EU overweegt 0% BTW op verkoop van elektrische wagens
In het kader van een groen herstelplan overweegt de Europese Commissie om de verkoop van elektrische wagens BTW-vrij te maken, ook voor particulieren. Dit komt in de meeste EU-landen neer op een prijsdaling van ongeveer 20%.
De EU werkt momenteel aan een herstelplan om de Europese economie uit het slop te trekken na de doortocht van het Corona-virus. Daarvoor zal de komende jaren miljarden vers geld geprint worden. Hoe dat geld juist in de economie moet terecht komen is nog niet in kannen en kruiken, maar mogelijke pistes zijn corona-obligaties, veel meer groene obligaties (Green QE), herstelfondsen, goedkope leningen en allerhande fiscale stimuli.
Als we dan toch zo massaal gaan investeren, dan kunnen we dat maar beter paren aan een groene omwenteling, zo denken ze bij de Europese Commissie. Daarom zullen aan heel wat investeringsprojecten groene voorwaarden verbonden zijn. Denk daarbij aan luchtvaartmaatschappijen die efficiënter moeten gaan vliegen, autofabrikanten die nog zuinigere auto’s moeten bouwen, etc.
Één van de vele mogelijke opties binnen het groen herstelplan is om de verkoop van elektrische wagens BTW-vrij te maken, zo heeft nieuwswebsite Bloomberg opgevangen.
Never waste a good crisis
De Europese Commissie haalt daarvoor de mosterd in Noorwegen, waar elektrische wagens al jaren vrijgesteld zijn van BTW. Noorwegen is mede daardoor dan ook wereldleider geworden qua elektrische mobiliteit.
BTW-heffing is natuurlijk geen Europese, maar een nationale bevoegdheid. Het is dus maar de vraag of de Europese Commissie er in zal slagen om alle EU-landen hierover op één lijn te krijgen. Het achterhouden van herstelfondsen en Corona-obligaties kunnen natuurlijk een stok achter de deur zijn, vooral voor de noodlijdende Zuiderse landen. Never waste a good crisis, is momenteel het motto aan het Schumanplein.
Op zich een goed idee om meer EVs op de weg te krijgen die de plaats innemen van auto’s op fossiele brandstoffen, maar zeer slecht nieuws voor de particulieren die zich inmiddels reeds een EV hebben aangeschaft en daarop de volle pot BTW betaalden. Die zouden nu de herverkoopwaarde van hun auto in één klap met 20% (waarschijnlijk zelf ietsje meer)zien zakken. Dat is wel zuur.
BTW ben je altijd kwijt
Super initiatief, eindelijk maakt men er werk van. Er zijn genoeg mensen die de electrisch aangedreven wagen willen proberen maar wachten af wegens te lage ergonomie en vooral de hoge aanschafprijs. Zolang er binnen Europa geen éénzijdige richtlijnen zijn die dan ook effectief MOETEN na geleefd worden door elke lidstaat zal dit bij velen toch een wrange smaak achterlaten. Ook aan wie de tussenkomst zal gegeven worden en hoeveel zal goed bekeken moeten worden. In het verleden gebeurde het vaak dat er in Belgie staatstussenkomsten werden voorzien, maar dat de constructeurs op vrij korte termijn hun prijzen optrokken en de tussenkomsten zijn doel dus miste. Zelfstandigen en vennootschappen maakten dankbaar gebruik van deze regelingen, fabricanten verkochten meer maar vooral duurdere voertuigen en de particulier bleef op zijn honger zitten en keek ernaar. Staatstussenkomsten gingen dus eigenlijk niet naar de juiste doelgroep. Veel geld weg en het bleef zoals het eerder was. Het wordt tijd dat ook de automobiellobby hier zijn verantwoordelijkheid in neemt!
Nul procent btw op de aankoop van alle ev’s zou de zoveelste maatregel zijn die vooral de gegoede burger en bedrijven ten goede komt.
De niet betaalde btw op – bijvoorbeeld – een Porsche Tacycan ligt veel hoger dan niet betaalde btw op – bijvoorbeeld – een Renault ZOE.
Nu al schuift de Vlaamse overheid massaal belastingkorting toe naar de koper van de Taycan in de vorm van vrijstelling van BIV en van jaarlijkse verkeersbelasting.
het is ook nooit goed. Uiteraard is in absolute termen 21% meer geld voor een dure auto dan een goedkopere. Het doet mij denken aan het grapje van de chauffeurs van een Ferrari, een Mercedes en een Lada in een kettingbotsing. De Ferrari klaagt, bij het zien van een ingedeukte koffer, “weer een dag werken voor niets”. Waarop de Mercedes chauffeur klaagt dat “hij een week voor niets gaat moeten werken”. Op dat moment knalt de Lada achteraan in. En roept de man “weer een jaar voor niets werken”, waarop de Ferrari en de Mercedes in koor roepen “moest je maar niet zo’n dure auto kopen.
De mijne is een sobere BMW i3 🙂
Normaal moet een elektrische wagen al beterkoop zijn als een andere wagen
Veel lagere productiekosten het enige dat geld kost is de batterij de meeste technische snufjes heeft de gewone man niet nodig om naar zijn werk te gaan dat word alleen opgedragen door de lobby van de auto-industrie om reuze winsten te maken voor een voorbeeld een Ford Focus is volgens mij in elektrische uitvoering 20% Beterkoop als hij van de lijn loopt zonder al die dingen die niet nodig zijn zoals verbinding met het internet parkingassitent in line keeping ….
