Na zonnepanelen, ja, zullen ook belastingen op elektrische auto’s stijgen
Niet enkel de zonnepanelen worden financieel minder voordelig. Ook elektrische wagens zullen op termijn fiscaal, en dus financieel, minder bevoordeeld worden.
Sinds de uitspraak van het grondwettelijk hof over de terugdraaiende teller voor zonnepanelen, loopt onze mailbox over met lezersvragen over belastingvoordelen voor elektrische wagens. Mensen lijken bezorgt dat de belastingen op elektrische wagens zullen verhogen.
Momenteel is het in Vlaanderen zo dat volledig elektrische wagens en waterstofauto’s vrijgesteld zijn van belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting (VB).
Verder genieten plug-in hybrides, waterstofauto’s en elektrische auto’s van 100% fiscale aftrekbaarheid in de zaak (zelfstandige of vennootschap).
Ook voor deze materie, staat het net als bij de zonnepanelen, in de sterren geschreven dat de voorkeursbehandeling niet kan blijven duren.
Het lijkt logisch dat eerst de plug-in hybrides hun fiscale voordelen zullen verliezen. Wanneer? In het federaal regeerakkoord De Croo 1 staat dat auto’s met een CO2-uitstoot, wat bij plug-in hybrides onmiskenbaar het geval is, niet meer fiscaal bevoordeeld zullen worden vanaf 2026. Bovendien gaan er geruchten dat alle wagens met een CO2-uitstoot tegen 2026 wel eens 0% aftrekbaar zouden kunnen worden.
LEES OOK: Plug-in hybrides en CNG-wagens verliezen vrijstelling verkeersbelasting
Je kan argumenteren dat ook volledig elektrische auto’s een CO2-uitstoot hebben (bij de elektriciteitsproductie). Toch denken we dat ze de dans nog iets langer zullen ontspringen, aangezien de uitstoot lager is dan bij eender welke fossiele motor. Tot wanneer? Dat valt moeilijk te voorspellen in dit land, maar we doen een gokje op 2027.
BIV en verkeersbelasting zijn Vlaamse materie. Het nultarief voor plug-in hybrides in Vlaanderen liep af op 1 januari 2021. Over wanneer het nultarief afloopt voor volledig elektrische wagens, hebben we nog geen concrete informatie.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Hele belasting op auto is een onterechte belasting.
Eerst de mensen doen belasting betalen dan vragen om het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken .
Een aannemelijke taks voor het gebruik wegen voor iedereen de zelfde,vb personenauto,dan vrachtwagen, enz volgens plaatsinname en gewicht.Vervolgens vb 0,30 cent per liter,of hoeveelheid brandstof.Dan pas kan men spreken van eerlijke belasting, wie meest km rijd zal meer betalen.Eens over nadenken al dat berekenen niet meer nodig correct.D vdw
De BIV en verkeersbelasting is niet langer nultarief voor plugin’s ingeschreven na 1 januari 2021
Het zou naief zijn te denken dat het gunstig fiscaal regime voor EV nog lang zal blijven duren. Vandaag int de overheid ongeveer 9 miljard euro aan accijnzen op benzine en diesel. Eenmaal dit substantieel zal verminderen zal men ergens anders het geld gaan halen. Dat kan zijn via een hogere verkeersbelasting, een km heffing of een extra taks op electriciteit (bvb een accijns op elke kwh die men boven een bepaalde hoeveelheid verbruikt).
Ik vind trouwens een all-electric toekomst niet erg gunstig. Dan ben je volledig overgeleverd aan een monopolist (Fluxsys), een monopolist waar de raad van bestuur nog eens volzit met politici
Het is toch logisch dat men met de invoering van de slimme teller de gebruiker van het net laat betalen. Dat de ‘oplossing’ van 15 jaar theoretische terugdraaiende teller zou afgevoerd worden in de rechtbank zat er aan te komen.
Piekverbruik op foute moment zal belast worden. In de zomer overproduceren en in het net pompen om in de winter uit het net te halen. Das het probleem vergroten (2 keer).
Ik heb zonnepanelen en een EV, gelukkig geen warmtepomp.
In de zomer zal een thuisbatterij mogelijk soelaas brengen (productie van de dag ’s avonds opdoen).
In de winter groene stroom aankopen.
Verbruik van EVs zal inderdaad op termijn taxen moeten opleveren maar in Brussel hebben ze het licht al gezien met de km heffing.
Vervuilende wagens gaan gewoon nog meer moeten betalen, zijn niet meer aftrekbaar, …
Extra CO2 tax op groene stroom lijkt me niet logisch maar rijtaks op basis van efficiëntie zal er wel komen (met in de formule een dodelijke factor voor fossiele brandstoffen).
