Hoe maak je waterstof en hoeveel kost het?
We bekijken de verschillende manieren van waterstofproductie en gaan na hoeveel het gas momenteel kost.
Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op
23 november 2015. Op 18 februari 2019 werd
het volledig geüpdate.
Waterstof komt als molecule (H2) quasi niet voor in de natuur en daarom moet het geproduceerd worden. De huidige manieren van waterstofproductie zijn zeer energieverslindend.
Goed 95% van al het waterstof (wat is waterstof) in de wereld wordt gemaakt door reforming van aardgas of andere fossiele brandstoffen. Minder dan 5% van de productie gebeurt door elektrolyse en het resterende deel via experimentele methoden zoals een algen bioreactor.
Reforming van aardgas
Het belangrijkste bestanddeel van aardgas is methaan (CH4). Tijdens het reforming proces reageert methaan (CH4) met water (H2O) op een hoge temperatuur (700 – 1100°C) en bij hoge druk (25 bar). Hierbij wordt waterstof (H2) en CO2 gevormd. De chemische reactie gaat alsvolgt:
CH4 + 2H2O + energie –> 4H2 + CO2
De vereiste hitte voor dit proces verkrijgt men gewoonlijk uit de verbranding van een deel van het methaan.
In de praktijk bedraagt de efficiëntie van dit proces ongeveer 75%. Dit wil zeggen dat 75% van de energie die zich in het aardgas bevindt opgeslagen wordt in het waterstof. De overige 25% gaat verloren.
Er zijn in feite twee grote nadelen aan dit productieproces. Enerzijds het energieverlies, en anderzijds de CO2-uitstoot.
Voorstanders van dit proces argumenteren dat het CO2 kan opgeslagen worden in ondergrondse reservoirs. Het is uiteraard hoogst twijfelachtig of CO2-opslag op lange termijn een economisch, ecologisch en praktisch haalbaar proces is.
Waterstof maken met elektrolyse
Elektrolyse is een proces dat bijna iedereen gezien heeft in de chemieles. Zeer eenvoudig uitgelegd jaagt men elektriciteit door water (H20) en daarbij wordt zuurstof en waterstofgas gevormd.
2H20 + elektriciteit –> 2H2 +02
In onderstaande video leggen de “Sci Guys” haarfijn uit hoe het precies werkt.
Op industriële schaal bedraagt de efficiëntie van dit proces 50% tot 70%. Dit wil zeggen dat 50% tot 70% van de energie uit de elektriciteit wordt opgeslagen in het waterstof.
Voorstanders van elektrolyse argumenteren dat het een groene manier is om waterstof te produceren, indien de elektriciteit wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens. Hoe dan ook gaat veel energie verloren in het elektrolyse-proces.
Waterstofproductie met algen
Er gebeurt momenteel veel onderzoek naar alternatieve manieren om H2 te produceren. Een techniek die vaak opgevoerd wordt is de algen bioreactor.
In 1997 werd ontdekt dat wanneer je algen onthoudt van zwavel, ze overschakelen op de productie van H2 (via gewone fotosynthese) in plaats van zuurstof. In 2007 bleek dat de toevoeging van koper hetzelfde resultaat oplevert.
Deze techniek is nog volop in ontwikkeling. Momenteel is het nog geen economisch interessante oplossing.
Hoeveel kost waterstof?
Er is momenteel één publiek toegankelijk waterstofstation in België, met name in Zaventem. Daar kost een kilogram waterstof 9,99€ (juli 2017).
Een gemiddelde waterstofauto, zoals de Toyota Mirai, verbruikt ongeveer één kilogram waterstof per 100 kilometer. Het kost momenteel dus ongeveer 10€ om 100 kilometer op H2 te rijden. Dat is meer dan voor elektrisch rijden, diesel rijden of benzine rijden met een middelgrote auto.
Experten gaan er van uit dat de prijs kan zakken naar 5$ per kg wanneer de productie en masse zal gebeuren.
