De Tesla Model 3 is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 410 km. De auto is momenteel (2024) te bestellen en leverbaar in België.
Laatste update: 19 oktober 2024
Automerken passen hun prijzen regelmatig aan in de loop van het jaar. Deze pagina wordt dan ook continu bijgewerkt in functie van nieuwe data.
Tips en opmerkingen zijn welkom in de reacties.
Tesla Model 3 prijs
Een Tesla Model 3 kopen kan in België vanaf 39.980€ inclusief BTW. De prijzen van alle versies vind je in onderstaande tabel.
Versie | Prijs |
---|---|
Tesla Model 3 56kWh* | RWD | 39.980€ |
Andere beschikbare versies: | |
Tesla Model 3 Long Range RWD 75kWh* | RWD | 45.980€ |
Tesla Model 3 Long Range AWD 75kWh* | AWD | 50.980€ |
Tesla Model 3 Performance 75kWh* | +460pk | AWD | 58.480€ |
✪ kWh- en pk-waarden met een sterretje zijn schattingen door de redactie.
Tesla Model 3 prestaties
Prestatie | Tesla Model 3 |
---|---|
Acceleratie 0-100 km/u [s] | 6,1 |
Topsnelheid [km/u] | 201 |
Vermogen [kW/pk] | Geen data |
Koppel [Nm] | Geen data |
Aandrijving | Achterwiel |
Tesla Model 3 actieradius
Type rijbereik | KM |
---|---|
Zomer - realistische actieradius | 460 |
Midseason - realistische actieradius | 410 |
Winter - realistische actieradius | 360 |
WLTP - officiële actieradius | 513 - 554 |
De realistische actieradius (“EGEAR-range”) is het rijbereik over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie. We nemen hiervoor standaard 90%, 80% en 70% van de WLTP-actieradius (TEH) voor respectievelijk de zomer, de tussenseizoenen en de winter (afgerond naar het dichtste veelvoud van 5).Indien de auto getest werd door de redactie van eGear.be vermelden we de testwaarde en brengen we een ✓ aan bij de waarde in de tabel.
Tesla Model 3 opladen
In onderstaande tabel vind je een indicatie van de laadkosten en de laadtijd van een Tesla Model 3 aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km wordt rekening gehouden met het verbruik in het tussenseizoen en met een laadverlies van 10%.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km | Tijd | |
---|---|---|---|---|
Thuis | 0,24€ | 3,6€ | 19u00 | |
Publiek middelsnel | 0,45€ | 6,8€ | 4u30 | |
Publiek snel | 0,75€ | 11,3€ | 0u25 | |
Tesla Supercharger | 0,61€ | 9,2€ | 0u25 |
✪ Publiek middelsnel: de kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Publiek snel: de kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS/Chademo) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Tesla Supercharger: de kost van laden aan Tesla Superchargers (gelijkstroom) hangt af van verschillende factoren. Lees hier meer over de Tesla Supercharger tarieven.
✪ Tijd: tijd om de batterij op te laden van 10% tot 80% in ideale omstandigheden. Thuis gaan we uit van een laadvermogen van 2,3 kW.
Overige specificaties
Specificatie | Tesla Model 3 |
---|---|
Batterijcapaciteit bruto* [kWh] | 60,0 |
Batterijcapaciteit netto* [kWh] | 56,0 |
Realistisch verbruik [kWh/100km] | 13,7 |
Laadvermogen DC | maximaal [kW] | 170 |
Laadvermogen AC | maximaal [kW] | 11 |
Lengte [mm] | 4720 |
Breedte [mm] | 1849 |
Breedte met spiegels [mm] | 2089 |
Hoogte [mm] | 1441 |
Bodemvrijheid [mm] | Geen data |
Draaicirkel [mm] | Geen data |
Koffer vooraan | frunk [liter] | 88 |
Koffer [liter] | 682 |
Koffer | achterbank plat [liter] | Geen data |
Gewicht rijklaar [kg] | 1840 |
Dakbelasting [kg] | Geen data |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Trekgewicht [kg] | 1000 |
Zitplaatsen | 5 |
✪ Realistisch verbruik: realistisch verbruik in de tussenseizoenen (10°C tot 15°C) bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie.
Ik ben benieuwd wanneer Tesla de prijs van het basismodel laat zakken tot 39999euro… ???
Zie ik nog niet snel gebeuren. Zeker niet met de recente update en feit dat alle concurrerende modellen nog flink boven de Tesla prijs zitten. Klanten voor de model 3 zijn ook eerder lease-rijders, niet zozeer de private Tesla kopers. Ik zie dus niet onmiddellijk wat ze er mee winnen om 4-5000 toe te geven op elke verkochte model 3 (privaat en lease). Zou ook druk kunnen zetten op de prijs in de buurlanden waar de model overal minstens 43000 euro moet kosten. Heel veel nadelen tov beperkte winst.
Eh voila:maart 2024 en de basisprijs is, zolang de premie loopt (allicht) 39.990€