Elektrische VW Crafter wordt meer dan 15.000€ goedkoper
De Volkswagen e-Crafter, die ondertussen bijna een jaar op de markt is, wordt een pak voordeliger.
Eind vorig jaar introduceerde Volkswagen z’n eerste, en momenteel enige, elektrische bestelwagen: de e-Crafter. Het gaat om een geëlektrificeerde versie van de gewone Crafter camionette.
Dit voertuig wordt voorwielaangedreven door een elektromotor die 136 pk vermogen levert. De bestelauto heeft een aanzienlijk laadvolume van 10.700 liter en z’n topsnelheid bedraagt 90 km/u.
In onbeladen toestand geraak je dankzij z’n 35,8 kWh batterij, in de praktijk, ongeveer 120 km ver. Deze bestelwagen is dus vooral geschikt voor stadsgebruik.
De e-Crafter werd eind 2018 geïntroduceerd aan een vanaf prijs van 69.900€ exclusief BTW. Vanaf deze maand doet invoerder d’Ieteren de Belgische prijs zakken naar 53.990€, of een verlaging van 23%.
Lees: ze geraken hem aan de straatstenen niet kwijt. 63000 euro voor een rijbereik van een golfkarretje komaan zeg
ja, dat is een flinke prijs … die kon waarschijnlijk nog redelijk te dragen zijn door de verhoogde aftrek voor electrische voertuigen maar nu die verminderd zijn moet de aanschafprijs ook wel zakken – hetgeen ze nu wel moeten doen
of,
ze hebben hem eerst 23% teveel proberen te verkopen…….??
dure nieuwe technologie meneer,het kan niet anders…………..
@van gorp
Ik zou me als klant toch serieus bekocht voelen, stel je koopt zo’n auto in januari en in december doen ze 25% van de prijs. En wellicht hebben ze er nu nog winst op. Met welke woekerwinst werd die initieel niet verkocht ? Het strekt me in de overtuiging om nog even te wachten met EV.
E.cars zijn niet voor de gewone mensen, wie heeft er de dag van heden +50.000€ over om van A naar B te rijden, vergeet niet 50.000€ is in oude Belgische munt 2 miljoen = een huis !
Benieuwd waar jij nog een bewoonbaar huis vindt voor 50.000 euro of 2 M Bfr.
Het zal al een hele kunst zijn om een bebouwbaar lapje grond te vinden voor die prijs.
Het begrip inflatie is je blijkbaar volkomen vreemd?
ps. Een EV moet ook geen 50.000 € meer kosten. En die prijs is niet eigen aan een EV. Er rijden ook (zeer veel zelfs) genoeg ICE rond aan +50.000 €.
Een Ev is nog steeds duurder in aankoop van een vergelijkbare ICE (in gebruik wordt het al een ander verhaal). Maar met zo’n scheefgetrokken argumenten haal je je eigen geloofwaardigheid onderuit (de prijs van een huis van decennia geleden vergelijken met de aankoopprijs van een auto in de huidige omstandigheden).
Toch bedankt voor het compliment. (Volgens jouw argumentatie zijn wij dus buitengewone mensen 🙂 .)
@ivo b, gy kunt zagen en t is waar 120 km rybereik is veel te weinig, een mens moet van smorgens tot savonds kunne ryden zonder opladen.
Ik ken toch heel weinig mensen die elke dag – privé dan nog of voor hun woon-werkverkeer en van ’s morgens tot ’s avonds – meer dan 300 tot 500 km met een personenauto moeten afleggen. En de weinigen die dat wel moeten zijn zijn sowieso te beklagen en onthouden zich idd beter nog even van het rijden in een EV (voor de overgrote meerderheid gaat dat flauw excuus dus niet op).
Ik mag dan in uw oren misschien zagen (altijd het makkelijkste verweer als contra argumenten van enige waarde ontbreken, wordt gewoon persoonlijk zonder te argumenteren over de feiten en sleur er wat achterhaalde cijfers bij) maar uw ‘argument’ van 120 km range is al totaal achterhaald. Een moderne hybride men een mini batterij aan boord haalt tegenwoordig al vlug een elektrische range van 50 km.
