2 ) als ze zes of 7 jaar oud worden , Hoeveel,euro,krijg je er nog voor?
Ja ,ja, het eerste dat je te horen zal krijgen is dat de batterij zijn beste tijd heeft gehad ! En dat zal negatief werken op een overname!
MattiasVdl / 1-5-2023 / ·
Als ik een verbrandings auto, vergelijk met een elektrische wagen, met ongeveer dezelfde afmetingen en opties, dan is de prijs ong. 10 000 euro duurder.
Neem je ook een PHEV mee in deze vergelijking, dan zal je merken dat de prijs van de PHEV hetzelfde is als die van een volledig elektrische wagen.
Een elektrische wagen vereist echter veel minder onderhoud en is veel goedkoper per kilometer dan een ICE voertuig.
Uit de berekeningen die ik voor mezelf gemaakt heb, kom ik, bij thuis laden uit op 7 jaar vooralleer ik die 10 000 euro heb kunnen besparen die ik meer uitgegeven zou hebben dan ICE.
Indien je enkel publiek kan laden, dan is het prentje minder mooi..
Daar zit ik nu op ong. 18 jaar, terwijl dit 2 jaar geleden, voor de oorlog in Oekraïne nog 10 jaar was.
De verhouding van de prijs voor elektriciteit en diesel/benzine zal meer en meer in het voordeel worden van elektrisch. De enige reden dat dit nu nog niet het geval is, is omdat de elektriciteits prijs gekoppeld is aan de gasprijs.
Zou de prijs nog wat naar beneden moeten? Ja uiteraard.
Maar de prijzen van zowel ICE als EV’s zijn de laatste 2 jaar zo’n 10 000 euro gestegen.
Enkel Tesla heeft prijsdalingen al uitgevoerd.
Wat je 2de punt over de batterijen betreft.
Er rijden nu al EV’s rond met meer dan 250 000 km op de teller die nog steeds meer dan 80% resterende batterij capaciteit hebben!
Je krijgt van de fabrikant een garantie (>70% capaciteit resteren) van 8 jaar / 150 000 km.
In de praktijk is het percentage aan EV’s waarvan de batterijen die vervangen zijn geweest (exclusief de recalls van de fabrikanten), volgens de laatste cijfers die ik heb gezien 5% of lager.
Hou er rekening mee dat dit heel vaak om oude Nissan Leafs gaat die geen batterij koeling hadden, waardoor de batterij veel meer degradatie had!
Intussen heb ik geen weet van EV’s die geen actieve koeling meer hebben.
Hou er ook rekening mee dat de batterij degradatie niet lineair is!
De ontwikkeling van de batterijen gaat ook ontzettend snel, en worden ze dan ook al maar beter en gaan al maar langer mee.
LFP batterij bvb. hebben volgens de cijfers die ik al gezien heb een veel hogere duurzaamheid en goedkoper! Enige nadeel is dat ze minder energiedens zijn.
Momenteel zijn ze ook bezig met Sodium batterijen die er mogelijk ook voor zal zorgen dat de prijzen nog een stuk naar beneden kunnen.
De batterij degradatie blijkt uit cijfers te vertragen.
Het eerste jaar een hogere degradatie, maar dit stabiliseert na verloop van tijd.
Indien je extra zekerheid wil hebben over de batterij, vraag dan naar een rapport over de effectieve batterij health.
Deze kan perfect opgevraagd worden via de OBD poort.
greg / 24-10-2024 / ·
Mattias opletten want bv Peugoet met hun nieuwe ombouwwagen hebben nog altijd geen.
Victor / 25-10-2024 / ·
@Anoniem, hoeveel denk je over zes tot zeven jaar nog te krijgen voor een diesel die je nu kocht?
Heb je zekerheid hoeveel je over zes tot zeven jaar nog voor een benzine gaat krijgen?
Privé gekochte auto’s worden doorgaans langdurig gereden en niet als belegging om ze enkele jaren later terug te verkopen. Het zijn immers gebruiksproducten.