Zeer mooi dossier. Je zou misschien in een volgend artikel een vergelijking kunnen maken tussen H2 en batterijen, voor- en nadelen. Een aantal onderwerpen die je zou kunnen vergelijken:
– ecologisch aspect: efficiëntie van de gebruikte energie (waarbij energieverliezen bij productie, transport en verbruik in rekening worden genomen); vervuiling door productie wagen; vervuiling door buitengebruikname wagen (in welke mate kunnen de gebruikte materialen worden gerecupereerd of gerecycleerd?)
– veiligheid
– gemak (reikwijdte, moeite van (thuis)laden of vullen, rijplezier)
– TCO
En eigenlijk om volledig te zijn kan je in die vergelijking ook nog eens de traditionele brandstofwagen meenemen.
Ik zou mijn comment van het vorige artikel kunnen herhalen.
Hoeveel is de CO2 uitstoot eigenlijk als je zo een Tucson FCEV 100km rijdt als we er van uitgaan dat de H2 uit gas komt en magisch van de refinery tot in de pomp zweeft?
bij total in brussel kan je H2 tanken…of is die al terug gesloten
Stel je hebt een grote weide. Hoeveel zonnepanelen van 270w heb je nodig om (1.3kg H2o/100km x 5)=500km te rijden?
Uit ervaring weet ik dat ik gemiddeld met 18 zonnepanelen van 270w 14kw per dag op wek.
Past misschien niet in het forum over H2 maar een tip voor Frederic. Ik heb 43 zonnepanelen van 240W. Op jaarbasis produceren deze ong. 10.000 kWh. Mijn Nissan Leaf verbruikt 0.15 kWh/km. Op jaarbasis kan ik met mijn volledige zonnepaneelproductie 66.666 km rijden, of alle dagen 182 km.
Zou het mogelijk kunnen zijn in de toekomst schepen en vliegtuigen te laten bewegen door middel van waterstof, of is dit een te kostbaar proces?
waterstof & hoogtes is een slechte combinatie vermoed ik. op installaties die ik al online heb zien staan staat duidelijk “max altitude 2000m”.
schepen zou geen probleem mogen zijn denk ik.
De juiste materie om ons te verplaatsen in de toekomst is er nog niet. Electrische auto’s zijn geen toekomst door het tekort aan lithium. Ook zijn batterijen te beperkt wat opslag aangaat. Zal het waterstof zijn of wordt het mierezuur?
Dat tekort aan Lithium valt denk ik wel mee.. magnesium en zelfs zeewater zijn al aangewezen als alternatief voor Lithium. En er komt vadt nog wel meer. Denk in mogelijkheden zou ik zeggen
Het is wachten op de nieuwe generatie batterijen, die er hopelijk binnen de 3 a 5 jaar komt. Eens die er zijn, wordt electrisch rijden de norm en spreekt niemand nog over H2 ! Neem dat van mij aan…
Hou er wel rekening mee dat er veel verliezen zijn bij omzetting van zonnestroom naar waterstof, en ook nog eens bij het samendrukken van de waterstof tot 300 of 700 bar, je geen tank van een paar duizend liter in je wagen moet steken 🙂
Heb dit allemaal met aandacht gelezen. Maar wat is dan het alternatief voor koppels met kleine kinderen die met de caravan op vakantie gaan omdat hotels te duur zijn. Daar is de meest zuinige wagen nog steeds de dieselwagen. Gaan ze dat die mensen afnemen of wat. Geen enkele electrische, of gelijk welke andere is in staat van een degelijke aanhangwagen te trekken. En dan ook nog wat ik regelmatig doe : in alle vroegte vertrekken naar de Belgische kust van uit Maaseik om dezelfde dag in de nacht terug te komen? Wat ben ik met mijn waterstof wagen, geraak gewoon niet terug en electrisch betwijfel ik het zzelfs ook. Maar daar heeft blijkbaar niemand oren na.