En dan nog geen BTW dan zou die wagen voor 20.000€ in de showroom staan
VERSTANDIGE MENS DIE WILLY,
ik kan het niet beter verwoorden.
dat die uitvlucht van dure nieuwe technologie nu maar stopt.
Wagens in aanschaf zijn steeds duur voor een particulier sowieso. De salariswagens tieren weeldig in België. En wie betaalt? Grootdeel degene die er geen heeft. Schaf salariswagens af en met het vrijgekomen belastingsgeld kunnen we misschien de mobiliteit verbeteren.
@John, je moet goed beseffen vanwaar die salariswagens komen: onze hoge loonkost. Een paar jaar terug zijn de cafetariaplannen ontstaan waarbij werknemers konden kiezen wat ze met hun 13de maand konden doen. Uitbetalen aan 60% belast of een salariswagen; velen kozen toen voor een salariswagen. En laat ons wel wezen, de coronacrisis laat duidelijk zien dat er limieten zijn aan OV, ieder zijn eigen bubbel is enkel mogelijk in een eigen auto
Voor elke afgeschafte bedrijfswagen, en dat zijn allemaal jonge, betrekkelijk groene wagens met lage uitstoot, komt een oude tweedehands met hoge CO2 uitstoot in de plaats. Of wat dacht je dat werknemer gaan doen? Elke 4 jaar de nieuwste versie kopen? Neen als je zelf betaalt is tweedehands van 5 – 6 jaar en ouder, goed genoeg. Wie verkoopt die onzin dat salariswagens geld kosten of slecht zijn voor het milieu? Demagogie ….
@ BERT,
jou redenatie gaat alleen op wanneer de wagens op dezelfde manier gebruikt worden.
iedereen weet dat een bedrijfswagen veel intensiever gebruikt wordt dan een privewagen (omdat het toch niets kost)
of wat dacht je van een ritje antwerpen utrecht om op pokemon te jagen(ja zulke dingen gebeuren)
bedrijfswagen moet dienen in functie van het bedrijf,waarbij woon werk verkeer nog door de vingers kan gezien worden.
al de rest zet gewoon aan tot misbruik.
salariswagens zijn gewoon een handig truukje om legaal te frauderen.
werknemers moeten betaald worden in euro’s,niet in andere(legale) truukjes.
heel het salariswagen gedoe geeft alleen maar aan hoe discriminerend ons systeem in elkaar zit.
diegenen die ervan kunnen profiteren hebben natuurlijk gelijk dat ze het doen,wat niet wegneemt dat diegenen die geen rechten hebben wel mogen meebetalen voor de goedkope salariswagen van de buurman.
elke euro die bespaard word op de staatskas betaald elke belastingbetaler.
soms is het net of men wil in be absoluut mensen tegen elkaar opzetten door regels te verzinnen waarvan men weet dat men een deel van de bevolking benadeeld
Ik vind het zeker een goed idee want nu zijn ze 10000 euro duurder en kun je er nooit uithalen .Ze moeten iets doen ,want anders gaan de elektrische nooit aan slaan vrees ik .
Is er al een datum waarop hierover beslist zou worden? Ik ben me namelijk op dit moment aan het informeren over de aanschaf van een nieuwe elektrische wagen. De Kia e-Niro staat momenteel in polepositie, al heb ik de Hyundai Kona nog niet helemaal afgeschreven. Iemand ervaring met een van deze wagens? Of nog andere suggesties?
wel goed in het oog houden dat de prijzen niet stiekem opgevoerd worden , id3 basic ging onder de 30000 kosten , daar 21% af zou onder de 24000 uitkomen . laten we hopen dat dat ook werkelijk is
Ik heb wel oor naar het argument van btw afschaf. Maar ik zou zoals de volkse volkswagen ooit. Die afschaf beperken tot de basismodellen. Wie meer luxe wil, moet dan toch maar de btw betalen. Ben ook radicaal gewonnen voor afbouw van de bedrijfswagens => alleen elektrische wagens zouden voor mij nog mogen fungeren als bedrijfswagen. Voor de rest loonlasten omlaag en grootbedrijfsbelasting omhoog. Zij die meer mensen tewerkstellen doen een goede zaak.
Inderdaad BTW afschaffen op ev’s maar met een max bedrag. bv max 30000 euro btw inbegrepen. Indien de prijs lager dan geen btw te betalen of als belastingkrediet terug te krijgen via de belastingen. Zo zet je fabrikanten onder druk om hun prijzen te laten dalen. En de overheid kan dan dat max bedrag ieder jaar met 1000 of 2000 euro laten zakken om de prijs nog wat meer te laten dalen.
Moest men zo te werk gaan, ben ik er zeker van dat fabrikanten er alles aan zullen om zeker hun basismodellen juist onder die max. prijs te krijgen.
men heeft een mooie kans om de lagere klasse een extra te gunnen verpruts met het afschaffen van de premie bij aankoop.
dat ze die hadden behouden voor bedragen tot 35000 bv en 5000 blijven uitbetalen.alles erboven 0
wie iets koopt van 50000 of meer doet dat voor de premie? dag jan
ze geven zelfs meer uit aan optie’s