Rijden op waterstof is onzin, zegt VW-topman Herbert Diess

Herbert Diess VW

Wie hoopt om de komende jaren op waterstof te gaan rijden, moet alvast niet bij Volkswagen zijn.

We hebben het al vaak geschreven; waterstofmobiliteit moet op zijn zachtst gezegd nog grote uitdadingen doorstaan om door te breken.

Zo wordt waterstof momenteel hoofdzakelijk gewonnen uit aardgas, zo vergt “groene” waterstofproductie via elektrolyse ontiegelijk veel elektriciteit, en zo is waterstofinfrastructuur bouwen duurder en moeilijker veilig te houden dan laadinsfrastructuur.

Redenen genoeg voor Volkswagen CEO Herbert Diess om te besluiten dat rijden op waterstof onzinnig is. Tijdens een pers-meeting op het autosalon van Frankfurt zei hij daarover het volgende: “Ik ben er zeker van dat waterstof de komende 10 jaar geen optie zal zijn om auto’s aan te drijven. De reden daarvoor is de benodigde waterstof. Heb je je al eens afgevraagd waar waterstof vandaan komt?”

Waterstof rijden kost 30€ per 100 km

En verder: “Wanneer men waterstof verkrijgt als afvalproduct uit chemische processen, dan heeft dat waterstof een veel hogere CO2-last dan conventionele brandstoffen zoals benzine of diesel. Wanneer het waterstof via elektrolyse geproduceerd wordt heeft men drie keer meer elektriciteit nodig. Als elektrisch rijden 10€ per 100 kilometer kost, dan kost rijden op waterstof 30€.”

Diess haalt ook aan dat een aandrijflijn op waterstof veel meer plaats nodig heeft dan een elektrische aandrijflijn. “Vandaar zie je waterstoftechniek enkel in grote auto’s, zoals SUV’s.”

BMW op waterstof

BMW pakt in Frankfurt uit met een waterstofauto op basis van de X5. Deze komt ten vroegste in 2025 op de markt.

Waarom vele autoconcerns dan waterstofwagens blijven aankondigen: “Deze bedrijven hebben miljarden geïnvesteerd in waterstof (n.v.d.r.: en kunnen deze projecten dus niet zomaar los laten).”

Japanse waterstofdroom

In relatie tot de Japanse autobouwers (vooral Toyota) die zeer sterk blijven geloven in waterstof, wist Diess het volgende te missen: “Zodat ze waterstof buiten Japan kunnen produceren door middel van bruinkool, het vervolgens naar Japan verschepen, om het dan in een auto te tanken? Dat is gewoon onzin.”

waterstofstation

Met de Mirai heeft Toyota momenteel één waterstofauto in het gamma. Die kost 80.000€ en geraakt in theorie 500 km ver.

Diess treedt hiermee in de voetsporen van Elon Musk, de grote baas bij Tesla. Die verkondigt al 10 jaar dat waterstofauto’s “fool cells” zijn, een woordspeling op “fuel cells”, of in het Nederlands, brandstofcellen. De brandstofcel is het onderdeel dat waterstof via een chemisch proces omzet in water en elektriciteit.

Timing

De uitlatingen van Herbert Diess hebben natuurlijk de juiste timing. Volkswagen heeft op het Frankfurt autosalon namelijk de volledig elektrische ID.3 onthuld, wat naar eigen zeggen hun belangrijkste auto van het komende decennium wordt.

Eigenlijk staat heel het Frankfurt salon in het teken van batterij-elektrisch rijden. Enkel BMW kwam er nog uitpakken met een conceptauto op waterstof, op basis van de X5. Die komt volgens BMW ten vroegste in 2025 op de markt.