@Mathieu Ik vermoed inderdaad dat we dat in de toekomst niet meer “normaal”/betaalbaar/acceptabel gaan vinden, om een heel huis mee te sleuren om op vakantie te gaan. Autobezit tout court gaat denk ik hoe langer hoe meer onbetaalbaar worden (nog in het midden gelaten of de toekomst dan wel hybride, waterstof, elektrisch of iets anders is)
@Mathieu : de vraag is eigenlijk of je het hele jaar door met een auto moet rijden die er op voorzien is om enkele weken in dat jaar een zware last te trekken? M.a.w. waarom zou je de aankoopkeuze van je auto laten bepalen door die 10% van de tijd en kilometers dat er een zware last moet getrokken worden?
Een compacte en zuinige auto tijdens het jaar, aangevuld met pakweg een zwaardere huurauto tijdens de vakantieperiode is een veel rationelere keuze, die mogelijk ook goedkoper is.
Wij verkochten onze auto en doen aan autodelen, zo gebruik je steeds het meest optimale type auto.
@ Mathieu : met een nieuw type Nissan Leaf of Renault Zoe geraakt je probleemloos van Maaseik tot aan de kust en mogelijk ook terug, afhankelijk van je rijstijl. Los daarvan kan je aan de kust uiteraard ook gewoon opladen terwijl je daar verblijft.
Pascal,
Ik deel je mening over dat autofeit nl een volledig jaar rijden met een auto die eigenlijk enkel kortstondig nodig is om….
Van Maaseik tot de kust en terug zonder problemen? Dat denk ik niet. Je zult met zekerheid moeten opladen. Die 400 km rijbereik is in theorie bij de beste omstandigheden maw in de zomer in stadsverkeer. Op een Ned.website vind je alle info over verbruik van EV’s in zomer stad tot winter op autostrade/
kijk naar onze vogels ,die gebruiken waterstof om lichter te worden en zo makkelijk kunnen opstijgen.
zij produceren waterstof en slaan dat op in de holtes van hun botten en in de holtes van hun pennen.de stoffen die nodig zijn voor hun waterstof behoefte zijn natuurlijk water en nog wat in de natuur te vinden stoffen . de vogels drinken wel water maar kunnen het niet uit plassen.
als er iemand interesse heeft in verder onderzoek naar deze zeer goedkope manier van productie ,mag met mij contact opnemen.
Electrolyse van zee water, dat is onze grootste bron van H2… een klein probleemje wat ze nooit noemen er komen ook grote hoeveelheden Cl2 oftewel chloorgas bij vrij.
Voor de liefhebber: https://www.egear.be/auto-op-waterstof-minder-efficient/#comment-5832
De toekomst is LENR.
Zie Safir Project
Brilliant Light Power
Leonardo Corporation
Bij deze laatste kan je al een afspraak maken begin 2019 om het te zien werken in een industriele omgeving.
Mooi helder verhaal! Alleen ik mis nog iets dat, lijkt me relevant is. Als de vraag naar stroom afneemt zullen nu fossiele centrales worden afgesloten, wat brandstof uitspaart. Als binnenkort fossiele bronnen verdwenen zijn moeten we ook een voorraad windturbines achter de hand houden, maar die kunnen blijven draaien. Wind kost niks extra. We sturen de te leveren stroom door zelf de rest te verbruiken door H2 te produceren met het overschot van de opgewekte stroom. Kosten nul!
Waterstof is zeer duur om te produceren, en iedereen heeft hetzelfde probleem, het verbruik . Reken enkel al alleen de kostprijs voor de alternatieven zoals zonnepanelen of windmolen, en reken dan eens uit hoelang je gaat moeten rijden om deze terug in te halen .
Er worden proeven genomen met vloeibare waterstof voor voortstuwing van de scheepvaart. De temperatuur is -253 C en is 1/800 volume van de gasfase. Ja, ja er wordt volop gezocht naar alternatieven, maar welke is de juiste. Momenteel is kernenergie het enige alternatief voor onze elektriciteit productie, wind en zonnen energie zijn een bijdrage. Ik zet in op kernfusie, echter dat neemt nog veel tijd in beslag. Ik volg de discussie met belangstelling.
