Dit zijn de nieuwe CNG en LPG auto’s op het Brussel autosalon
Op het elektrische en het hybride front heeft het autosalon van Brussel veel nieuwigheden in petto, maar ook bij de alternatieve brandstoffen valt er enig nieuws te melden. Hier volgt een overzicht van nieuwe CNG en LPG auto’s die op het salon zullen staan, en waarvoor je meteen een bestelbon kan tekenen.
1. Audi A5 Sportback g-tron
Bij de Volkswagen groep geloven ze al geruime tijd in aardgas als alternatieve brandstof. De VW-groep merken Audi, Seat, Skoda en VW zelf hebben dan ook allemaal CNG in het gamma. Daar wordt nu weer eentje aan toegevoegd met de komst van de Audi A5 Sportback g-tron.
De A5 g-tron tekent een officieel aardgas-verbruik op (NEDC) van 3,8 kg/100 km en kost minstens 44.700€.
Wil je weten of aardgas wel milieuvriendelijk is, dan kan je dit artikel lezen. Voor een overzicht van alle beschikbare CNG-wagens kan je hier terecht.
2. Dacia Duster LPG
LPG lijkt al lang vergeten, maar Dacia haalt het weer van onder het stof. Dat doen ze met een LPG-versie van hun compacte SUV, de Duster. De Duster ECO-G 100, zoals hij voluit heet, draait uiteraard ook op benzine.
De auto wordt voorwielaangedreven door een motor die 170 Nm koppel levert. Prijzen zijn nog niet bekend.
Deze “Bi-Fuel” LPG-motoren komen binnenkort ook naar de andere modellen in het Dacia gamma, zijnde de Logan, Logan MCV en Sandero.
3. Ssangyong Korando CNG
Op de stand van het Koreaanse Ssangyong mag de Korando SUV aan de CNG. Dankzij drie tanks met een totaal volume van 11 liter geraakt de Korando 220 km ver op CNG. Daarna schakelt de wagen over op benzine. De Korando CNG is beschikbaar vanaf 22.990€.
4. Ssangyong Tivoli CNG
En nog bij Ssangyong mag de Tivoli, een compacte SUV, aan de aardgas. Twee tanks van in totaal 10 liter geven de auto een CNG-autonomie van 190 km. De Tivoli CNG heeft een vanafprijs van 17.990€.
De Audi A5 g-tron is wel al langer op de markt hoor. Topwagen! CNG-wagens vind je het komende autosalon ook bij Seat, Skoda, VW, ssangYong en Fiat. Trouwens CNG en lpg zijn compleet niet vergelijkbaar als brandstoffen: Lpg leunt qua ecoscore aan bij diesel. CNG leunt met een betere ecoscore dan alle hybrides eerder aan bij EV’s en FCEV.
CNG is gewoon een fossiele brandstof. Net als diesel en benzine. Leunt helemaal niet aan bij EV’s die oneindig veel minder direct uitstoten.
niks voor de man met de klak .de A5 g-tron.
2 full option dusters voor de prijs van 1 audi,en nog genoeg over om taxen en brandstofkosten te betalen…..
wie heeft ze nog allemaal op een rij?lol
Wie een CNG wagen koopt gaat een zeer lage uitstoot hebben wanneer de SNG brandstof op de markt komt.
SNG is een synthetische brandstof die opgewekt wordt via windmolens.
CNG is dik OKEE
Uitstoot : niet vergelijkbaar met diesel noch benzine ; geeft betere waarden ( nul fijnstof, geen roet en verminderde STIKSTOFOXYDE en KOOLSTOFDIOXYDE )
Goedkoper ! Nuttig argument toch als je minder verdient dan pakweg hogere ambtenaren, politiekers of CEO ‘ die zich veelal niet of minder bekommeren om de prijs en het aantal uitlaten aan hun voertuig.
Who knows breekt binnenkort de tijd aan om aardgas LPG en CNG in de toekomst uit eigen slib en groenafval in eigen regio te produceren. Met als gevolg een prijsdaling en ecologisch aspect van transport importdaling.
Dank aan Emmanuel voor neutrale info en positieve houding ten aanzien van CNG “durvers”
Ik rij sinds twee jaar met CNG wagen en dit met heel gerote voldoening. Weinig verbruik van goedkope brandstof – geen BIV en geen autotaks. Wie nadenkt kan hier veel geld besparen….
Laatste Vrt-reportage niet gezien over aardgas? (Methaan-lekken-probleem)
CNG moet aangevoerd worden van de andere kant van de wereld, in supertankers bij een temperatuur van -252 °C. 1 zo’n tanker vervuilt even veel als 1 miljoen auto’s. CNG is dus helemaal niet zo groen, waarom worden in nieuwe verkavelingen aardgasleidingen niet meer toegelaten?
Cng is hetzelde als het aardgas waarmee iedereen z’n huis mee verwarmt, mischien iets om over na te denken.
Het komt via pijplijdingen van Rusland,… naar hier. Een klein gedeelte idd met het schip.
Niet te vergeten dat CNG ook een fossiele brandstof is, maw. de voorraad ervan is beperkt. Het is idd wel zo dat nu veel mensen naar budget … dat kan je niemand kwalijk nemen
praten over milieu en er iets voor doen is nog niet hetzelfde als geld uitgeven dat je niet kan/wil uitgeven.
de belgische staat geeft nu voordelen voor CNG-rijders maar zoals we weten, als de wind draait, zijn die voordelen misschien ook verleden tijd
Wim D., amper 7 % van het aardgas dat wij in ons land verbruiken komt uit Rusland (bron: FEBEG). De rest komt hoofdzakelijk per schip o.m. uit Qatar, de capaciteit van de LNG-terminal in Zeebrugge werd onlangs nog verdubbeld.