MG lanceert elektrische SUV nu ook in België
Het teloorgegane automerk MG komt terug met een elektrische SUV. Niet meer heel Brits, maar wel in een Chinees jasje.
Het in 1924 opgerichte Britse automerk MG beleefde eind vorige eeuw woelige tijden. Het merk verdween begin jaren 2000 van de Europese markt en de restanten kwamen in 2006 in Chinese handen terecht.
De Chinese eigenaar SAIC wil MG nu een nieuwe kans geven in Europa, en dat moet gebeuren met de lancering van een volledig elektrische SUV, de “ZS EV”. Die auto werd enkele maanden geleden al geïntroduceerd in Nederland, en komt nu ook naar België. De première is voorzien op het autosalon van Brussel.
De ZS EV is een elektrische variant van de gewone benzine-gevoede ZS, een SUV die in 2017 in China op de markt kwam. De elektrische ZS wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 143 pk en 353 Nm koppel. De 0 tot 100 sprint duurt 8,2 seconden en z’n topsnelheid is beperkt op 140 km/u.
Dankzij z’n 44,5 kWh batterij tekent de ZS EV een theoretisch rijbereik op van 263 km (WLTP). In de praktijk verwachten een realistische actieradius van ongeveer 200 km.
Brand Stores
Thuis laden aan een gewoon stopcontact duurt ongeveer 20 uur. Dankzij de 80 kW CCS laadtechnologie kan je aan een snellaadpaal van 10% tot 80% laden in ongeveer 40 minuten. Aangezien moderne elektrische wagens al gemakkelijk tegen de 150 kW laden is dit niet bijzonder snel, maar afhankelijk van je vereisten best acceptabel.
In België moet de eerste elektrische MG minstens 30.985€ inclusief BTW kosten. Dat is een pak geld, maar MG belooft dat zelfs de basisversie (Comfort) al rijkelijk uitgerust is, met o.a. adaptieve cruise control, navigatie, aluminium velgen en parkeersensoren. Wie het nog wat luxueuzer wil, kan voor de “Luxury” uitvoering opteren.
De verdeling zal gebeuren via nog te benoemen Brand Stores. De verkoop start in januari 2020, en de eerste leveringen moeten nog gebeuren in het eerste kwartaal van 2020.
31.000€ voor een elektrische SUV is toch niet zoveel?
Neen , voor een elektrische SUV is het goedkoop maar 30.000Euro is nog altijd een smak geld.
Deze week vrijdag een eerste kennismaking met de MG ZS e @ MG brandstore Breda …
Een elektrische SUV met +/- 250km rijbereik, met degelijke kofferruimte, full option zal hij ergens rond de € 34.000 zitten, … De eerste EV die ik zou overwegen!
@joeri vlekken, idd een EV om te over wegen. Eens zien wat de eerste reviews zullen geven
Graag wil ik de chinese prijs wel eens kennen hoeveel moet weeral naar onze staat om het potje te vullen ik vermoed werkelijke prijs tussen 15000 en 20000 euro graag jullie reactie dank u
@Vandewalle D
Er zit zeker een groot verschil in prijs tussen een auto voor de europese markt en de chinese markt, en op het eerste zicht zie je niet waar dat prijsverschil vandaan komt, tot je ze naast elkaar zet in een crashtest of een rijtest en dan zal je een enorm verschil zien.
Een paar jaar terug was er eens een filmpje op youtube waar ze 2 auto’s van hetzelfde model (kan niet meer herinneren welk merk/model het was) testen op veiligheid en rij, de europese versie haalde 4 sterren, de chinese amper 1 ster
@Vandewalle i Nederland kost ie net geen 30.000, in de UK 26500 euro en in china zal dat rond de 20.000 USD zijn
op hun website mgmotor.eu kan je de 2 versies bekijken (standaard + luxe uitvoering)
de luxe versie kost 32.985euro
de enige optie voor zowel de standaard als de luxe versie is de kleur. Er zijn 5 kleuren, de basiskleur wit is gratis en de andere kleuren zijn 650euro extra
dus een luxe met kleurtje komt op 33.635euro
ik had een maandje terug eens gevraagd naar hun prijzen voor België en ze zeiden me dat alle prijzen in Europa hetzelfde zullen zijn, dwz. de prijzen voor eventuele subsidies etc. De Nederlandse prijs is dus ook de prijs voor in België.
en er zijn al vele testen en reviews te vinden op youtube
zoek maar op “mg zs ev”
de veelal Engelse reviews zijn veelal lovend
de review van James & Kate is al na 3 maanden gebruik van de auto, en ze zijn best tevreden
het enige wat voor België nog ontbreekt is de uitgekozen partner voor (het weinige) onderhoud hoewel ze in NL al met Van Mossel werken, die autogroep is ook in België actief
30000 voor een chinees?
zonder de zekerheid van service na verkoop?
het mag dan nog zo veelbelovend zijn,maar iets van 30000 euro wil ik toch wat meer zekerheid achteraf,en liefst geen 50 km van de deur.
het enige wat voor België nog ontbreekt is de uitgekozen partner
Moorkens.
Waarom zien EVs er nog steeds uit als klassieke auto’s , met een enorm “motor”comparitement vooraan? De chauffeur zit nog steeds, net als bij benzinewagens, halverwege de auto. Kan er niet slimmer omgegaan worden met de ruimte tussen de vier wielen van een EV?
Daar zijn verschillende redenen voor:
1. Een deel van de EV is nog gebouwd op een klassiek of hybride platform (ze zijn gebaseerd op hun fossiele voorganger of moeten in productie voor beiden kunnen dienen).