Maar we gaan ons energieprobleem (wat als er geen wind is in de winter) toch moeten oplossen.
We leven in europa gewoon allemaal boven onze stand, geniet er nog maar van.
Belastingen, we staan er niet bij stil:
Beseft iedereen wel hoe politici ons in de tang hebben.
Je hebt uw brutto loon waar RSZ en belastingen van afgaan. Uw werkgever betaalt supplementair nog sociale bijdrag erop en indien bij die kosten bij zijn klanten doorrekent dan wordt op het totaal bedrag BTW gerekend. Zelf heeft hij nog geen winst en indien wel dan ook nog een keer BTW.
Soit het ging hem over groene energie en mobiliteit.
Zelf alles op elektriciteit incl de EV en WP.
En 1 van de redenen om PV’s te plaatsen had te maken met nooit geen energiefactuur meer. Hebben we nu groene energie teveel dat we die al moeten gaan afstraffen (terugdraaiende teller) of situeert het probleem (negatieve prijzen) zich niet eerder in een energievorm van 50 jaar terug (kern) die groene energieopkomst fnuikt.
Dat we ons zullen moeten aanpassen aan de groene energietransistie is zeker, weinig wind en weinig zon zal leiden tot hogere prijzen en aangepast gedrag. Echter nu een (bijkomend) capaciteitstarief invoer vanaf 2500W is een situatie creëren van de tweede helft van vorige eeuw, waar een strijkijzer de max capaciteit van het huis voor zijn rekening nam. En dit terwijl we al 50j meer en zuiniger toestellen gebruiken.
Of moet ik besluiten dat beleidsmensen van overheidsinstellingen (ze moeten bestekken op de markt zetten) en policicy niet capabel zijn om (middel)lange termijn planningen, aanpassingen en onderhoudswerkzaamheden op poten te zetten?
Een ontwikkeld land waar zelfs nog een groot deel van de bevolking 115V binnen krijgt (19xx toestand), gelukkig met 2 draden zodat ze toch over 230V beschikken. Wij maar betalen maar aanpassen niet, als dat geen wanbeleid is? Of wat een (r)overheid mag maar een firma hiermee failliet zou zijn.
@ marlkske Hier zie je een monopolie in werking. Fluxsys, Elia, Intercommunales , in al deze bedrijven zit het vol politici. Zij gaan het voor de burger niet goedkoper of beter maken. Nu zijn het de zonnepanelen die de werking van het net verstoren. Binnen een paar jaar zullen de EV’s zijn en hebben ze weer een excuus om een tax in te voeren. Ze zouden beter stoppen met die groene waanzin, Denemarken en Duitsland heeft het meest groene stroom maar ze zijn de duurste qua electriciteit.
Hoe groener de energie, hoe hoger de factuur zal worden. Vooral de politici, zetelend in alle communales, zullen zakjes vullen, en niet met zand.
@FilipB u schrijft “Piekverbruik op foute moment zal belast worden.” Dat klopt niet. Piekverbruik zal belast worden. Een piek is een piek. 2,5kW wordt de norm, als je meer vraagt zal je belast worden. Een friteuse opzetten en intussen je steak bakken? Piek van 5kW. Droogkast laten draaien terwijl je strijkt? Piek van 6 kW! EV laden? Piek tot 22 kW!! Zelf laadt ik op max 7,4 kW maar dat gaat enorm duur worden. Ik wacht met een heel bang hart op de tarieven en ik vrees dat ik, als het zover is, opnieuw met de auto ergens zal gaan moeten “tanken’. Tesla Supercharger is in mijn geval dan de goedkoopste oplossing (0,29 €/kW). En dat gaat mij behalve geld ook veel tijd kosten.
heeft er ooit iemand beweerd dat de gunstige belastingregels op ev definitief waren?
bij mijn weten niet,maar ondertussen profiteer ik er wel al 4 jaar van.
geen inschrijvingstax,geen wegentax x 4,laat de kritikasters maar klagen……
De publieke opinie over hernieuwbare energie en klimaatvriendelijke technologieën krijgt opnieuw een stevige knauw door het geknoei van de vorige en huidige regering. Demir slaagt er ook niet in om maatregelen te nemen die daar op inspelen, en organiseert een eenmalige ‘compensatie’ die zo helemaal niet wordt ervaren en ook bijlange niet voldoende is.
Het capaciteitstarief is dan ook een zware mokerslag om mensen aan te zetten om te stoppen met het gebruiken van fossiele brandstoffen om te rijden en te verwarmen.