Er zijn nu reeds EV’s op de markt die minder dan 25000 € kosten en hun aantal zal de komende jaren nog stijgen. Wanneer je vindt dat ze 25000 € te duur zijn wil je bij de aankoop er dan geld op toekrijgen?
Geert / 26-10-2024 / ·
Anoniem, als een EV-batterij minsten 530.000 km. meegaat (Technische Universiteit Eindhoven), denk ik niet dat die na 6 of 7 jaar versleten is.
R / 28-10-2024 / ·
De prijs van batterijen is de sleutel in mobiliteit.
Goedkoper > goedkopere auto en goedkopere opslag van elktriciteit uit hernieuwbare energie .
Zonder prijsdaling en een gedwongen overstap naar elektrificatie van mobiliteit EN industrie EN verwarming zal de vraag naar elektriciteit exponentieel stijgen en Jan met de pet zal met de fiets rijden en in de kou zitten.
Geert / 29-10-2024 / ·
Ik heb toch mijn vragen bij die exponentieel stijgende vraag naar elektriciteit. Ondanks toch al enkele 100.000den EV en warmtepompen, is ons elektriciteitsverbruik de laatste vier jaar gedaald, en zitten we nu op het laagste niveau in 23 jaar. Er wordt blijkbaar niet veel rekening gehouden met de technologische vooruitgang die steeds efficiëntere apparatuur oplevert (ik had 30 jaar geleden nooit gedacht dat ik lampen van 4 W zou installeren), en met het feit dat de particulier zelf elektriciteit kan produceren en opslaan. Ik kan alleen maar vaststellen dat de “experten” enkele maanden terug nog spraken van een verdrievoudiging van de elektriciteitsbehoefte tegen 2050, en dat ze het nu nog hebben over een verdubbeling. Ik vraag mij af welke kristallen bol zij gebruiken.
eGear.be informeert over elektrisch rijden en de toekomst van mobiliteit. Hier vind je nieuws, prijzen, subsidies en meer. Als lezer kan je ons helpen met tips, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Whatsapp
Fast News: wil je het belangrijkste e-mobility nieuws onmiddellijk via Whatsapp ontvangen? Klik hier.
Electrische auto,s zijn 25000 € te duur .
2 ) als ze zes of 7 jaar oud worden , Hoeveel,euro,krijg je er nog voor?
Ja ,ja, het eerste dat je te horen zal krijgen is dat de batterij zijn beste tijd heeft gehad ! En dat zal negatief werken op een overname!
Als ik een verbrandings auto, vergelijk met een elektrische wagen, met ongeveer dezelfde afmetingen en opties, dan is de prijs ong. 10 000 euro duurder.
Neem je ook een PHEV mee in deze vergelijking, dan zal je merken dat de prijs van de PHEV hetzelfde is als die van een volledig elektrische wagen.
Een elektrische wagen vereist echter veel minder onderhoud en is veel goedkoper per kilometer dan een ICE voertuig.
Uit de berekeningen die ik voor mezelf gemaakt heb, kom ik, bij thuis laden uit op 7 jaar vooralleer ik die 10 000 euro heb kunnen besparen die ik meer uitgegeven zou hebben dan ICE.
Indien je enkel publiek kan laden, dan is het prentje minder mooi..
Daar zit ik nu op ong. 18 jaar, terwijl dit 2 jaar geleden, voor de oorlog in Oekraïne nog 10 jaar was.
De verhouding van de prijs voor elektriciteit en diesel/benzine zal meer en meer in het voordeel worden van elektrisch. De enige reden dat dit nu nog niet het geval is, is omdat de elektriciteits prijs gekoppeld is aan de gasprijs.
Zou de prijs nog wat naar beneden moeten? Ja uiteraard.
Maar de prijzen van zowel ICE als EV’s zijn de laatste 2 jaar zo’n 10 000 euro gestegen.