We zijn met zijn allen verwend en energie-verslaafd.Willen we het milieu leefbaar houden,zullen we onze luxe moeten opgeven:naar zee rijden voor 1 dag is belachelijk en niet levensnoodzakelijk. Elke dag douchen en 100 liter warm water per persoon verspillen is een ecologische misdaad, 200km rijden om goedkope drank te kopen is dat ook. Met alle milieutechnologie trachten we onze energieconsumptie te compenseren,maar we moeten eerst beginnen met minder energie nutteloos te verspillen ,en dan,samen met ecotechnologie, zal het milieu terug leefbaar worden.Anders is de strijd verloren!
Volgens prof Ad van Wijk kan men aan de Noord rand van de Sahara waterstof produceren voor Euro 2 per 100 km. Nou is Marokko niet direct Belgie, maar indien dat per Waterstof tanker vervoerd wordt naar Antwerpen / Rotterdam dan is Euro 2 per 100 km (exclusief transport opslag) toch helemaal net zo duur. Of de genoemde prijs zonder CO2 uitstoot is, dat heb ik Prof van Wijk nog even gevraagd, krijg ik nog antwoord op. Via de bijna 1MW Concentrated Solar Power centrale van de EU in Almeria-Spanje wordt bij een temperatuur > 1200 graden Celsius direct H2O omgezet in H2 en O2. Met zonlicht dus, prachtig! groet uit Holland, Martien Pieters
We kunnen ook zonnestroom produceren in Marokko en via hoogspanningsleidingen naar de Benelux transporteren. Véél efficiënter ?
Elektriciteit produceren en transporteren impliceert dat er een direct verbruik is van die elektriciteit.
Opslagmethodes zijn heel duur.
Als alternatief zie ik de omvorming naar waterstof. Dat laat zich makkelijk transporteren, ook naar gebieden waar geen hoogspanningskabel ligt.
Neem de elektrische auto: je produceert overdag elektriciteit met uw zonnecellen, maar je moet dat in het net duwen. In de nacht ga je tanken maar dan moet je weer diezelfde energie uit het net halen. Als je thuis opslag waterstof hebt, dan ben je daar veel flexibeler in.
(omvormers voor privé zouden al beschikbaar zijn voor enkele duizenden euro’s)
@Daniel : volledig mee akkoord !
@Didier je weet toch ook hoeveel verlies er op die hoogspanningsleidingen zit 😉
Hoogspanningsleiding verlies: ongeveer 10% per 1000 km.
Langs de andere kant: waterstof produceren via elektrolyse in Marokko, opslaan, overtanken in een waterstofschip, 2000 km varen, terug overslaan, opslaan, terug transporteren, terug opslaan om het dan eindelijk te tanken in je auto… ik heb er geen cijfers over, maar even logisch denkend, kan ik me voorstellen dat het verlies wel een factor of 5 hoger zal liggen ?
Goede discussie. Ik denk dat minder mensen en stoppen met verspilling de enige juiste weg is. Waterstof is net als een batterij slechts een energiedrager.
Het is goed dat jonge mensen op straat komen om oplossingen te eisen van politici ,maar een deel van de oplossing ligt bij onszelf. Vb:als alle Belgen per dag 1 liter water minder gebruiken,besparen we 10 000 000 liter water. Dat is de inhoud van 40 appartementen met 2 slaapkamers! Per dag! Een kleine besparing met veel mensen is nuttig en effectief,we moeten niet wachten op de overheid maar nu zelf beginnen.
Een druppel op een hete plaat heeft geen effect,
10 000 000 druppels wel.
inderdaad,allang geweten,90%van de huidige wereldbevolking bestaat uit dikke egoisten met een hoog IK gehalte.
zolang IK maar niets moet doen,en de anderen voor de problemen opdraaien.
zolang IK maar kan meeprofiteren heb IK geen last van wat er binnen 50 jaar gebeurt.