Helaas kunnen mensen (begrijpelijkerwijze) niet altijd onderscheid maken tussen wat objectief beter is voor milieu, klimaat, gezondheid en toekomst en wat beter is voor de portemonnee. België is wat dat betreft een heel slecht voorbeeld.
Anderzijds klopt het dat de terugdraaiende teller een zeepbel was die uiteen moest spatten, een situatie die technisch niet houdbaar was en ook niet bepaald goed voor de milieuzaak.
Het is nog steeds een feit dat hernieuwbare energie de toekomst is. Niets zal dat kunnen veranderen.
Vergeet niet dat wij als burgers het geknoei van regering electoraal kunnen afstraffen.
@BrunoV volkomen gelijk maar echt slim is zuiver op piek belasten niet.
De regels liggen nog niet vast.
Op sommige momenten is voor grootverbruikers de prijs zelfs negatief. Zeker in de zomer in het weekend op een dag met veel zon en wind.
Met slimme toestellen, zeker in combinatie met bv een thuisbatterij kan je je pieken wegvlakken, en het gewenste effect op het net : stabieler netwerk.
Tip nog in 2021 subsidie voor thuisbatterij lol.
Lees het verhaal rond de gigabattery maar eens. Ze verdienden er meer mee door stroom van het net te halen net als er veel wind is.
Maar de winter … extra windmoles zeker 🙂 de intercommunales zullen er wel in investeren.
Of plaatselijke buffers voorzien in het netwerk, stroom komen als prijs negatief is en vrijgeven als de prijs hoog is.
Maar we leven gewoon boven onze energie stand.
Klagen met een Pv installatie van net geen 10kW een vette EV en een laagenergetisch huis met warmtepompen.
Tja prijs u vooral gelukkig. De oplossing zal nog steeds de beste zijn op lange termijn want koolwaterstoffen verbranden daar gaan we toch mee moeten minderen.
Ik kan ook niet in de toekomst kijken dus geniet zoals dvg zegt maar zolang je kan want de luxe waar we nu nog in leven zal langzaamaan onbetaalbaar worden (dat is het al voor veel mensen dus ik acht me zeer gelukkig met mijn eGolf 🙂 – VW graag een id.3 in bruikleen om te testen)
@BrunoV het promotiepraatje voor capaciteitstarief is: verspreid uw verbruik! In theorie kan dat wel kloppen maar op een koude winteravond wanneer de warmtepomp op volle toeren draait, men aan het koken is, TV aanstaat e.d. zal je snel aan een piek zitten van 10kwh. Een EV zal je dan moeten opladen als je gaat slapen. En in de berekening van het capaciteitstarief maken ze gebruik van je maandpiek. Dus als je bvb in Januari 1x een piek heb gehad van 15kwh dan wordt die in rekening gebracht. Diegene die thuis een wallbox van 11kwh of 22kwh heeft geplaatst is er aan voor de moeite, die gaat de volle pot betalen
BrunoV, een piek is een piek, toch zal het moment waarop die zich voordoet bepalend zijn voor de kostprijs. Zo hebben simulaties van de VREG aangetoond dat een EV ’s nachts opladen met het capaciteitstarief goedkoper zal zijn dan nu.
Of EV meer zullen belast worden, valt nog af te wachten. Tegen 2030 moet de 55% CO2-vermindering gerealiseerd worden, dat zal niet lukken door elektrische rijden te ontraden met hogere belastingen. Het verlies aan inkomsten uit accijnzen op fossiele brandstoffen kan ook (deels) gecompenseerd worden door de accijnzen op de resterende verkoop te verhogen, waardoor ook elektrisch rijden verder zou gestimuleerd worden. 2 vliegen in één klap.
JanB / 1-19-2021 / ·
@BrunoV het promotiepraatje voor capaciteitstarief is: verspreid uw verbruik! In theorie kan dat wel kloppen maar op een koude winteravond wanneer de warmtepomp op volle toeren draait, men aan het koken is, TV aanstaat e.d. zal je snel aan een piek zitten van 10kwh
Hoe trek jij gedurende een kwartier een aanhoudende piek van 10 kW?
Met een standaard monofase aansluiting van 40A klapt je hoofdzekering eruit bij een vermogensafname van 10 kW. Hier draait al jaren alles op elektriciteit en de zekering is er nog nooit uitgegaan. Zelfs op de koudste winterdagen is het verbruik per 24 uur niet hoger dan 25 kWh. Met uitzondering van de EV is de afgenomen kwartierpiek zelden hoger dan 2 kW.
JanB / 1-18-2021 / ·
Ik vind trouwens een all-electric toekomst niet erg gunstig. Dan ben je volledig overgeleverd aan een monopolist (Fluxsys), een monopolist waar de raad van bestuur nog eens volzit met politici.
