de regen,… daar gaat het om en daarom is range wel degelijk van belang, hoe lager die is, hoe groter de problemen voor heel veel mensen die in stedelijke gebieden wonen. Mocht range niet van belang zijn zoals u aanhaalt, waarom is dat dan het eerste getal waar men over spreekt als men over een EV praat en waarom staat dit getal dan overal geafficheerd als men een EV vernoemt, zo ook hier op de site? Veeleer dan het verbruik van de wagen wordt de range vermeld, gewoon omdat laden het hoofdprobleem is en blijft van EV’s.

    En wat betreft 300 km in één ruk, dat is maar twee weken geleden bij onze vakantie, kleine 1100 km, dat wordt met twee chauffeurs afgereden in 11u, als daar dan 3 a 4 laadbeurten bijmoeten die met geluk totaal 30 minuten duren, dan vallen die twee uur extra reistijd echt wel serieus tegen en niet te vergelijken met een ritje naar Parijs en tijdens onze rit beslis ik wanneer ik stop om naar toilet te gaan en niet de auto, maar dat is een persoonlijke situatie en niet te veralgemenen dus zoals hier zo vaak gedaan wordt.

  8. Wim / 15-2-2024 / ·

    Misschien is laden op het werk een optie, ipv thuis? Meeste (grote) bedrijven hebben een personeelsparking, dus daar kunnen toch ook (semi-publieke) laadpalen geinstalleerd worden?

  9. Mattias Vdl / 15-2-2024 / ·

    @Renée,
    De reden dat de range overal vermeld is, is simpel.
    De mens is een gewoonte dier.
    Ze hebben niet graag verandering, of dit nu een verbetering is of niet.
    Denk aan de weerstand tegen de smartphone. Dit ging ook niet op één twee drie.

    Ze zijn gewoon om maar om de 600 – 1000km te gaan tanken en denken dat het met een EV identiek hetzelfde is.
    Ze kunnen echter nog niet inbeelden dat er andere mogelijkheden zijn.
    Thuis opladen en/of opladen op het werk en/of opladen als je gaat winkelen, …
    Hoe meer van deze mogelijkheden beschikbaar zijn, hoe eenvoudiger en aangenamer uiteraard.

    En wat extra tijd wanneer je op vakantie bent die je kwijt bent door te laden.
    Dat komt altijd maar korter.
    Laadsnelheden en beschikbare batterijcapaciteit stijgen al maar.
    Het zal in de toekomst gewoon een keuze zijn.
    Wil je een batterij waarmee je 800 km aan een stuk op de autosnelweg kan doorrijden?
    OK, maar dat zal uiteraard duurder zijn dan een wagen met een kleinere batterij die maar 200-300km aan een stuk op de autosnelweg kan rijden.
    Laadsnelheden zullen hoogst waarschijnlijk binnen enkele jaren wel al onder de 15 minuten zitten, dus dan is ook dit weer geen zo’n groot probleem.

    Ik verkies allesinds een kleinere batterij, maar mogelijkheid om snel te laden!
    Het extra geld kan ik voor andere dingen, of extra opties op de auto gebruiken!

  10. Renée / 15-2-2024 / ·

    Zoals reeds paar keer vermeld Mattias is verandering geen probleem voor de mens, als het maar vooruitgang betekent, maw als er voordeel uit te halen is. Smartphone en elektrische fiest zijn de mooiste voorbeelden, kosten 5 tot 10 keer meer dan het originele en toch kopen mensen deze massaal zonder dat subsidie of premie, reclame of opdringen nodig is, gewoon omdat er voordelen aan zijn. Daar wringt het schoentje nog steeds met EV, alles wat een EV kan, kan een brandstofwagen ook en zonder de nadelen van kostprijs, laadperikelen, range, sleepvermogen,… dat allemaal ondermaats is bij EV tov klassieke wagen. De mensen kiezen nog steeds de eenvoudigste optie met minst nadelen en dat is voorlopig nog steeds een brandstofwagen, dat zeggen ook de verkoopcijfers en aantallen bij particulieren. Ware het niet van de fiscale voordelen voor bedrijven en leasings, er reden amper EV’s rond.
    Men wil deze evolutie gewoon veel te snel opdringen zonder dat het op punt staat.

  11. Mattias Vdl / 16-2-2024 / ·

    @Renée,
    Smartphones, zelfs de nieuwste hebben ook 1 groot nadeel t.o.v. oude, traditionele gsm’s.

    VEEL minder lange batterijduur.
    Maar daar kan iedereen mee leven.
    Ze hebben gemerkt dat er meer voordelen dan nadelen zijn.
    Een batterij die een hele week mee gaat is niet nodig in het dag dagelijkse leven.

    Zelfde met EV.
    Hele wat voordelen, enkele nadelen.
    Wanneer er meer voordelen dan nadelen zijn, dan zal het kantelpunt daar snel zijn.
    En dat is slechts een kwestie van tijd.
    Voor premium wagens is die er al, voor eerder budget wagen komt deze er binnen enkele jaren aan.

  12. Renée / 16-2-2024 / ·

    Tja die veel minder langere batterijduur is uiteraard doordat er zoveel meer functionaliteiten op de nieuwe telefoons zit en door het veelvuldig misbruik daarvan door veel mensen. Dat is een groot voordeel aan die smartphones, dat je er zoveel meer mee kan doen dan enkel bellen zoals vroeger en dat groot voordeel zorgt er uiteraard voor dat niemand daar problemen mee heeft dat batterij dagelijks moet laden.
    Maar dergelijk groot voordeel hebben EV’s niet tegenover brandstofwagens, dat is net het probleem bij de gemiddelde particulier.

    Ik ben het helemaal eens met u als er meer voordelen zijn dan nadelen aan EV, dan gaat er snel een kantelpunt zijn zoals met alles, maar hoe snel het zal gaan dat voordelen groter worden dan de aanwezige nadelen, dat weet ik niet, het is alleszins nog niet voor morgen, want er zijn nog heel wat praktische hindernissen die moeten opgelost geraken.

Laat een reactie achter