Vijf redenen waarom Volkswagen ID.4 een verkoopskanon wordt
Ik reed afgelopen week met de gloednieuwe Volkswagen ID.4. Hier zijn vijf redenen waarom ik denk dat hij potten gaat breken in de verkoopcijfers.
1. Het is een echte elektrische auto
Veel middenklasse elektrische SUV’s op de markt zijn gebouwd op een platform dat zowel elektrische als benzine-aandrijflijnen moet kunnen huisbergen. Denk bijvoorbeeld aan de Hyundai Kona, Kia Niro, Opel Mokka of MG ZS. Dat voelt in de rijbeleving toch altijd een beetje als een mossel-noch-vis-verhaal. Bovendien zijn ook de infotainment-systemen op dergelijke auto’s veel meer gericht op benzine- of diesel-rijden.
Niet zo bij de ID.4. Die is gebouwd op het MEB-platform, dat uitsluitend ontwikkeld is voor elektrische wagens van de VW-groep. Ook de infotainment-schermen en systemen hebben een “digital-native” touch. Dit alles maakt dat de ID.4 aanvoelt als een echte elektrische auto. Van alle EV’s waar ik al mee gereden heb, zijn de ID.4, samen met de Polestar 2 en de ID.3, de auto’s die het dichtste aanleunen bij, wat nog altijd de referentie in de kamer is, de Tesla Model 3.
2. Hij heeft tonnen rijbereik
Wanneer ik de specificaties vooraf op papier bekeek, dacht ik dat de ID.4 (met 77 kWh batterij) zou uitkomen op een realistische actieradius van 350 km. In de praktijk blijkt hij iets efficiënter. Ondanks z’n SUV-architectuur kwam ik uit op een verbruik van 20,5 kWh per 100 km, wat resulteert in een rijbereik van 375 km, en dat lijkt me meer dan de gemiddelde gebruiker ooit nodig kan hebben. Of in ieder geval voldoende om van Oostende naar de Botrange te rijden.
3. Het is een SUV
De Volkswagen ID.3 en de Tesla Model 3 streden in 2020 om de eerste plaats in de Europese verkoopcijfers. De ID.3 eindigde op nummer één met 28.108 verkochte exemplaren, gevolgd door de Model 3 met 24.664 stuks.
Maar wat het volk wil is een SUV, dus is de kans groot dat in 2021/2022 een competitie zal losbarsten tussen de Tesla Model Y en de Volkswagen ID.4. Wie het zal halen? Geen ID, maar het wordt een strijd om naar uit te kijken.
4. Hij heeft een trekhaak!
Met de ID.3 wou Volkswagen bewijzen dat ze een begeerlijke elektrische auto konden maken, die goedkoper is dan de Tesla Model 3. Een echte “35.000$” EV voor het volk dus. Iets wat Tesla lang beloofd heeft, maar waar ze eigenlijk nooit echt in geslaagd zijn.
Maar op zo een 35.000$ EV haal je weinig winstmarge. Daardoor lijkt Volkswagen al z’n pijlen nu te richten op de ID.4. Die heeft een hogere instapprijs (want hey, het is een SUV), en dus hogere winstmarges.
Volkswagen ID.4: prijs & specificaties
Een bewijs daarvan? De ID.4 heeft een trekhaak. De ID.3 heeft die niet, terwijl de auto’s technisch quasi identiek zijn… een bewuste keuze om de ID.4 voor te trekken?
5. Hij is goedkoper dan de concurrentie
Met een vanafprijs van 47.280€ is de ID.4 zeker geen goedkope auto, maar hij is wel goedkoper dan z’n dichtste rivalen. Goedkoper dan bijvoorbeeld de Tesla Model Y (63.000€), de Polestar 2 (58.900€) of de Jaguar I-Pace (64.990€).
Bovendien komt er later dit jaar nog een nieuwe ID.4 instapversie met 52 kWh batterij. Die zal allicht onder de 40.000€ duiken.
Wil je artikels zoals deze onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
ben er helemaal mee eens, ik rij er al ruim 3 maanden in met 1000% tevredenheid in de ID 4 max
aangeschaft op vertrouwen en dan laden op eigen zonnepanelen…. je blijft lachen
Akkoord. Ik kijk om dezelfde redenen ook uit naar de Skoda Enyaq, gebouwd op hetzelfde platform met dezelfde aandrijflijn en batterij.
