De BMW 530e (G30 pre-facelift) is een plug-in hybride luxesedan die in België te koop was van 2017 tot 2020. In 2019 kreeg de 530e een grotere batterij. In 2020 kreeg de auto een facelift.
BMW 530e prijs
Een BMW 530e (G30 pre-facelift met 12 kWh batterij) had in België een vanafprijs van 62.840€.
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
BMW 530e sDrive | 62.840€ |
BMW 530e xDrive | 65.590€ |
EG1 Prijs inclusief BTW.
Specs & Prestaties
Spec | BMW 530e sDrive | BMW 530e xDrive |
---|---|---|
Batterij [kWh] | 12 | 12 |
Batterij [kWh] Bruikbaar | 10,8 | 10,8 |
Aandrijving | Achterwiel | Vierwiel |
Elektrisch rijbereik [km] WLTP | 61-66 | 55-58 |
Elektrisch rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 35 | 35 |
0-100 km/u [s] | 6,1 | 6,2 |
Topsnelheid [km/u] | 235 | 235 |
Top in e-modus [km/u] | 140 | 140 |
Benzinemotor | 1.998cc 4-cil | 1.998cc 4-cil |
Vermogen elektromotor [kW] | 83 | 83 |
Systeemvermogen [pk] | 252 | 252 |
Verbruik [l/100km] WLTP | 1,5-2,0 | 1,8-2,4 |
CO2-uitstoot [g/km] NEDC2 | 36-41 | 46-49 |
CO2-uitstoot [g/km] WLTP | 34-46 | 40-54 |
EG2 Rijbereik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
BMW 530e opladen
Laadpunt | Laadtijd | |
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 6u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 3u45EG3 |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | BMW 530e |
---|---|
Lengte [mm] | 4936 |
Breedte [mm] | 1868 |
Breedte met spiegels [mm] | 2126 |
Hoogte [mm] | 1483 |
Wielbasis [mm] | 2975 |
Bodemvrijheid [mm] | 144 |
Koffer [liter] | 410 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | NA |
Leeggewicht [kg] | NA |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Max. gewicht aanhangwagen [kg] | 750 |
Zitplaatsen | 5 |
Foto’s
Bekijk hier alle foto’s van de BMW 530e (G30).
Beschrijving
In oktober 2016 onthulde BMW de zevende generatie van z’n 5-serie, die bij BMW intern bekend staat onder de codenaam G30 (sedan) en G31 (break). In februari 2017 volgden de eerste leveringen in Europa.
In december 2016 kondigde BMW aan dat er naast diesel- en benzinemotoren, ook een plug-in benzinehybride kwam. De eerste leveringen van de plug-in hybride 530e gebeurden in april 2017. Deze auto heeft een 9,2 kWh batterij en was in België 100% aftrekbaar voor bedrijven.
Door de gewijzigde Belgische fiscaliteit zou de 530e minder dan 100% fiscaal aftrekbaar worden vanaf 2020. In augustus 2019 bracht BMW echter een tweede generatie 530e op de markt, met een grotere accucapaciteit (12 kWh). Deze Gen2 BMW 530e is dankzij z’n grotere accu ook vanaf 2020 voor 100% aftrekbaar.
De tweede generatie BMW 530e wordt, net als de eerste generatie, achterwielaangedreven door een 2-liter benzinemotor en een elektromotor. Optioneel is de auto ook leverbaar met vierwielaandrijving (xDrive). Het systeemvermogen komt voor beide auto’s uit op 252 pk.
Met een 0 tot 100 km/u acceleratie van 6,1 seconden (6,2 seconden voor xDrive) en een topsnelheid van 235 km/u is de 530e best een vinnige luxesedan.
Dankzij hun lage theoretische CO2-uitstoot, zijn zowel de 530e sDrive en xDrive 100% fiscaal aftrekbaar door Belgische bedrijven (zelfstandigen en vennootschappen).
Op papier verbruikt (WLTP) de 530e 1,5 tot 2,4 liter benzine per 100 km. Het verbruik is uiteraard sterk afhankelijk van het laadgedrag en van het traject. Op korte trajecten (tot +- 40 km) zal je volledig elektrisch kunnen rijden en dus geen benzine verbruiken. Op lange trajecten, of als je de batterij nooit oplaadt, zal je op een praktisch verbruik van 6 à 10 liter moeten rekenen.
Tweedehands BMW 530e
Zoals hierboven beschreven verkocht BMW tot midden 2019 de eerste generatie 530e, met 9,2 kWh batterijcapaciteit. Los van de batterij, beschikt deze auto over een identieke aandrijflijn (met dezelfde benzinemotor en elektromotor), en over hetzelfde design.
In 2019 kostte de Gen1 530e nieuw 58.950€ in België. De specificaties van de Gen1 530e vind je hieronder.
BMW 530e Gen1 – Specs & Prestaties
Spec | BMW 530e (2017-2019) |
---|---|
Batterij [kWh] | 9,2 |
Batterij [kWh] Bruikbaar | 8,0 |
Aandrijving | Achterwiel |
Elektrisch rijbereik [km] EGEAR-rangeEG4 | 25 |
0-100 km/u [s] | 6,2 |
Topsnelheid [km/u] | 235 |
Top in e-modus [km/u] | 140 |
Benzinemotor | 1.998cc 4-cil |
Vermogen benzinemotor [pk] | 184 |
Koppel benzinemotor [Nm] | 320 |
Vermogen elektromotor [kW] | 83 |
Koppel elektromotor [Nm] | 250 |
Systeemvermogen [pk] | 252 |
Systeemkoppel [Nm] | 420 |
Verbruik [l/100km] NEDC | 1,9 |
CO2-uitstoot [g/km] NEDC | 44 |
EG4 Rijbereik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
BMW 530e Gen1 – Opladen
Laadpunt | Laadtijd | |
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 4u15EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 2u30EG3 |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
BMW 530e Gen1 – Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | BMW 530e (2017-2019) |
---|---|
Lengte [mm] | 4936 |
Breedte [mm] | 1868 |
Breedte met spiegels [mm] | 2126 |
Hoogte [mm] | 1483 |
Wielbasis [mm] | 2975 |
Bodemvrijheid [mm] | 144 |
Koffer [liter] | 410 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | NA |
Leeggewicht [kg] | 1745 |
Recente reacties