Buurlanden verhogen elektrische auto subsidies. Zal België volgen?
Nederland, Frankrijk en Duitsland hebben deze maand de overheidspremies voor elektrische wagens serieus verhoogd. Zitten er ook in België subsidies in de pijplijn?
De Europese auto-industrie zit in het slop. Dat zat er aan te komen door de strengere uitstootnormen en de veranderende marktomstandigheden, maar de corona-crisis is nu de trigger die de neerwaartse trend in een stroomversnelling brengt.
Onze buurlanden proberen de schok te dempen door de subsidiëring voor elektrische voertuigen op te trekken. Vanaf 1 juli stijgt de overheidspremie voor een elektrische auto in Duitsland van 3.000€ naar 6.000€. In Frankrijk stijgt die premie van 6.000€ naar 7.000€ en de slooppremie voor een oude diesel van 2.500€ naar 5.000€. Nederland tenslotte kwam deze maand met een EV-premie van 4.000€ voor nieuwe elektrische auto’s, en 2.000€ voor tweedehands modellen.
In België moeten we het voorlopig zonder subsidies doen. De belangrijkste overheidspremie die we hadden, was de Vlaamse EV-premie die gold voor elektrische wagens, e-bromfietsen en e-motorfietsen. Deze werd in januari 2020 afgevoerd door besparingen bij de Vlaamse overheid. Tot 2013 hadden we op federaal niveau ook een belastingsvermindering van 30% voor elektrische personenwagens.
De kans dat we op korte termijn nieuwe EV-subsidies krijgen op federaal of Vlaams niveau lijkt klein. Dit dossier werd in april overgeheveld naar het kabinet van minister Lydia Peeters (Mobiliteit en Openbare werken). We hebben uit goede bron vernomen dat, aangezien de middelen en mensen nog niet overgeheveld werden, dit dossier op korte termijn niet zal behandeld worden.
Ook op federaal niveau lijkt er voorlopig niets in de pijplijn te zitten gezien we nog steeds geen volwaardige regering hebben. Bovendien moet onze overheid door Corona al vele miljarden uitgeven om de economie niet volledig te laten kelderen, dus EV-subsidiëring is begrijpelijkerwijs geen prioriteit.
Welke belastingvoordelen je momenteel wel kan krijgen voor elektrische voertuigen kan je hier lezen.
Corona excuus kunnen ze in het buitenland even goed gebruiken ? dat is niks nationaal.
Zo als bijna altijd loopt België weer achter
Waarom breidt vlaanderen zijn ecologiepremie niet uit voor EV lichte vracht ? Ze doen het wel voor CNG lichte vracht.
waarom zouden ze hier premies geven, er zijn niet voldoende laadpalen, en als die er zijn, dan zijn ze nog kapot ook. En vraag maar eens een paal aan, na de ellendige papierwinkel zijn ze nog niet in staat om er een te plaatsen want dan moeten ze eerst wachten tot de weg wordt heraangelegd, of hebben ze een andere smoes. En als je een plaats voorstelt dan is er altijd wel en argument te vinden om die toch maar niet daar te plaatsen maar wel op die andere plaats waar het sociaal niet acceptabel is omwille van een andere paal op 200 meter afqtand. En zo kunnen we nog uuuuuuren doorgaan. NEEN hier is en e-wagen niet aan de orde, koop maar terug een vuile diesel!
Wanneer je de meest efficiënte motoren koppelt aan betere batterijen (die zijn er wel degelijk) en superefficiënte zonnepanelen in het dak heb je geen laadpalen meer nodig! Is iedereen dan het experiment met de Audi A2 van in 2010 al vergeten? En wat Colruyt doet met waterstof is al helemaal hoopgevend, maar waar blijft die technologie voor het grote publiek? En niemand spreekt over de experimenten met Teslaspoelen: spoelen in de vangrails en een spoel in de auto om draadloos stroom te krijgen! Die technologie bestaat al meer dan 100 jaar !!!
Helemaal mee eens. Maar is dat laatste zo simpel als dat je het schrijft ?
Arthur, H2-technologie voor het grote publiek is niet mogelijk: H2-gas is extreem lekgevoelig (H2 is de kleinste gekende molecule), extreem explosief(kan al ontvlammen zonder vonk of vlam) en veroorzaakt haarscheurtjes in de metalen waarmee het in contact komt. Zoiets kan je niet in handen geven van miljoenen niet altijd even handige chauffeurs. Bovendien kost een H2-pomp 1,8 tot 2 miljoen euro, en kan ze hooguit 35 tot 40 auto’s per dag bedienen, kan onmogelijk rendabel zijn.
Het ongewenste effect waar die uitgebreide subsidies voor EV’s voor zorgt is dat de autofabrikanten niet kunnen volgen …
nav. goede condities op het Autosalon 2020 een Seat Mii Electric besteld op 19/1/20
uiterste leverdatum zou 15/7 geweest zijn (al ruim genomen)
blijkt nu dat de jaarproductie bij de VAG groep voor de drieling VW e-UP/Skoda Citigo EV/Seat Mii Electric zo snel werd ‘besteld’ dat ons order pas volgend jaar zou kunnen geleverd worden.
dus chapeau voor Tesla die uiteindelijk maar blijven produceren maar de traditionele autofabrikanten hebben moeilijkheden om de vraag te volgen (gebrek aan batterijen?)
E-golf besteld op Autosalon geleverd in juni en al 3000 km zalig mee gereden. Door rustig te rijden (90 – 100) kom ik voor woon werk (ik rijd 4 dagen leuven – brussel) uit op 12 kWh / 100km. Laadpaal thuis dus nooit gaan tanken.
oh vergeten te zeggen, 27500 euro betaald (is wel vrij basis versie maar dat is e-golf nooit) en nog eens 700 euro korting op laadpaal. Preorder van ID.3 opgezegd.
FilipB – amai, slechts 5 maanden moeten wachten op je e-Golf !!
veel electrisch rijplezier !
Kris VDM … niet kunnen volgen … volgens mij is het eerder niet willen volgen … net zoals met de laadpalen (en de goedkeuring daarvan) … niet willen volgen om de prijs nog wat hoog te houden … en op de politiek moet je niet rekenen … iedereen is blijkbaar vergeten dat we al meer dan 1 jaar geen regering meer hebben en dat diegene die er nu aan de macht zijn enkel hun portefeuille vullen en de beslissingen doorschuiven naar de echte regering die er normaal zou moeten komen … en omdat de prijzen niet echt gezakt zijn naar een aanvaardbaar niveau heb ik terug een diesel gekocht (wordt in sept-okt geleverd) … en zijn we aldus weer voor een 15j diesel-rijder ipv EV-rijder … en ik denk dat ik hiermee niet de enige in België ben die terug naar de diesel gedwongen wordt nav de hoge aankoopprijs …
Belachelijk en beschamend. Hier is voor alles geld, behalve voor het milieu en de belastingbetaler. CNG ook veelbelovend, maar waar blijven de bijkomende tankplaatsen? Ons land, hinkt hopeloos achterop.
7000 euro subsidie en dan 5000 euro slooppremie , dat zou fantastisch zijn . blijft nog duur genoeg dan . maar is al betaalbaar
Ja, lap een EV zal niet gekocht worden nu er al gesproken wordt om de elec-prijzen drastisch te verhogen bij piekgebruik.
Gezien een EV dus veel elect. verbruikt is het zeker niet meer aan de orde om deze aan te kopen
Franky, als je ’s nachts in oplaadt is er niet echt sprake van piekgebruik. De bedoeling is juist om mensen aan te sporen om hun piek te spreiden.