De nagel op de kop,zo zijn wij Belgen echt. Toch de moed niet verliezen en met kollegas en familie en vrieden blijven praten over het milieu en misschien gaat er hier en daar toch een lampje branden. Ik ben geen echte groene jongen maar er zijn toch dingen waar we op letten, en elk druppeltje helpt echt!
Succes.
@Daniel: “we moeten eerst beginnen met minder energie nutteloos te verspillen ,en dan,samen met ecotechnologie, zal het milieu terug leefbaar worden.Anders is de strijd verloren!”.
Er is maar één manier om het milieu te redden en dat is het verminderen van het aantal mensen op aarde. Alle andere maatregelen zijn symptoombestrijding.
@ Andre: “90%van de huidige wereldbevolking bestaat uit dikke egoisten”.
90%van de wereldbevolking leeft van een hand rijst. Hoe dragen die bij aan de milieuverontreining?
mooi verhaal , maar ik wil een kleine waterstof installatie kopen , wat kost deze .
Belgische wetenschappers hebben een zonnepaneel ontwikkeld dat tot 250L H2 kan produceren per dag ! Als dat een goed nieuws is 🙂
@Martien Pieters Professor Van Wijk is een waterstofkwakzalver die ons met mooie praatjes een ondeugdelijk product in de maag probeert te splitsen. wellicht om dat hij parttime prof is en parttime ondernemer. Waterstof is een overgewaardeerd sprookje, dat ons heel veel geld gaat kosten als we dat als alternatief voor bestaande energievormen gaan inzetten.
Waterstof kan eerdaags ook worden gemaakt met nucleaire energie. De ontwikkeling van de HTGR is in China in volle gang. HTGR staat voor High Temperature Gas-cooled Reactor. De electrolyse van stoom op hoge temperatuur is de bijkomende innovatie.
De IAEA in Wenen publiceerde een overzicht. PUB 1577
Je kan ook Waterstof tanken in Halle, Colruyt Dassenveld.
Correct, alsook in Zaventem. Maar aan 10 € per kilo… en een verbruik van een kg/100 km… ben je beter af met een ICE. de auto zelf kost trouwens 80.000 €. In de praktijk dus weer voorbehouden aan een select gezelschap uit de omgeving van Brussel… Als je thuis met zonnepanelen je eigen waterstof zou kunnen produceren en opslaan én er je auto mee voltanken, dan zouden we weer een stapje verder zijn. Maar wat kost zoiets aan investering…? Als het technisch al kan, en mág !
@ jo graag zou ik meer van het verhaal van die vogels willen weten. Zou je me kunnen contacten??
Alvast bedankt,
Groetjes
Dingeman
Wat is de impact van het produceren van batterijen. Wat kost dit aan energie en grondstoffen…en is de elektrische wagen dan nog milieuvriendelijk?
milieuvriendelijk is geen ene auto , maar wat kost het niet om olie op te pompen ,te vervoeren met olietankers, te raffineren en dan te vervoeren naar de tankstations. dat word makkelijkshalve steeds vergeten door tegenstanders ev
Wat zou een waterstoftank kosten van vb 4000 l,voor gebruik en opslag van waterstof die gemaakt word met zonnepanelen,uitvinding Unif Leuven?wat de inhoud betreft weet ik niet wat de inhoud moet zijn,voor verwarming,electrisch verbruik en voor De auto met waterstof zodat men thuis kan tanken
Er is echter wel een oplossing voor dit probleem door de toepassing van het E.M.I. (Energie-Materie-Integratie) principe dat verder reikt dan de empirische oplossing die zeker en vast correct is binnen haar axioma’s maar eveneens ontoereikend erdoor. Daardoor mag echter in geen geval haar uitsluiting (zoals het perpetuum mobile) worden bepleit maar behoeft ze wel deze aanvulling. Dit tengevolge van haar toegepaste ‘éénvermogen causaliteit’ die daardoor onmogelijk de entropie kan ontwijken noch herstellen. De oplossing daarvoor is dan ook een ’twee vermogens’ causaliteit (naar analogie van de complementariteitsthese van Bohr) die logisch verder reikt dan het principe van ‘gewenning’ van het zich ‘herhalen van dezelfde ‘feiten’ in dezelfde omstandigheden’ waarop tenslotte de natuurwetmatigheden werden gebaseerd (zie hiervoor de studie van de Universiteit van Tilburg “De rationaliteit van de wetenschap”). Een conceptuele inbreng (‘kwalitatieve’) in de technologische systematiek – door specifieke technologische configuratie – is hiervoor immers even noodzakelijk als de ‘kwantitatieve rendementsbepalingen’ die slechts afhankelijk zijn van ‘hoeveelheden’ toe te voegen energie zoals conventioneel gebeurt. Doordat dit systeem eveneens rekening houdt met de opslag van de tijdswerking in zijn eigen proceswerking, kan hieruit dan immers de noodzakelijke H2 productie worden voortgebracht als toe te leveren energieopslag voor uitwendig verbruik.