Van Oostende naar de Botrange!
En als handelsreiziger een nachtje de beest uithangen in de Botrange omdat t wagentje terug op adem moet gebracht!
Stupiditeit!
Jef, ooit gehoord van snelladers?
Blijkbaar zijn er nog heel veel mensen die absoluut niet weten waarover ze spreken.
Jef, met een Model S rijd je probleemloos naar Murcia (1925 km.) in 2 dagen.
Bjorn Nyland deed gisteren 1000 km met de ID4 op 10u35min.
@geert , wat bedoel je nu ? Dat je met een auto van 100.000 euro en batterij van 100kwh 1925 km ver kan ? Met een seat leon van 12500 euro kan dat ook, hoever zou een dacia spring ev komen?
@Herman, Geert reageerde op het feit dat Jef en zoveel anderen beweren dat het niet mogelijk zou zijn om lange afstanden af te leggen in een EV.
Niemand zegt dat dat niet kan met een goedkope
fossiele brander. Er zijn echter zoveel dingen dat deze niet kunnen, zoals emissievrij rijden of volgetankt worden in je eigen garage.
@david , ik weet niet wat jullie willen vergelijken maar ik heb vroeger nog met een passat tdi, op 1 tank 1000 km kunnen rijden. Ik denk niet dat er vandaag 1 eV bestaat die op 1 acculading 1000 km ver komt. Vandaag (en zeker in de winter) moet je comfortarm rijden met een EV om zoveel mogelijk actieradius er uit te persen. Ben wel eens benieuwd naar de solid state batterijen. BTW het voltanken in je garage zal de overheid zoveel mogelijk willen ontmoedigen, volgend jaar begint het al met het capaciteitstarief en als de digitale meter b-volledig is uitgerold zal het niet lang duren eer men een taks zet op ev laden
Herman, het gaat niet over vergelijken. Jouw opmerkingen zijn niet relevant t.o.v. het onderwerp van dit artikel noch de foute beweringen ivm afstand en laden.
Niemand is verplicht om elektrisch te rijden.
Ik doe het met plezier, neem de negatievere aspecten er graag bij, en ik ben niet de enige.
&david, het artikel zegt dat de ID4 een verkoopskanon gaat worden. Wel ik ben benieuwd, aan de huidige prijzen heeft het 0 kans bij de particulier. Als je kijkt nr de autoverkoop in de eerste 3 maand van dit jaar dan is het ronduit dramatisch
na 5 jaar mitsubishi PHEV rijden, sinds 14 dagen een Volvo XC40 P8, gemaakt in Gent, koop lokaal, prachtige auto, vebruik 20 kw/100 km, tank thuis zonneenergie, blijft een prettige ervaring, 400 km op één batterijlading, rij per dag gemiddeld 100 tot 150 km, dus altijd overschot, en inderdaad, de meeste kriticasters weten in hun eigen dorp de laadpalen nog niet staat, en er staan er veel, de domme “test” van testaankoop heeft als voordeel dat er gesproken wordt over electrischrijden,
@Herman, als particulier die jaarlijks gemiddeld 35.000km rijdt kan ik u verzekeren: de Tesla Model 3 die ik in 2019 kocht voor 67k is véél goedkoper dan een ICE van 30k. De aankoopprijs van een auto is immers maar een deel van de kostprijs. Een ICE kost geld aan inschrijving, taksen, onderhoud en brandstof, een EV kost enkel geld aan minimaal onderhoud (vullen van ruitenwisservloeistof en vervangen van ruitenwissers) en aan elektriciteit wat veel goedkoper is dan benzine of diesel per km. Dus: voor een particulier die kms rijdt en kan rekenen zal de ID4 zeker een zeer aantrekkelijke keuze worden. Persoonlijk vindt ik het spijtig dat het een SUV is, ik vind SUVs SUF.
@Herman, je vergelijkt ook geen appels met appels.
Ten eerste een Seat Leon voor 12.500 euro? Waar haal je het?
De ID4 komt in zijn categorie uit tegen een Tiguan. Die komt met mindere prestaties (150pk) en vergelijkbare opties (zeker niet meer) ook uit op meer dan 42000 EUR.