Met elektrische Seres 3 is België nieuwe Chinese auto rijker
Het Chinese automerk Seres lanceert met de “3” zijn eerste elektrische SUV in België.
Na MG, Maxus, JAC en Polestar, komt nu een vijfde elektrische Chinees z’n plaats opeisen in de Belgische markt. Het gaat om Seres, een automerk dat opgericht werd in 2016 in Californië, met kapitaal uit China.
Het eerste model dat ze lanceren is de “3”, een compacte elektrische SUV die zich komt meten met bijvoorbeeld de Hyundai Kona EV, de Kia e-Niro en de Tesla Model Y.
De Seres 3 is voorzien van een 53 kWh batterij, die in theorie goed is voor een rijbereik (WLTP) van 329 km. Naar onze inschatting zal je in de praktijk moeten rekenen op ongeveer 250 km.
De auto wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 120 kW (163 pk) en 300 Nm koppel. De 0 tot 100 sprint doet de 3 in 8,9 seconden en z’n topsnelheid bedraagt 155 km/u.
Een 11 kW 3-fasen lader zorgt voor een volledige laadbeurt in ongeveer 5u30, terwijl de 100 kW snellader voor een 10% tot 80% laadbeurt kan zorgen in ongeveer 40 minuten.
LEES OOK: Dit zijn de 5 populairste elektrische wagens in China waar je nog nooit van gehoord hebt
De Seres 3 heeft in België een vanafprijs van 32.690€. De eerste leveringen kunnen nu al van start gaan.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Leuke nieuwe ev in België enkel verkeerd model op de foto ….
38000 voor 250km rijplezier is best duur voor een chinees , verwacht meer van de xpeng . 64kwh accu en in noorwegen voor 34000 te koop
China is een republiek waar de mensen onderdrukt, onmondig gemaakt en uitgebuit worden. De mensenrechten worden er met de regelmaat van de klok geschonden. Het is schandalig dat de EU nog geen handelssancties getroffen heeft tegen deze wrede mogendheid. Dus vind ik persoonlijk dat wij het als particulier zouden moeten doen en zoveel mogelijk Chinese producten boycotten. Ook al maken ze daar schitterende dingen, het is op de kap van kinderen en stakkers. Wil je daaraan meewerken door een Chinese auto te kopen?
Momenteel rij ik met een Hyundai Kona EV, sinds oktober 2018. De wagen wordt op het einde van dit jaar vervangen en ik heb ondertussen Mustang Mach E besteld.
BMW en Tesla maken hun EV in China, dus deze wilde ik zeker niet kiezen. Wil nog een toekomst voor mijn kinderen en kleinkinderen en derhalve vermijd ik om zoveel mogelijk niets uit China te kopen, dit voor zover ik kan kiezen. Mocht iedereen meer lokaal kopen in plaats van Chinese namaakbrol via Ali-Express en dergelijke, dan kunnen we onze kinderen nog een toekomst geven.
Ik weet ook dat veel componenten van autos in de Chinese dictatuur gemaakt worden, maar ik kan de componenten niet kiezen, de auto wel.
Beetje (heel veel) selectieve verontwaardiging.
Als je alles moet bannen uit je leven wat uit China komt (of uit een regio waar de lonen niet gelijk zijn aan onze standaarden of arbeidsvoorwaarden) ga je nog grote ogen trekken. Veel keuze ga je ook niet meer hebben om wat dan ook te kopen.
Lokaal kopen geeft ook geen zekerheid. Denk je bv. dat Torfs al zijn schoenen lokaal produceert of inkoopt bij producenten die werken volgens onze arbeidsvoorwaarden? Als de Torfsen van dit land lokaal kopen wil stimuleren denken ze alleen aan hun eigen winstmarge die ze halen op inkopen uit zo’n landen te verkopen aan de hier geldende prijzen. Niet aan de toekomst van uw kinderen.
Ook niets meer kopen dat door Oostblokchauffeurs naar hier werd getransporteerd?
Je eigen huis zelf bouwen of tegen onbetaalbare prijzen laten bouwen door de lokale metser en schrijnwerker in plaats van een ‘Vlaamse’ bouwonderneming met Poolse en Roemeense schijnzelfstandigheden in dienst?
Als je je kinderen een toekomst wil geven op basis van wat er in Vlaanderen nog zelf geproduceerd kan worden (of in een regio met gelijkwaardige lonen en arbeidsomstandigheden) kwamen ze waarschijnlijk gewoon om van de honger.