@Etienne Vergotte: zeker dat je daar een vergunning voor gaat krijgen in een woonomgving?
@Etienne Vergotte: de inhoud kan alleen jij berekenen.
Hoeveel kWh heb jij nodig om aan de gevraagde applicaties te voldoen? En hoeveel kWh kunnen eventueel jouw H2 zonnepanelen per etmaal produceren? Dat is afhankelijk van je beschikbare dakopp., de oriëntatie ervan en je dagelijkse behoeften => hoe lager de dagopbrengst (wel rekening houden met de minimale dagopbrengst per seizoen tov de max. vraag) hoe groter je minimale opslagcapaciteit dient te zijn.
Alvorens je aan deze berekening en de financiering begint ervan tocb even het antwoord op mijn eerste vraag oplossen. Anders zou het wel eens allemaal moeite voor niets gekweest kunnen zijn.
Doe mij maar mijn Tesla met batterij. Ik ben nu zelfs aan het kijken voor een (bijna) off-grid installatie met overdreven veel zonnepanelen (kosten toch niets meer) in combinatie met een thuisbatterij. Volgens een installateur zou volledig off-grid (inclusief Tesla) tussen maart en september mogelijk moeten zijn. En tenslotte : het meest milieu vriendelijk is geen verplaatsing : wij zijn verhuisd om zo weinig mogelijk werk en privé kilometers te moeten maken (tijd in de auto is ook tijdverlies).
Er is geen kunst aan om tussen eind februari en begin nomvember volledig off grid te zijn. Daar heb ik zelfs geen thuisbatterij voor nodig noch overdreven veel zonnepanelen. 🙂 Info gebaseerd op dagelijkse energiemetingen tussen 2013 en 2019.
Met een thuisbatterij van 10-14 kWh zou je ook nog tot half december en vanaf begin februari de brug kunnen slaan. Over enkele jaren zelfs bijgestaan door V2H.
Het probleem zit hem in de overbrugging van de periode tussen half december en half februari, toch nog ruim twee maanden. En laat dat ook nog eens de donkerste periode zijn met relatief lage temperaturen (lage productie die samenvalt met hogere energievraag van woning en EV). Daar heb je al een zeer grote PV installatie voor nodig en meerdere batterijen met een zeer grote capaciteit (en bijhorend prijskaartje).
Waar je dan in het zonovergoten seizoen weer niets aan hebt (werken dan eerder contraproductief)
ps. Met off grid bedoel ik dan ook werkelijk autonoom off grid en niet (deels) overschakelen op een andere externe fossiele energiebron (laat staan netgebonden zoals aardgas) om lokale productietekorten/onderbrekingen op te vangen.
@R. Moerman: dat je verhuist om minder WW-verkeer te moeten doen begrijp ik (al doen wij het anders, wij werken gewoon zo veel mogelijk van thuis uit en doen zoveel mogelijk met de fiets) maar hoe kan je verhuizen om minder privé km te doen? In je privé bepaal je toch zelf hoeveel je al dan niet met de auto doet?