En bv. de nieuwste Peugeot e208 koop je particulier al aan vanaf 30.000 euro. Nog altijd meer dan een ice maar al ver verwijderd van “50.000 euro” (of de prijs van een huis in lang vervlogen tijden). Bovendien met een autonomie welke 200% hoger is dan uw uit de lucht geplukte range hierboven.
De peugeot e208 is een stadswagen voor een koppel zonder kinderen, een degelijke gezingswagen (denk volvo, mercedes, audi) zit in de prijsrange 65000-80000 en daar gaat de eerste jaren weinig aan veranderen (de nieuwe lexus ev voor 2021 gaat ook nog meer dan 50000 euro kosten
De peugeot e208 is een stadswagen voor een koppel zonder kinderen, een degelijke gezingswagen (denk volvo, mercedes, audi) zit in de prijsrange 65000-80000 en daar gaat de eerste jaren weinig aan veranderen (de nieuwe lexus ev voor 2021 gaat ook nog meer dan 50000 euro kosten.
Het is maar hoe hoog je je eigen eisen stelt en hoe onmogelijk je iets voor jezelf wil goedpraten.
Vandaag nog op pad geweest met drie volwassenen en twee kleuters (elk in een veiligheidsstoel) met de nodige bagage in een relatief compacte EV (Kona EV) met een range van 420-530 km. Zoals je hoort, we hebben het allemaal overleeft. 🙂
Een “ruime gezinswagen” van het merk Volvo, Mercedes, Audi heb ik nog nooit gehad in mijn leven (juist omdat deze in ICE versie ook niet te krijgen waren voor 30.000 €). Toen ik nog in de levensfase zat van “koppel met twee kinderen” reden we in een R5. We hebben het allemaal gezond en wel overleefd.
En laat nu net zo’n Volvo, Mercedes, Audi met hun ‘zwaardere’ accu net minder range hebben dan hun goedkopere lichtgewichten.
De mensen die ik ken rijden trouwens om een heel andere reden in een elektrische Volvo, Mercedes, Lexus of Audi dan het nepargument ‘ruime gezinswagen’. 🙂
@Max, ik weet niet in welk huis jij woont maar met 50000,00 € = 2000000,00 Bef kom je de dag vandaag niet mee toe. Enkel voor dak en de fundering zal je daarmee betalen…
@ivob de kona die jij aanhaalt zit wel aan 50.000 euro. Dus niet lullen, betaalbare gezinswagens zitren aan 30.000 euro. Ev gaat geen potten breken de komende 5 jaar
Tja, als je om je gelijk te bewijzen bij een model begint bij het topniveau met alles erop en eraan en met de zwaarste batterij. Mij niet gelaten. Ter info: je hebt al een Kona voor 37.500 € (met 64 kWh batterij) minus premie kom je op 34.000 €. En daar doe je dan – tussen twee laadbeurten – 400-500 km mee en geen 120 :-).
Jij wijzigt constant je argumenten. Als het een EV moet zijn begin je – voor een “degelijke gezinswagen” plots te vergelijken met de prijzen van Volvo, Audi en Mercedes. Al de rest is blijkbaar als “gezinswagen” te klein of te min en een “stadswagentje”. Mijn punt is dat o.a. een Kona niet veel ruimer is en door sommige mensen wel kan ingezet worden als gezinswagen.
Voor jou moet een betaalbare gezinswagen dan rond de 30.000 € kosten. Geen probleem mee (voor mij is dat al het plafond van het budget voor een auto – nooit zoveel uitgegeven aan een fossiel). Voor dat budget vind je bij Mercedes, Volvo en Audi ook nauwelijks een ruime fossiele gezinswagen. Voor mij mag je gerust – op welke wijze dan ook je gelijk bewijzen hoor. Voor mij moet je ook geen EV kopen en mag je nog decennia lang wachten (bv. tot je al geen premie meer krijgt – heb je weer een argument bij om te klagen). Daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik moet er tenslotte niet in rijden. 🙂
Mijn punt was dat – als je echt wil en geen onrealistische eisen stelt – je rond de 30.000 € al een EV kan kopen. Als het uiteraard een full option moet zijn en liefst nog van het merk Volvo, Audi, Mercedes of Lexus, bovendien ruim genoeg om een kinderrijk gezin van ’s ochtends tot ’s avonds te verplaatsen over 100’den km zonder bij te laden en liefst nog voor de prijs van een huis van 30 jaar geleden, dan kan dat uiteraard niet. Volledig mee akkoord.