Enkel Tesla heeft prijsdalingen al uitgevoerd.
Wat je 2de punt over de batterijen betreft.
Er rijden nu al EV’s rond met meer dan 250 000 km op de teller die nog steeds meer dan 80% resterende batterij capaciteit hebben!
Je krijgt van de fabrikant een garantie (>70% capaciteit resteren) van 8 jaar / 150 000 km.
In de praktijk is het percentage aan EV’s waarvan de batterijen die vervangen zijn geweest (exclusief de recalls van de fabrikanten), volgens de laatste cijfers die ik heb gezien 5% of lager.
Hou er rekening mee dat dit heel vaak om oude Nissan Leafs gaat die geen batterij koeling hadden, waardoor de batterij veel meer degradatie had!
Intussen heb ik geen weet van EV’s die geen actieve koeling meer hebben.
Hou er ook rekening mee dat de batterij degradatie niet lineair is!
De ontwikkeling van de batterijen gaat ook ontzettend snel, en worden ze dan ook al maar beter en gaan al maar langer mee.
LFP batterij bvb. hebben volgens de cijfers die ik al gezien heb een veel hogere duurzaamheid en goedkoper! Enige nadeel is dat ze minder energiedens zijn.
Momenteel zijn ze ook bezig met Sodium batterijen die er mogelijk ook voor zal zorgen dat de prijzen nog een stuk naar beneden kunnen.
De batterij degradatie blijkt uit cijfers te vertragen.
Het eerste jaar een hogere degradatie, maar dit stabiliseert na verloop van tijd.
Indien je extra zekerheid wil hebben over de batterij, vraag dan naar een rapport over de effectieve batterij health.
Deze kan perfect opgevraagd worden via de OBD poort.
Mattias opletten want bv Peugoet met hun nieuwe ombouwwagen hebben nog altijd geen.
@Anoniem, hoeveel denk je over zes tot zeven jaar nog te krijgen voor een diesel die je nu kocht?
Heb je zekerheid hoeveel je over zes tot zeven jaar nog voor een benzine gaat krijgen?
Privé gekochte auto’s worden doorgaans langdurig gereden en niet als belegging om ze enkele jaren later terug te verkopen. Het zijn immers gebruiksproducten.
Er zijn nu reeds EV’s op de markt die minder dan 25000 € kosten en hun aantal zal de komende jaren nog stijgen. Wanneer je vindt dat ze 25000 € te duur zijn wil je bij de aankoop er dan geld op toekrijgen?
Anoniem, als een EV-batterij minsten 530.000 km. meegaat (Technische Universiteit Eindhoven), denk ik niet dat die na 6 of 7 jaar versleten is.
De prijs van batterijen is de sleutel in mobiliteit.
Goedkoper > goedkopere auto en goedkopere opslag van elktriciteit uit hernieuwbare energie .
Zonder prijsdaling en een gedwongen overstap naar elektrificatie van mobiliteit EN industrie EN verwarming zal de vraag naar elektriciteit exponentieel stijgen en Jan met de pet zal met de fiets rijden en in de kou zitten.
Ik heb toch mijn vragen bij die exponentieel stijgende vraag naar elektriciteit. Ondanks toch al enkele 100.000den EV en warmtepompen, is ons elektriciteitsverbruik de laatste vier jaar gedaald, en zitten we nu op het laagste niveau in 23 jaar. Er wordt blijkbaar niet veel rekening gehouden met de technologische vooruitgang die steeds efficiëntere apparatuur oplevert (ik had 30 jaar geleden nooit gedacht dat ik lampen van 4 W zou installeren), en met het feit dat de particulier zelf elektriciteit kan produceren en opslaan. Ik kan alleen maar vaststellen dat de “experten” enkele maanden terug nog spraken van een verdrievoudiging van de elektriciteitsbehoefte tegen 2050, en dat ze het nu nog hebben over een verdubbeling. Ik vraag mij af welke kristallen bol zij gebruiken.