Tijd doorbrengen in een elektrische auto is voor ons trouwens niet altijd tijdverlies. 🙂
Ter info: de periode “van kijken” hebben wij al achter de rug (cfr. andere posts over dit onderwerp).
In mijn hoofdwoning zou ik in de genoemde periode al off grid kunnen zijn (maar ben het niet om voor de hand liggende economische redenen). Maar om mijn berekeningen verder in de praktijk te kunnen testen heb ik in de tuin wel een proefproject opgezet om full off grid te gaan in een “testwoning” van 70m². En niet alleen energetisch maar all inclusive: energie,waterwinning en afvalzuivering.
Dit terzijde want de details zouden ons te ver afleiden op een e-autoforum.
Zou graag weten hoeveel rendement verlies er is van elektra electrolysis naar waterstof en van waterstof naar terug naar elektra.
Zie wel veel over kosten, maar niet hoeveel procent energieverlies er is.
Het grootste verlies bij rechtstreekse elektriciteit zit hem tegenwoordig in het “verouderde” net dat nog werkt op (AC) wisselstroom (van in de tijd toen (DC) gelijkstroomstroom nog niet over grote afstanden kon getransporteerd worden. Praktisch alle huishoudtoestelln en een EV werken op DC. Daarom hebben bijna alle huishoudtostellen een transformator (om AC naar DC om te zetten) en een EV een interne omvormer van AC naar DC. Ook een PV-installatie wekt in eerste instantie DC op. Vandaar de omvormer naar AC om de opgewekte stroom op he tnet te kunnen zetten.
Je lokaal opgewekte DC stroom moet dan ook eerst omgevormd worden tot AC en voor ieder toestel en EV weer naar DC. Telkens met de nodige verliezen.
Het lijkt me, als je full off grid wenst te gaan, dan ook technisch en economisch veel voordeliger om elke vorm van AC uit het project te bannen en je lokale DC productie rechtstreeks te voeden aan DC toestellen.
Veel minder verliezen en goedkoper dan waterstof te gaan opwekken, daar elektriciteit van te maken en nog eens om te vormen naar AC. In tegenstelling tot H2 heb je er ook geen enkele vergunning voor nodig (moest je die voor H2 opslag al krijgen in een woonomgeving), is er geen enkel gevaar mee gemoeid en praktisch geen enkel onderhoud aan. Het zijn juist de druktanks en omvormers die slijtagegevoelig zijn. In een DC omgeving gaat praktisch alles tientallen jaren mee.
Uiteraard zal je daar zelf voor moeten zorgen. De netbeheerders gaan heus geen ombouw doen omdat dit nu praktischer zou zijn. Dat valt buiten hun verdienmodel en het beleid kan zo ver vooruit niet plannen.
Hoe zit het met de veiligheid met de waterstof auto’s
Bijvoorbeeld bij een ketting botsing.
Een elektrische auto is ook al moeilijk te plussen.
De elektrische auto’s worden al in een bak met water gezet.
Dit kan ook een aantal dagen duren voordat het geplust is.
Wat kost de waterstof bwv. onder de windmolen, of groep, in tijden dat hij niet kan leveren aan het net?
graag meer info aangaande thuis opwekken van waterstof met zonnepanelen ,opslaan en indien er onvoldoende electriciteit voor handen is de waterstof omzetten naar electriciteit
storage in H2 das voor de grote jongens
ik zou H-Br flow batterijen eens bekijken
Onlangs dit tegen gekomen:
lavo.com.au
Op het eerste zicht lijkt het wel interessant (40kWh opslagcapaciteit) maar ik stel me wel vragen bij de laad- en ontlaadefficiëntie want dat vermelden ze wel nergens, wat voor zin heeft het dat je 40kWh aan opgeslagen energie hebt als het 100kWh nodig heeft om geladen te raken. Desalniettemin ben ik toch heel benieuwd naar hoe dit verder ontwikkeld.
Ik kon de moed niet opbrengen om alle commentaren te lezen maar heb een vraagje aan de voorstaanders van batterij-aangedreven EV’s: hebben jullie de Duitse films ” Kann das Elektro-auto die Umwelt retten ” gezien en begrepen? Ik wel! En dus komt er bij mij geen auto op batterijen. Punt.