En met wat geduld (uiterlijk rond 2025) zal een vergelijkbare EV in aankoop niet veel duurder zijn dan zijn ICE broertje (als ze nog te krijgen zijn) en in TCO al veel goedkoper zijn. Voor mij is dat een termijn van “binnen enkele jaren”.
En hoe langer het duurt voor EV massaal doorbreekt, hoe beter voor zij die er al in rijden. 🙂
@ivob niet zeveren kameraad. De kona die jij aanhaalt kost 50.000 euro, premie is 0, volgend jaar (bunnen 2 weken ) is premie zowiezo nul. Op dit moment vind je enkel een ev die geen golfkarretje is never ever onder de 50000 euro
SORRY HERMAN,
maar nu ben jij aan het zeveren vrees ik,er is steeds meer en meer keuze rond 30000,ook zonder premie,tenzij jij alles onder de 50000 golfkarretjes noemt.
niet iedereen heeft behoefte aan tesla audi jaguar(om maar enkele te noemen)speelgoed.
als je begint te vergelijken,en je neemt voor een ice een nettoprijs(niemand betaald de katalogus prijs nog)en voor ev hou je geen rekening met voordelen of actie’s tja…………
@van gorp ja? Dewelke ? De hyuandia kona kost 40500 euro (goedkoopste versie, dr top versie zit aan 50000 euro). Trouwens kijkzelf op hyundai.be.
De premie is over 2 weken niet nul. Je hebt nog twee weken om een offerte te ondertekenen en tien (10) maanden de tijd om op basis van deze offerte de EV te laten leveren en – als men de koop effectief laat doorgaan – de premie aan te vragen. Ruim de tijd dus (voor wie een beslissing durft te nemen en niet perse in een full option wil rondrijden en alles daarbuiten maar een “golfkarretje” vindt).
Wat betreft der prijs van de Kona heb je uiteraard volkomen gelijk. De instapprijs is 49.999 € (voor wie een full option wil met de zwaarste accu en vanaf MY 2020 met een driefase lader)).
De decemberprijs voor een instapversie (een golfkarretje dus) Kona EV is gewoon – voor iedereen online te vinden – 37.499 €. Bij mijn dealer (maar dat kan ik dan weer niet veralgemenen) krijg je daar nog 6% korting bovenop => 35250 €. Beslis je dit jaar nog kom je aan 31.750 € (40 kWh – 3500 € premie).
Beslis je dit jaar niet meer zijn er in 2020 weer veel meer modellen te vinden, ruim onder de 50.000 € (tenminste voor wie – zoals nog steeds de meerderheid van de rijdende bevolking – tevreden is met een ‘golfkarretje’).
Maar als je geen EV wil kan je dat ook gewoon zeggen hoor. Daarom moet je niet met cijfers gaan goochelen die alleen in jouw hoofd zitten. Gewoon “ik wil de volgende jaren geen EV” is ruim voldoende. Zelfs de redenen moet ik niet weten. Als dat voor jou de juiste reden is is het al genoeg. Net zoals ik met een EV rij om – voor mij – de juiste en overtuigende redenen. Iedereen blij. Je bent tot niets verplicht.
tja,als alles onder de kona golfkarretjes zijn heeft een verdere discutie geen zin.
Voor de goede orde: zelf vind ik geen enkele EV onder de categorie “golfkarretje” vallen. 🙂
(of het moest een twizzy of smart zijn 🙂 ).
Herman, in 2022 heeft de consument keuze uit meer dan 200 elektrische modellen, in alle maten en gewichten en prijsklassen.