2. Aan de basis als EV ontworpen auto’s zijn vooraan al aangepast en hebben voorin bv. al een ruime “frunk”.
3. Autobouwers en vooral autogebruikers zijn nogal een conservatief clubje. Als je een te grote overgang doet van het bestaande naar iets nieuws haken ze af.
Herman / 12-16-2019 / ·
@joeri vlekken, idd een EV om te over wegen. Eens zien wat de eerste reviews zullen geven
Je kan – met alle respect – een Shanghai Automotive Industry Corporation “MG” toch niet vergelijken met je elders weerhouden Audi e-Tron of een Mercedes EQC?
Als je die twee laatsten gekozen hebt louter op basis van de vervoerscapaciteit zijn ze ook niet top (wat hun range ook al niet is). De Audi e-tron staat in de bananabox test gelijk met de (veel goedkopere) e-Niro. De Mercedes EQC zit er zelfs ver achter en staat – wat betreft laadcapaciteit – nog achter de Nissan Leaf en KIA e-Soul.
@ IVO
afwachten,ja
binnen een jaar of 5,na eerste leveringen heb je daar mss wat zicht op.
ik heb geen zin om een proefkonijn van 30000 e te spelen voor een constructeur die alles nog moet bewijzen.
dan liever de vertouwde leveranciers.
laat diegenen die geld teveel hebben maar proefkonijn spelen.
Shanghai Automotive Industry Corporation is al in 1958 opgericht en een van de vijf grootste autofabrikanten van China.
Alcopa, de holding van de familie Moorkens, is/was in ons land vooral bekend als importeur van de automerken Hyundai, Suzuki en tot 2003 van Mitsubishi. De afgelopen jaren heeft Alcopa flink geïnvesteerd in zijn Europese expansie. De groep is inmiddels eigenaar van de op een na grootste autodealergroep van Zwitserland.
Moorkens is nu actief als invoerder van de Zuid-Koreaanse merken Hyundai en SsangYong en de Japanse merken Suzuki en Isuzu, samen goed voor 5 procent van de Belgische markt. Daar komt nu dus ook MG van het Chinese bedrijf SAIC bij.
Alcopa haalt een omzet van bijna 2 miljard euro.
De auto’s verdeeld op de EU markt moeten aan dezelfde veiligheidsvereisten en garantiebepalingen voldoen.
De Alcopa Groep bestaat verder nog uit zes business-lines: Alcadis (auto-invoer van de eerder vernoemde Hyundai, Suzuki, Isuzu en SsangYong, MG), MODIS (autodistributie), Moteo (invoer en distributie van tweewielers, onderdelen & accessoires), EOL (productie en distributie van kantoorbenodigdheden), AlcopaimmO (vastgoed) en AlcoDev (belast met de diversificatie van de Groep).
Zowel de constructeur als de invoerder hebben dus al het een en ander bewezen.
Overigens is o.a. Volvo ook al bijna 10 jaar in Chinese handen (en wordt een deel daar geproduceerd door de Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd.) en start Tesla er een productielijn op (dus een Tesla kan ook evengoed door arbeider uit Shanghai onder handen genomen zijn).
Dan spreken we nog niet over alle onderdelen waaruit een auto bestaat en die van overal ter wereld komen. De tijd dat je een auto en zijn kwaliteit kon verbinden aan een bepaald land (of merk want deze – op het eerste zich concurrenten – delen ook al onderdelen tot hele motoren toe) ligt al geruime tijd achter ons.
Momenteel zou ik meer vertrouwen hebben in een ‘Chinese’ MG dan in een ‘Britse’ MG.
Gisteren een bezoekje gebracht aan de MG brandstore bij Van Mossel in Breda .
Bij de eerste ‘kennismaking’ met de MG ZS is de bouwkwaliteit en degelijke interieur afwerking mij opgevallen .
Persoonlijk vind ik de MG ZS e beter afgewerkt dan de Hyundai Kona .
Na een korte proefrit laat de auto een goede indruk na .
dat van die britse en chineese mg,daar kan ik nog wel inkomen,de britten hadden ook geen beste naam,
wat dat andere punt betreft,de chinezen hebben geen beste naam wat service na verkoop betreft,wegwerpindustrie,
wel ja laat ze het maar eens bewijzen,maar niet met mijn centen
eerst zien en daarna geloven.
Op 14/1/2020 voor onderhoud bij mijn Hyundai garage geweest. Zie ik daar een MG ZS EV staan. Echt een mooie auto met een zeer fraaie afwerking.
De autoverkoper vertelde mij dat zij voor België vanaf 1/1/2020 verdeler zijn en boot mij aan om een proefrit te maken met een testmodel terwijl ik wacht op het onderhoud. Dit gedaan. Ze hadden er 4 staan.
Ik ben onder de indruk van de korte testrit. Zeer fijne auto met een goede zit. Ziet er ook beter uit dan een Kona vind ik persoonlijk.
De prijs voor BE is idd gelijk aan NL.
allo
ik heb reeds 2 weken een mg zs ev de duurste uitvoering
na een week al een panne geen radio en geen gps verleden week donderdag een opdate gedaan in oostkamp
maar radio en gps kon niet gemaakt worden .moet wachten op nieuws uit antwerpen .anders een zeer goede wagen bolt goed .
gtrs
den john
allo
gisteren terug naar de garage in oostkamp op 20 min was alles in orde daarna in kopen gedaan in de lidl daar mijn auto opgeladen gratis .en dan naar huis 80 km
ik verbruikte 12.8 kw .gewoon gereden 90 km per uur .
den john