Leve de EV’s op brandstofcellen die zelf elektriciteit uit waterstof en lucht opwekken om de e-motor aan te drijven. In Frankrijk zijn er verschillende bedrijven al serieus mee aan het testen, zijn prototypes van voertuigen al gehomologeerd en worden er zelfs al treinen die op H² rijden gebouwd en verkocht aan Duitsland. Zelfs BMW zou volgens Autowereld van Dec.’20 blijven investeren in auto’s met brandstofcel die waterstof omzetten in elektriciteit. Als zo’n grote klepper dit doet zit er volgens mij wel toekomst in deze energiedrager voor auto’s. Voor vrachtwagens heeft deze al veel meer fans maar iedereen blijft met hetzelfde probleem kampen: er zijn omzeggens geen tankstations!!!
Klopt, maar er is OP AFGESLOTEN TERREINEN ( om sabotage tegen te gaan ) een oplossing mogelijk: bouw er een pomp op en laat de H² per tankcontainer op chassis aanleveren. Truckers die hiermee rijden kennen alle veiligheidsprocedures om een lege met een volle om te ruilen en veilig aan te sluiten. Als nadien het gebruik van H² stijgt kunnen distribiteurs van dit gas meer tankstations gaan bouwen, maar wees wakker: volgens Franse bedrijven zou deze ommezwaai wel eens heel snel kunnen gebeuren ( zie de tv-uitzending van 03/01/’21: le 12/13 dimanche op France 3:Le pari de l’hydrogène.
Eén land in Europa beseft waar de klepel hangt, nu nog de 26 anderen ervan overtuigen hoe ze de klok moeten laten luiden door aan hetzelfde zeel te trekken.
Kortsluiting dc hmmmm kot in de fik.
René, een H2-pomp kost 1,5 miljoen euro. Daar kan je dan hoogstens 35 – 40 auto’s per dag mee voltanken (om de 2 – 3 tankbeurten moet de installatie terug op een druk van 700 bar gebracht worden, en dat duurt een half uur). Hoe kan zoiets ooit rendabel gemaakt worden? Ik heb die Duitse film ook gezien, zit vol met leugens en halve waarheden.
als je met zonnecellen op je auto stroom genereert,voor een waterstof instalatie,die weer waterstof maakt voor een waterstof motor ,die weer voor elektriciteit voor de accu van een elektrische motor van de auto zorgt,deze waterstofmotor moet niet al te groot zijn,je heb dan wel veel verliezen,en ik weet niet of dit alles kan!
ik wou nog even reageren op mijn eigen reactie,en wat corrigeren,namelijk dat de accu,s achterwege kunnen blijven,dat dus direct de elektromotor stroom krijgt via de generator die aan de waterstof motor zit!
Zonnepaneel velden in woestijnen brengen veel waterstof op en onder de zonnepanelen kunnen in de schaduw gewassen geteeld worden die bewaterd worden door elektrisch opgepompt water uit de ondergrond.
Het westen heeft China online gebracht die overal het milieu en de delfstoffen plundert. En jij mag niet uitademen.
Er zal de eerste decennia wellicht ruim onvoldoende waterstof beschikbaar zijn om er auto’s mee te laten rijden. We moeten zo snel als mogelijk fossiele energie achter ons laten. Vele sectoren die nu op fossiel draaien zullen enorme hoeveelheden waterstof nodig hebben. Denk aan: staalindustrie, chemische industrie, scheepvaart, luchtvaart, enz. Zij kunnen niet met batterijen aangedreven worden, auto’s kunnen dat wel en bovendien aan een veel hoger rendement. De vraag is bovendien of we elke verplaatsing met de auto moeten maken. Mijn elektrische scooter verbruikt minder dan 4KWh per 100 Km. Er zijn 20 keer minder grondstoffen nodig om een scooter te produceren dan om een auto te produceren.