Welke monopolist denk je dat je gasbelevering bezorgt?
Denk je dat de olielobby er is om jou een plezier te doen? De al decennia lang gesubsidieerde oliebedrijven storen je dan niet?
Elektricteit kost gemiddeld aan de klant maar 6-8 eurocent. Al de rest die je betaalt zijn ook belastingen en taksen. Hoezo minder belastingen en accijnzen door minder oliegebruik?
Een eigen PV-installatie is momenteel de enige optie die ik ken om in al je energie te voorzien zonder tussenkomst van een monopolist. En als je daarbij het net gebruikt de enige manier om nog eens vergoeding voor zelf geproduceerde energie te krijgen.
Ik heb nog nooit een vergoeding van een oliebaron gekregen.
@David ik heb al veel vergoedingen gekregen van een oliebaron , dat heet dividenden. De dividenden van de electriciteit monopolist vloeien nr de gemeenten. (Voor transmissie kunnen we gelukkig Elia op de beurs kopen).
De realiteit is dat de electriciteitsfactuur alleen maar gestegen is (en dan bedoel ik alles dus inclusief prosumententarief, energiefonds etc).
En de olieprijs is op 10 jaar alleen maar gedaald (zoek maar eens op wat 1 liter mazout in 2010 kostte en wat het nu is).
Ja die vergoeding van je eigen productie is ook een dode mus, heb deze week een voorstel gekregen van Ecopower: 4 cent per geproduceerde kwh…
Geen idee wat een liter mazout kost. Ik verwarm al die jaren al 100% elektrisch en het heeft me geen euro gekost.
Bijdrage energiefonds: 5.16 € per jaar. 🙂
Dan mag je mazout nog zo goedkoop geweest zijn, ik ken bijna niemand die gas, stookolie, benzine en diesel gratis inkoopt.
En zoals je zelf zegt, alhoewel het er weinig mee te maken heeft, ik kan ook beleggen in Elia, energie tax shelters,…. Meer zelfs, want mijn energierekening is al 10 jaar nul. De laatste jaren zelfs inclusief mobiliteit. Blijft er meer over om te beleggen.
Er vloeit dus netto niets naar niemand.
Jouw accijnzen op brandstof gaan daarentegen wel de winst van je dividenden af. 🙂
Blijf jij dus gerust maar uw centen in olie steken.
@david zeer goed voor jou, u leeft wellicht in lalaland. Effe objectief: in 2010 1Kwh = 15 cent , vandaag 25 cent. In 2010 , 1. Liter mazout 0,98’vandaag 0,5 eurocent. U wordt genaaid waar u bij staat en vind het nog leuk ook
Nee hoor. Ik leef in centraal Vlaanderen en je moet mijn rekening niet maken. En inderdaad als ik die bekijk, goed voor mij en nog leuk ook. 🙂
Hoe duurder de elektriciteit hoe meer voordeel ik doe.
0.5 c€ is nog altijd meer dan 0 c€.
Ik kan het ook niet helpen dat jij alleen nadelen ziet en nooit opportuniteiten.
@David: U betaalt niets voor uw electriciteit? Wilt u dat eens verklaren aub hoe dat mogelijk is?? Tenzij u bvb een concierge zou zijn die een woning heeft in een openbaar gebouw en u dan gratis woont? En de belastingbetaler uw kosten betaalt?
Dat heb ik al meedere keren uitgelegd.
Een PV-installatie welke op een jaar meer produceert dan het jaarverbruik.
Zoals 100.000’den andere huishoudens.
@David: Dat is toch enkel zolang je nog een terugdraaiende teller hebt? En je moet toch ook nog procumententarief betalen dus 100% gratis is dat dan toch niet (al is dat wel nog altijd goedkoper dan geen zonnepanelen te hebben natuurlijk). Ik snap dus niet goed hoe je aan een bijdrage komt van slechts €5 per jaar?
Heb je toevallig al eens uitgerekend voor jezelf wat het wegvallen van die terugdraaiende teller voor jou zou betekenen? Er zijn hieromtrent veel tegenstrijdigheden (de één zegt dat hij goedkoper af is, de ander dan weer veel duurder).
Als je meer dan 40% zelfproductie hebt is de digitale teller goedkoper zonder proconsumententarief.
Ik heb een simulatie gedaan die zei dat ik 64% zelfverbruik moet hebben, zit momenteel aan 30%…
Via welke tool heb je de simulatie gedaan. Deze van de VREG is momenteel offline ?
Die van de Vreg, inderdaad…
Of nee, excuseer, van Test Aankoop.