Deelauto platform DriveNow staakt activiteiten in Brussel
BMW’s deelautoplatform DriveNow geeft er vanaf 1 maart 2020 de brui aan in Brussel. Het concept is er niet winstgevend.
DriveNow, een deelautobedrijf dat volledig in het bezit was van BMW, biedt deelauto’s aan in verschillende wereldsteden. In Brussel begon het z’n activiteiten in juli 2016. Momenteel telt het platform in onze hoofdstad 300 deelauto’s (verschillende modellen van Mini en BMW) en 26.000 gebruikers.
Enkele maanden geleden ging DriveNow een merger aan met Car2go, het internationale deelautoplatform van Daimler. Vanaf 2020 gaan zij samen verder onder de nieuwe naam ShareNow. Maar dat is dus buiten Brussel gerekend, waar DriveNow de transitie naar ShareNow niet zal maken, en vanaf 1 maart 2020 alle activiteiten stopzet.
Verliezen stapelen zich op
DriveNow zegt in Brussel geen winst te kunnen maken, ook niet in de nabije toekomst. De verliezen hebben zich de afgelopen jaren dan ook opgestapeld. In 2016, 2017 en 2018 leed DriveNow Brussel respectievelijk €2,24, €3,25 en €2,93 miljoen verlies.
Wie nog wil autodelen in onze hoofdstad hoeft echter niet te treuren. Er zijn immers nog andere deelautobedrijven actief in Brussel en daarbuiten. Hier vind je een overzicht van alle autodeelplatformen in België.
DriveNow, binnenkort ShareNow, gaat wel verder in een heel aantal andere wereldsteden. Onder andere Amsterdam, Parijs en Madrid blijven genieten van hun diensten.
Deelauto’s, deel fietsen, deel steps is de nieuwe hype. Over 5 jaar is die hype over wegens economisch niet houdbaar
België/Vlaanderen dreigt – als ze zich verder zo op zichzelf blijven terugplooien – over 5-10 jaar wel op meer gebieden de boot volledig missen.
@ivob al dat deelgebeuren is een doodgeboren kind, gaat nooit meer dan een paar percent van het totaal uit maken. Good luck voor diegene die er willen investeren, er is nu al totaal geen respect voor de eigendom van een ander
Ja Herman, negatief zijn is altijd makkelijk! De toekomst ligt echter daar bij het delen, hoe makkelijk kan het zijn over een voertuig te beschikken dat steeds aan alle noden voldoet? YES indeed, sharing. Waar je steeds dat voertuig kan kiezen dat je op dat ogenblik nodig hebt. Kleine stadsauto, grote familiewagen, camionette om te verhuizen, minibus om op reis te gaan.
De prijzen van vandaag laten gewone mensen niet meer toe om over een eigen voertuig te beschikken. Laat de autoconstructeurs maar zo verder doen, en de europese merken zullen als sneeuw voor de zon VERDWIJNEN.
@hanspeter, voor een paar procent stadsmussen is autodelen prima. Hoeveel gebruikers zijn er? 100000 ? Op wat ? 5000000 miljoen private auto’s? Dus ja voor een paar procent van de bevolking is dit relevant, alleen zal de vraag zijn hoeveel wil je er voor betalen? Want ooit moet cambio, partago , poppy en andere winstgevend worden. Kans is groot dat binnen 1 of 2 jaar poppy ook einde rit gaat zijn
Drivenow is verreweg het grootste freefloat deelautobedrijf in Brussel. Ik ga ze hard missen.