@geert tamsyn, dan wachten we tot 2022 🙂 mijn huidige benzine heeft 105000 km op de teller, dus kan nog even mee 🙂
Zonet de hele ris heen en weer gelezen van “betaalbare gezins EV”
ja, ’t leven is duurder geworden, 30.000euro is niet meer dezelfde waarde als 10jaar geleden
en het begrip “gezinswagen” is rekbaar naar alle kanten, naargelang persoonlijke voorkeuren
ons gezin van 5 (2 volw en 1 puber + 2 nog jondere kinderen) heeft 2 auto’s, Skoda Octavia en Citroen Berlingo. De puber zoon zit liever in de Berlingo omdat die ruimer is en hij veel meer plaats op de achterbank heeft. Qua gezinswagen komt die Berlingo dus hoger te staan dan de Octavia.
Voor mij persoonlijk is het dan ook wachten op een betaalbare gezinsEV – maar het zal eerder de VW ID3 (binnenruimte van de Passat en basisprijs vanaf 30K) … oftewel de Sono Sion, de betaalbare MPV (als de produktie eindelijk gaat starten)
Producten “onder” de aankoopprijs verkopen is wettelijk gezien strafbaar.
Producten aan “woekerprijzen” verkopen is ook strafbaar …
Alleen, wanneer is een bedrag een woekerprijs ???
Als je plots hetzelfde voertuig aan een véél lagere basisprijs verkoopt is dan de vorige verkoopsprijs geen WOEKERPRIJS ???
Of is het omdat ze hun product (dat niet aan de verwachtingen van de kopers kan voldoen) willen dumpen en gaan ze dan niet ONDER de productieprijs ???
Trouwens, voor zij die niet gewonnen zijn voor puur elektrisch vanwege de beperkte range en ruimte. Skoda Superb IV Ambition met salonkortingen zit (online prijs, zonder dealer korting) aan 30950 EUR.
Daarvoor kan je het gros van de dagelijkse verplaatsingen elektrisch doen, genoeg ruimte voor de jaarlijkse vakantie waarvoor je dan de benzinemotor kunt aanspreken en bovendien net zoals een EV 0 BIV en verkeersbelasting.
Heb een gelijkaardige (instap) benzine config gemaakt en kom op net geen 26000 EUR, waarvoor je WEL BIV betaalt, WEL verkeersbelasting, MINDER comfort, MEER verbruikskosten, MEER onderhoudskosten,…
Mensen zijn jaren gewend om enkele 1000 euros meer te betalen voor diesel en die investeringskost wordt amper of niet terugverdeind, maar voor elektrisch lijkt geen argument goed genoeg terwijl de terugverdientijd veel lager is.
Toegegeven, 30950 EUR is over de psychologische grens van 30 000 EUR, en de meeste mensen zouden normaal nooit zoveel uitgeven aan een wagen, maar als je alles meeneemt, dan is dit wel de interessantste Skoda Superb die er bestaat!
hmm… ik moet KB wel grotendeels bijtreden …
soms is het even een resetknop indrukken over (voor)oordelen en eens nuchter vanaf de basis nadenken.
eerder schreef ik hier al dat we voor ons gezin liefst een grote/betaalbare BEV auto hadden.
maar omdat de huidige prijzen voor ons nog te duur zijn, hebben we onze opties herbekeken.
op het Autosalon de Seat Mii Electric gezien en gekeurd:
– groot genoeg voor ons als tweede wagen
– alles erop wat we eigenlijk willen (en dus geen overbodige opties/functies waar je extra voor betaald)
afspraak gemaakt met de dealer, gereden met de wagen , en dezelfde dag de bestelling geplaatst
op de keeper, met salonkortingen en terugname van onze huidige 10jaar oude Berlingo is deze auto een kleine 17K
voor ons betaalbaar genoeg…
en geen BIV, jaarlijkse taks (hoelang dat dat nog duurt uiteraard) en hele lage kost van onderhoudsbeurten
Bedankt Kris:-)
Ik had er nog niet bij vermeld dat in die 5000 euro meerprijs van de Skoda Superb IV ook het Ambition uitvoeringsniveau standaard is, ipv een Active in geval van de instapbenzine;-)
Voor een Ambition met instap benzine kom je net over 28 000 euro. Dus meerprijs van IV is in feite slechts 3000 euro als je die opties er bij wil.
En wil je ook een motor die ongeveer even sterk is, dan verdampt het verschil helemaal.