Vlaanderen schrapt verkeersbelastingen voor elektrische leasewagens
Sinds 1 juli 2020 is het fiscaal voordeliger geworden om elektrische leasewagens in Vlaanderen in te schrijven.
In het Vlaams Gewest zijn volledig elektrische auto’s al een aantal jaren vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting (VB). Deze vrijstelling geldt voor particuliere kopers en voor bedrijven.
Het nultarief gold vreemd genoeg niet voor leasebedrijven. De officiële reden was dat er geen concurrentie mocht zijn tussen de gewesten. In Brussel en Wallonië is evenwel het minimumtarief van kracht, wat neerkomt op 61,5€ BIV en 83,56€ verkeersbelasting. In Vlaanderen kunnen deze bedragen voor elektrische auto’s met veel vermogen oplopen in de duizenden euro’s. Dit zorgde er voor dat het vaak voordeliger was om een krachtige elektrische leasewagen in Brussel of Wallonië in te schrijven.
Deze vreemde kronkel in de wetgeving is nu weggewerkt. Het Vlaams parlement heeft immers beslist om 100% elektrische leasewagens sinds 1 juli 2020 vrij te stellen van BIV en verkeersbelasting. De vrijstelling geldt niet met terugwerkende kracht.
Indien je meer wil lezen over subsidies en fiscale voordelen van elektrische voertuigen, kan je hier terecht.
wie kan er zo n auto kopen ?
max. 100 km autonoom op batterijen en 800 km verder met een 6 cylinder diesel van meer dan 200 pk ?
kleine tweedehandsdiesel moet wel biv betalen !!
vlaamse regering voor de werkmensen ?? ?
Beste Thomas Y, het gaat hier niet over hybride auto’s maar over 100% elektrische auto’s. Iedereen met een inkomen uit werken die in een nieuwe auto investeert, 30.000km per jaar rijdt en die kan rekenen, kan een elektrische auto kopen. De investering aan de basis is wat hoger, maar de lagere taksen, de veel lagere kost van onderhoud en vooral, de veel lagere kost per km aan ‘brandstof’ maken dat EVs in TCO goedkoper zijn dan nieuwe benzine of diesel auto’s.
Cng is nog steeds een goed alternatief….
Volvo v70 bifuel 2 liter 213 pk geen biv en geen rijtaks. Reeel verbruik van 4.5 kilogram aardgas/100 kilomter aan 0.9 euro. Reken zelf. Rijbereik gas 300 kilometer en op benzine nog ruim 800 kilomter
Het rijplezier met een EV is niet te evenaren met een CNG auto ( door de CNG tank wordt de auto zwaarder, je hebt ook PK verlies door Gas en bij sommige ondergrondse parkings mag je niet binnen met CNG ondanks dat het niet verboden is zoals bij LPG, vergeet ook niet de 4 jaarlijkse keuring ).
Het besparen op brandstof op EV is niet zo rooskleurig. Snelladers kosten geld als je niet met een Tesla rijdt.
CNG is wel een ramp voor het milieu. Al van bij het oppompen komen grote hoeveelheden methaan vrij, een 28 keer krachtiger broeikasgas dan CO2. Moet bovendien getransporteerd worden met reuzentankers die even veel vervuilen als 1 miljoen auto’s. Geen goed alternatief dus.
Als Cng zo slécht is dan moeten de mensen ook stoppen met verwarmen op aardgas. Het is juist zelfde. De helft van Vlaanderen in de kou ?
Ik heb juist gelezen dat ze in Nederland overwegen op EVS te verbieden in betalende parkings.
Reactie op transport aardgas. Tankers vervuilend akkoord. Eens op het net komt er geen vervoer meer aan te pas. Er is heel wat verlies op elektriciteitsnet. Bij de omzetting van zonne-ennergie naar 230 gaat er ook veel verloren.
Op een donkere windloze dag komt de helft van de elektriciteit van aardgascentrales.
Geert eerst opzoeken voor je reageert.
Mvg
Marc wat jij zegt klopt, we moeten stoppen met verwarmen op aardgas. Dat is geen duurzame bron van energie en stoot (veel) CO2 uit. Dat veel mensen het doen is maakt het niet goed.
Verlies op het elektriciteitsnet heeft geen invloed op het milieu en is dus irrelevant. Aardgaslekken (die er wel degelijk zijn) absoluut wel aangezien methaan een krachtig broeikasgas is.
Verlies elektriciteitsnet is ongeveer 1 a 2 pct. Niks in vergelijking met het verlies van een motor op cng. Verwarmen op cng is inderdaad op lange termijn niet houdbaar, maar voor verwarming voorlopig nog verdedigbaar aangezien het verlies ook warmte is, dus in die toepassing wel efficiënter.
En het argument dat omzetting naar zonne-energie inefficient is, is helemaal buiten de kwestie. Dat is namelijk ingecalculeerd…
@Thomas Y:
Het gaat over een auto leasen en jij begint over kopen?
Een leaseauto koop je per definitie al niet.
Een middenklasse BEV haalt overigens al met gemak 400-500 km zonder bij te laden.
Marc, verwarmen op aardgas wordt al verboden, in nieuwe verkavelingen mogen geen aardgasleidingen meer aangelegd worden. Verliezen van zonne-energie zijn irrelevant voor een oneindige en kosteloze bron. Er zijn ook nog andere bronnen van hernieuwbare elektriciteit, zoals wind, waterkracht, biomassa … Er moet meer werk gemaakt worden van stockage, het kan toch niet de bedoeling zijn dat we, zoals in 2019, ons overschot aan elektriciteit moeten exporteren, en tegelijkertijd peperdure en zwaar vervuilende fossiele brandstoffen moeten importeren?
@ Geert Tamsyn : inderdaad stockage van electriciteit … er wordt nu al met momenten een overschot van alternatieve energie opgewekt … nu worden gewoon op deze momenten de windmolens stilgelegd (kijk maar eens aandachtig rond tijdens zonnige dagen met wind, hier en daar staan dan windmolens stil) … alleen opslag van energie is VERBODEN in België … en de politiekers … tja … hebben wij die nog? In onze omringende landen is opslag van energie via een batterij al toegelaten … België zal wel volgen … in 20j ofzo … En a propos ik begrijp die hele heisa over aardgas niet zo goed … ik dacht dat het vooral in Nederland een probleem was ivm aardverschuivingen door lokale gaswinning (hebben wij hier ook meegemaakt bij kolenwinning) dat Nederland het niet zelf meer zou kunnen oppompen en aldus zou moeten gaan inkopen en dat ze in Nederland nu overschakelen naar … ??? iets anders dan gas ???? … Belgisch aardgas komt voornamelijk van Rusland en Turkije dacht ik te weten … en aardgas is wel een pak milieu vriendelijker dan mazout … en je zou ervan staan kijken hoeveel mensen nog op mazout verwarmen …. schrijf aardgas toch maar niet te snel af …