Wat hebben je kinderen er trouwens aan dat je een auto koopt uit een land dat niet eens een fatsoenlijke sociale voorziening heeft?
Koop dan tenminste een lokaal vervaardigd vervoermiddel. 🙂
Wil alleen maar zeggen, dat indien ik kan kiezen, ik niets moet hebben uit China. Geen mensenrechten, geen democratie, geen gelijke rechten, onderdrukken van minderheden, …….
Vergeet één ding niet, de Chinese leiders hebben ook een verborgen agenda. Wereldmacht bekom je niet meer met oorlogen, maar met economische overheersing. Onze zelfvoldane en in onbekwaamheid uitblinkende westerse politiekers, zeker in Europa waar de politici de afvalbak zijn van de nationale politici, zijn teveel bezig met zichzelf om die verborgen agenda tegen te werken. Daarom trek ik mijn conclusies als rationele vader, grootvader en westerling.
inderdaad , als je chinees wil vermijden houd je bijna niets meer over . wat dacht je van speelgoed , smartphones , kledij , alle electronica , enz
Ik ben het met je vaststelling eens maar niet met je besluit. Het is ‘in’ om tegen China te zijn maar als je rationeel verder denkt zijn minstens 75% van de regeringen in de wereld (ook zij die doorgaan voor ‘democratisch’) in hetzelfde bedje ziek. Wat denk je dat Trump bedoelde met ‘make America great again’?
Juist hetzelfde als China (wij willen de wereldmarkt domineren en die ‘wij’ zijn een paar superrijken met een leger van onderbetaalde arbeiders). Hard core kapitalist of hard core communist, in weze weinig verschil.
Dat je dan voor een Amerikaanse auto kiest in plaats van een Chinese noem ik selectieve verontwaardiging.
En als je niet kan kiezen laat je het niet maar koop je het wel. Nog selectiever.
En onze Europese politiekers deugen voor jou ook al niet. Ik zie je punt wel maar ik begrijp dan niet waarom US politics dan plots wel meer zouden deugen?
Uiteraard mag je een MME bestellen en het fijn vinden om er mee te rijden (hij is wel niet te krijgen met een warmtepomp, vinden ze bij ford niet nodig 🙂 ).
Zeg dan gewoon dat je dat leuk vindt ipv er een verhaal omheen te hangen dat, als je het rationeel ontleed, niet meer klopt.
@David @PeterDB Stemmen doen we in een kapitalistisch systeem uiteindelijk met onze portemonnee, dus als Peter niet akkoord gaat met het Chinese beleid, heeft hij er alle recht toe om Chinese producten te vermijden, toch 🙂
Dat de Amerikanen en zelfs de Europeanen op geopolitiek vlak ook geen lieverdjes zijn staat buiten kijf, maar alles is relatief natuurlijk.
Bruno V. Ongeveer 80%van de producten die je koopt(Europees, Amerikaans, aziatisch) bevatten chinese onderdelen. Amerikaanse dure sportschoenen worden door kinderen gemaakt in arme landen en noem maar op. Wees toch niet heiliger dan de paus. En zelfs die heeft trouwens een iPhone met chinese stukken in.
Je moet lezen wat ik geschreven heb : Als ik kan kiezen, moet ik niets hebben dat uit China komt of er gemaakt is. Volvo, BMW, Tesla, …. produceren in China en ik wil dit niet kopen, zolang China geen democratie is en de mensenrechten niet respecteert. Zoals ik ook geschreven heb, kan ik een eindproduct kiezen, made in (liefst EU of US), maar de componenten waaruit eindproduct gemaakt is kan ik niet kiezen. De MMe wordt in Mexico gemaakt. Ik wil dat mijn kinderen en kleinkinderen niet overheerst worden door de Chinezen. Ook heb ik geschreven dat onze zelfvoldane politiekers enkel met zichzelf bezig zijn, niet met de toekomst van onze kinderen.
Ik koop zoveel mogelijk westers, al was het maar om onze economie nog een beetje in stand te houden. Die Chinezen heb ons al genoeg bij ons p**tje, of van waar komt Corona?
Waarom US Politcs wel zouden deugen? Ik zeg niet dat ze deugen, maar het is tenminste een democratie met gelijkwaardig stemrecht voor iedereen. Bekijk US eens met een US bril, niet met een EU bril.
Als Ir heb ik jaren langs in de US gewoond en gewerkt (voor een Belgisch bedrijf) en denk wel dat ik dit land beter ken de veel journalisten die denken dat de US enkel maar NYC, Washington DC en LA zijn.